Dinsdag 16 augustus 2022

Speel bewust

Reclame Code Commissie wijst klacht tegen Batavia Casino af

Batavia Casino reclame code commissie

De stichting Reclame Code heeft een klacht tegen een reclame van Batavia Casino afgewezen. Het bedrijf werd verweten oneerlijke winstkansen te suggereren omdat vier van de vijf mensen in de reclame wonnen. De Reclame Code Commissie ging niet mee in die gedachtegang.

Bij de Stichting Reclame Code kwam een klacht binnen tegen de reclame van Batavia Casino. In de reclame zijn diverse mensen te zien die bij Batavia Casino spelen op hun laptop, tablet, of telefoon. Vier van de vijf mensen in de video winnen, te zien aan de confetti die uit hun apparaat komt. Alleen twee spelers op de bank winnen niet, tot genoegen van een langslopende vrouw die net in de keuken wel gewonnen heeft met het spel Fire Joker.

De klacht bij de Reclame Code Commissie

Dat 80% van de mensen in de commercial van Batavia Casino winnen, was tegen het zere been van iemand die daarop een klacht indiende bij de Stichting Reclame Code:

“De televisiecommercial is misleidend want deze suggereert dat deelnemers aan het gokspel een grote kans hebben om de hoofdprijs of een andere grote prijs te winnen. In de reclame wordt in vier van de vijf gegeven voorbeelden een hoofdprijs dan wel een grote prijs gewonnen. Slechts in één geval wordt verloren. Dit klopt niet met de werkelijkheid van deelname aan een gokspel. […] Door voor te stellen dat deelnemers een grote winkans hebben, is de reclame misleidend en schadelijk voor consumenten in het algemeen en voor mensen met een (aanleg tot) gokverslaving.”

Klacht tegen Batavia Casino zoals samengevat door de Stichting Reclame Code

Het verweer van Batavia Casino

Batavia Casino verweerde zich tegen de bij de Stichting Reclame Code binnengekomen klacht. Het schreef onder andere dat de gemiddelde consument oplettend en omzichtig is, en de reclame niet zou opvatten als een serieus te nemen bewering over de winstkans:

“Niet valt in te zien hoe uit de verhouding tussen de getoonde succesmomenten en verliesmomenten in de commercial een bewering over de winkans zou kunnen worden afgeleid. In de commercial wordt niets gezegd of gesuggereerd over een winkans.”

Batavia Casino

“Voor zover de gemiddelde consument toch een bewering over een winkans uit de commercial zou afleiden, is gelet op de humoristische en absurdistische toon en inhoud van de commercial duidelijk dat het niet bedoeld is om serieus inzicht te geven in de winkans.”

Batavia Casino

Batavia Casino verwees in haar verweer ook naar een zaak die in 2019 werd behandeld door de Reclame Code Commissie en in 2020 gegrond werd verklaard bij het College van Beroep. In die reclame voor de Staatsloterij op Facebook, oordeelde het College van Beroep dat er inderdaad een valse weergave van de winstkans was.

Die zaak was volgens Batavia Casino niet te vergelijken met de klacht tegen hun reclame. In de aangehaalde zaak was namelijk sprake van een rad waaraan gedraaid kon worden met een duidelijke gesuggereerde winstkans door een verdeling in vlakken. De reclame van Batavia Casino had, volgens Batavia Casino, niet zo’n duidelijke weergave van winstkansen.

Oordeel Reclame Code Commissie over reclame Batavia Casino

De Reclame Code Commissie liet de klacht tegen Batavia Casino niet slagen. Volgens de commissie schetst de reclame geen serieus beeld over de winstkansen:

“Deze klacht kan niet slagen. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de uiting slechts is bedoeld om op een ludieke manier de aandacht te vestigen op de online kansspelen van adverteerder, zonder dat hierbij een serieus te nemen beeld wordt gegeven van de winkansen, hetgeen ook blijkt uit de explosie van confetti uit de apparaten waarmee wordt gespeeld.”

Voorzitter Reclame Code Commissie

Eerder werden er ook klachten tegen Holland Casino Online en de TOTO ingediend bij de Stichting Reclame Code. Ook die twee klachten slaagden niet.

Laat een reactie achter