Dinsdag 6 december 2022

Speel bewust

Interview Eelco ten Broeke, countrymanager ComeOn Nederland

Eelco ten Broeke ComeOn Nederland interview

En daar was plotseling de vergunning voor het merk ComeOn in Nederland. Het betekende het begin van een nog drukkere periode voor Eelco ten Broeke, de country manager voor ComeOn in Nederland. Sinds de bekendmaking begin september is alle aandacht uitgegaan naar het moment van Live gaan. Deze week lukte dat.

Eelco ten Broeke

Eelco ten Broeke groeide op in Nederland en studeerde aan zowel de Haagse Hogeschool als Hong Kong University.

In 2005 ging hij aan de slag bij Docomo Digital (tegenwoordig Bango), een mobile commerce bedrijf dat online betalingen verwerkt.

Van 2013 tot en met 2020 heeft ten Broeke gewerkt als B2C director voor Songo Media, een mobile commerce incubator in Tel Aviv.

In 2021 en 2022 heeft hij de rol als Growth director vervult bij E-commerce aggregator TCM Digital.

Sinds 1 juli is ten Broeke de Country Manager voor het merk ComeOn in Nederland en is hij hier ook weer woonachtig.

Eelco ten Broeke, ComeOn Nederland

Afgelopen dinsdag lanceerde het merk ComeOn in ons land. Wij spraken met Eelco ten Broeke over de voor hem nieuwe wereld van online gokken, de lancering, de (on)mogelijkheden van ComeOn Nederland, en meer.

Hoe gaat het Eelco?

Het gaat fantastisch en dankjewel voor je uitnodiging om ons verhaal uit de doeken te doen. De afgelopen maanden zijn geweldig druk en energiek geweest, maar het is gelukt!

We zijn inmiddels live gegaan en nu ben ik aan zet. Nu moet ik het gaan doen, de consument benaderen met een fantastisch spelaanbod en een uitstekende klantervaring binnen onze veilige casino-omgeving. Daar kijk ik heel erg naar uit.

Ik begreep dat de vergunning sneller kwam dan verwacht.

Ik kan je vertellen dat wij aangenaam verrast waren toen we de vergunning kregen. De voorbereiding van de vergunningaanvraag door het hoofdkantoor was fantastisch, dat mag duidelijk zijn. Het project is goed gemanaged en de communicatie met de Ksa was erg goed. Dat gaf veel zelfvertrouwen.

Hoe is de afgelopen periode geweest? Hoe was het voor de aanvraag en toen die aanvraag liep, en hoe is het sinds jullie de vergunning hebben gekregen?

Ik kan je vertellen dat voorafgaand aan de vergunning er een heel duidelijk strategisch plan bedacht is om ons vlaggenschip ComeOn in de markt te zetten in Nederland. Toen de markt openging was dat een van de eerste beslissingen die we genomen hebben: ‘We gaan naar Nederland op een veilige en houdbare manier voor iedereen.’

Het toevoegen van de Nederlandse kansspelvergunning aan ons groeiende portfolio van lokale vergunningen was een belangrijke doelstelling. Dit jaar hebben we onze lokale vergunning in Ontario, Canada en Duitsland Sportsbook ontvangen, dus Nederland was een logische aanvulling.

Sinds 1 juli heb ik mij volledig gefocust op het me eigen maken van de iGaming-industrie. Dat is goed gelukt, vooral dankzij de hulp van mijn collega’s. Ook met hulp van lokale partijen zoals CasinoNieuws waardoor zaken veel inzichtelijker zijn geworden.

Wat is jouw achtergrond? Hoe ben je bij ComeOn terecht gekomen?

Ik heb een digitale marketing achtergrond. Al bijna 20 jaar beweeg ik mij in de wereld van digitale content voor zowel fysieke als digitale producten en diensten. Ik ben dus eigenlijk een digitale marketingman met een product driven growth attitude. Ik kom bovendien uit een industrie die ook volledig gereguleerd is: de industrie van direct carrier billing. Dat was ook in internationaal verband; we hebben in veel landen gelanceerd.

“De fundering van het toekomstige succes van het merk ComeOn in Nederland ligt in het luisteren naar de klant.”

Eelco ten Broeke, ComeOn Nederland

De fundering van het toekomstige succes van het merk ComeOn in Nederland ligt in het luisteren naar de klant. Ik wil op basis van goede en inhoudelijke feedback van consumenten onze product-roadmap blijven herdefiniëren. We hebben wel een aantal dingen gepland, maar de feedback van consumenten zal een leidende factor zijn in de ontwikkeling van het product. Daar kijk ik heel erg naar uit.

Zie jij een online casino puur als een marketingmachine die moet gaan lopen? Want qua spellenaanbod, betaalmethodes, en andere zaken, kan je je maar lastig differentiëren tegenwoordig.

Het is soms moeilijk om je te differentiëren, maar wij gaan vol vertrouwen de markt in om een fantastische klantervaring te realiseren.

Jij zit ook al lang aan de digitale content kant, dan weet je natuurlijk hoe belangrijk acquisitie is. Marketing is cruciaal om te groeien. Maar, marketing en acquisitie-marketing is niet de fundering van succes.

Zoals je zelf al aangeeft is het niet altijd makkelijk om je te onderscheiden binnen de iGaming industrie. Maar als je de fundamentele behoeftes van de klant erkent, kun je een verschil maken. Wij bieden een veilige speelomgeving aan waar we er alles aan doen om te luisteren naar onze klanten. De feedback die wij ontvangen zal zich vervolgens vertalen in een product-ontwikkelings-traject die geïnspireerd is door onze klanten. Als we dit goed doen zullen klanten bij ons blijven en een onderdeel worden van de toekomst van ons online Casino.

Eelco ten Broeke over WeSpin: WeSpin is een product dat klanten met streamers verbindt en ze samen de kans geeft om binnen ons Casino te spelen.

Retentie heeft natuurlijk ook een marketingkant, maar ik ben er heilig van overtuigd dat retentie uiteindelijk een product en communicatie verhaal is. Op het moment dat je dat erkent, en je middelen zo inzet om de retentie op een hoog niveau te houden door producten te gebruiken en te ontwikkelen die klanten daadwerkelijk willen, dan is dat waar je je kan differentiëren.

Een ander manier van differentiëring is door unieke producten in de markt te zetten. ComeOn heeft op het gebied van product innovatie een leidende rol in sommige landen met producten als WeSpin. Wat betreft het uitrollen van nieuwe producten in Nederland kan ik dus zeggen ‘Stay tuned’.

Wat is WeSpin?

WeSpin is een product dat klanten met streamers verbindt en ze samen de kans geeft om binnen ons Casino te spelen. Het mooie van WeSpin is dat het de kracht van social verbinden met verantwoord spelen binnen een veilige omgeving.

Maar dat lanceert dus nog niet meteen deze eerste periode?

Nee, Wespin wordt gelanceerd wanneer we er klaar voor zijn.

Wat moet mensen wel op Dag 1 naar ComeOn trekken?

Een van de beslissingen die we hebben genomen om ons heel duidelijk te differentiëren van de rest, is om momenteel niet met complexe bonussen en bonusvoorwaarden te werken.

Bij ons is het simpel: we geven je free spins op het moment dat je een storting doet. De rondspeelvoorwaarden zijn helemaal simpel: één keer je inzet doen en de eventuele winst van de free spins is voor jou.

Dit is een onderdeel van de grotere visie van het merk ComeOn in Nederland. Eén van de manieren hoe je wel impact kan maken is door duidelijkheid te creëren, denk ik. Lever wat de klant van je verwacht: een prachtig merk en uitstekende en veilige productervaring. We gaan fair met de consument om door goed te luisteren.

“De multi-brand strategie die we in de meeste landen voeren is succesvol maar op dit moment nog niet relevant voor Nederland.”

Eelco ten Broeke, ComeOn Nederland

In andere landen heeft de ComeOn Group naast ComeOn ook casino’s met meer lokale namen. Heb je er nooit aan gedacht om StroopwafelCasino.nl te beginnen?

Als je een flagship-merk als ComeOn achter je hebt staan, is het logisch om dat merk als eerste neer te zetten. De multi-brand strategie die we in de meeste landen voeren is succesvol maar op dit moment nog niet relevant voor Nederland.

Mijn visie is dat we als eerste onze consument moeten leren kennen. We moeten leren begrijpen wat de behoeften zijn en wat het gedrag is dat we zien. Op basis van die kennis en data kunnen we besluiten of we een ander merk in de markt zetten. Maar laten we eerst maar eens luisteren naar de consument.

Wat kunnen we in Nederland verwachten van ComeOn op het gebied van marketing?

We hebben besloten om de markt te verkennen en onze digitale kracht in te zetten tijdens de beginperiode. Op een later moment kan er altijd worden besloten om andere kanalen te activeren. Digitaal geeft je ook de mogelijkheid om echt te communiceren, echt een boodschap over te brengen.

Is die beslissing voor digitaal ingegeven door de reclamebeperkingen en het aanstaande verbod op ongerichte reclame?

Nee hoor, dat is vanaf de eerste dag onze strategie formulering geweest. In overeenstemming met de richtlijnen en adviezen van de Ksa was en is het duidelijk dat digitaal een logisch kanaal is.

Is onderdeel van die focus op digitaal qua marketing ook om direct met affiliates in zee te gaan?

Ja, onder duidelijke voorwaarden. Wij gaan slechts met die affiliates in zee die zich hebben gecommitteerd aan de wettelijke en regelgevende vereisten die zijn opgesteld.

“Het leidt geen twijfel dat we ook sportsbook op onze radar hebben in Nederland.”

Eelco ten Broeke, ComeOn Nederland

ComeOn heeft in andere landen wel sportsbetting, maar in Nederland ontbreekt dat nog. Hoe komt dat?

Ja, dat klopt, we gaan niet Live met Sportsbook momenteel. Maar als je naar het merk ComeOn in al onze andere landen kijkt, dan leidt het geen twijfel dat we ook sportsbook op onze radar hebben in Nederland.

Daardoor mis je dus wel het WK wat door veel partijen gezien wordt als een belangrijk evenement.

Dat klopt, maar de focus op Live Casino en Slots is uitdagend genoeg voor de komende maanden.

En andere verticals zoals bingo en poker?

Op dit moment staan die nog niet in de planning.

In Nederland maken jullie gebruik van ORYX als platform, terwijl jullie in de andere landen een eigen platform hebben.

In alle andere landen zijn we inderdaad live met ons eigen platform. In Nederland hebben we de beslissing genomen om met ORYX in zee te gaan omwille van hun lokale expertise. Dit gaf ons de kans om live te gaan op het moment dat we de licentie zouden ontvangen.

Gaan jullie je aansluiten bij een branchevereniging in Nederland?

Die gesprekken zijn gaande. Alle focus is op dit moment echter op een succesvolle lancering.

Unibet was in Nederland heel duidelijk over haar doelstellingen. Heb jij voor jezelf – of het bedrijf voor jou – ook dat soort doelstellingen?

Ik werk momenteel aan de kwalitatieve doelstelling, daar gaat alle focus naar toe.

“Ik zie dat er aan de toekomst gewerkt wordt en niet in het verleden.”

Eelco ten Broeke, ComeOn Nederland

Voel je je thuis in dit wereldje? Als relatieve nieuwkomer in de wereld van gokken, regulering, wetten, restricties, en meer, bedoel ik dan.

Ja, ik voel me er gelukkig heel erg goed in thuis. Ook met al die teams die nu zo verschrikkelijk hard werken voel ik me gigantisch verbonden. Ik zie dat iedereen met wie ik werk een sterke focus legt op het leveren van kwaliteit en aandacht voor de toekomst van de iGaming-industrie. Dat valt echt op en dat is mooi. Voel ik me op mijn gemak? Ja, want ik zie dat er aan de toekomst gewerkt wordt en niet in het verleden.

Geen scheve gezichten bij vrienden of familie dat je nu voor een online gokbedrijf werkt?

Nee, daar heb ik geen negatieve reacties op gekregen. In Nederland is er sprake van een gereguleerde industrie die een rol op zich neemt waar speelplezier binnen een veilige omgeving voorop staat. Dat is niets om je voor te schamen.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Bijna alle casino’s bieden dezelfde games aan, dus benieuwd waar ComeOn zich in gaat onderscheiden. Moet zeggen dat de website er picobello uit ziet.
    Er staat dat er binnenkort ook toernooien gehouden gaan worden.
    Ben benieuwd, hou de ComeOn goed in de gaten en wellicht zal ik door de toernooien wellicht ook deze site aan mijn favorieten gaan toevoegen, mits de voorwaarden interessant zijn natuurlijk. Niet hoe Holland Casino en Toto het doen, met hoge inzet per draai (resp. €1,- en €0,60) en daardoor minimale kans op winst.

Laat een reactie achter