Maandag 25 november 2024

Speel bewust

Reclame Code Commissie: Postcode Loterij moet stoppen met reclame sturen na uitschrijven

Postcode Loterij reclame

Een consument is door de Reclame Code Commissie in het gelijk gesteld nadat zij een klacht had ingediend over het verspreiden van geadresseerde reclame van de Postcode Loterij. Dit terwijl de consument eerder een schriftelijke bevestiging van de Postcode Loterij had gekregen dat al haar gegevens waren verwijderd.

De vrouw had al meer dan eens geklaagd bij de Postcode Loterij over het versturen van reclame per e-mail en per post. Zij kreeg daarop een bevestiging van de exploitant dat haar persoonlijke gegevens uit de databank werden verwijderd.

Ondanks die toezegging kreeg ze alsnog geadresseerde post binnen van het bedrijf. Ze kreeg onder andere een kraskaart voor de postcodekanjer. Later kreeg ze ook een kerstkaart waar een kraskaart met een kanjercode aan toegevoegd was.

De klaagster heeft deze geadresseerde reclame en de opvolgende correspondentie met de Postcode Loterij allemaal vastgelegd in screenshots. Hierover heeft zij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie, zo is te lezen op de website.

Voorzitter doet uitspraak over reclame Postcode Loterij

De voorzitter was het met de vrouw eens dat de exploitant geen reclame meer had mogen sturen. Daardoor wordt de klacht ook toegewezen.

De afzender heeft in strijd met artikel 14 van de Code Brievenbus reclame, huissampling en direct response advertising (CBR) gehandeld door alsnog geadresseerde post te sturen nadat de vrouw zich uit de systemen had laten verwijderen.

Wel neemt de voorzitter aan dat het hier gaat om een onbedoelde fout. Ook verwacht hij dat de Postcode Loterij zich zal inspannen om een herhaling van deze fout te voorkomen. De Postcode Loterij krijgt de aanbeveling om in de toekomst niet meer op deze manier reclame te verspreiden als iemand zich heeft uitgeschreven.

Sinds de opening van de kansspelmarkt komen er ook klachten binnen bij de Reclame Code Commisie omtrent gokreclames. Zo werden er eerder klachten ingediend over reclames van de Staatloterij, Kansino, TOTO en Holland Casino Online. Bij al deze klachten kregen de kansspelbedrijven echter het gelijk aan hun zijde.

Novamedia, het moederbedrijf van de Postcode Loterij, ontving begin maart een vergunning van de Kansspelautoriteit om ook online kansspelen aan te bieden. Het bedrijf heeft vooralsnog geen online casino gelanceerd. Het lijkt de vergunning te gaan gebruiken om online varianten van door Postcode Loterij en vriendenloterij georganiseerde kansspelen bekend van televisie aan te gaan bieden.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Online casino’s moeten stoppen met het inzetten van BN-ers / rolmodellen in hun reclames. Wanneer dit geldt voor online casino’s zou dit dan niet voor de Postcode Loterij moeten gelden? Zij sporen ook met rolmodellen mensen aan om meer en meer loten te kopen want anders winnen je buren en jij niet.

Laat een reactie achter