De oudejaarsreclame van de Staatsloterij is wederom in de prijzen gevallen. In Cannes won de reclame van de Staatsloterij een bronzen Leeuw. De reclame, die bedacht is door het Nederlandse reclamebureau TBWA\Neboko, won eerder al een gouden Loeki en de EL Grand Prix. Ook de Rocky-reclame van Ladbrokes wist twee awards te winnen.
Tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft de reclame van de Staatsloterij een bronzen Leeuw in de wacht gesleept, zo meldt reclamevakblad Adformatie (€). Hiermee wordt de prijzenkast van de Staatsloterij verder aangevuld, nadat de reclame eerder ook al prijzen in binnen- en buitenland wist te winnen.
In de desbetreffende oudejaarsreclame wordt het verhaal verteld van een vader en zoon. De zoon wil nog een keer zijn vader mee op reis nemen naar Lapland. Zijn vader, die zijn dagen in een verzorgingstehuis slijt, heeft bezwaren wegens de hoge kosten van de reis. Uiteindelijk wordt hij toch overtuigd, nadat zijn zoon vertelt dat hij de Staatsloterij heeft gewonnen.
Vervolgens beleeft het tweetal de reis van hun leven. Eenmaal terug in Nederland geeft de zoon tegenover het personeel toe dat hij de loterij (vooralsnog) niet heeft gewonnen. Hij wilde dit echter niet afwachten, en onder de noemer van ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ heeft hij samen met zijn vader een laatste reis gemaakt.
Op Twitter reageert Arno de Jong, CMO van de Nederlandse Loterij, verheugd met de winst van een bronzen Leeuw:
“En dan winnen we gewoon ook nog een Lion in Cannes. Wow!”
Arno de Jong, CMO Nederlandse Loterij
In augustus 2022 nam de Britse bookmaker Ladbrokes een reclame op met een Rocky-scène. Deze reclame viel in Cannes ook in de prijzen met een zilveren Leeuw in de categorie “Best Visual Effects”, en de bronzen Leeuw in de categorie “Best Achievement in Production”. Dat laat het moederbedrijf Entain weten via LinkedIn. De reclame werd opgenomen met figuranten, omdat er ook in Engeland een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames is.
Oudejaarsreclame Staatsloterij sleept prijzen binnen
Het is inmiddels de zoveelste bekroning voor de reclame die bedacht is door het Nederlandse reclamebureau TBWA\Neboko. Zo won de decemberreclame van de Staatsloterij eerder al een gouden Loekie voor beste televisiereclame van 2022 in Nederland. Dit betekende voor de vierde keer in vijf jaar dat het gokbedrijf met het gouden beeldje naar huis ging. Ook kreeg de reclame het predicaat beste decemberreclame toebedeeld door MarketingTribune. De oudejaarsreclame is beoordeeld met een 8,1.
Maar de kers op de taart voor de Staatsloterij reclame was het winnen van de EL Grand Prix. De oudejaarscommercial kreeg deze prijs omdat het tijdens de European Lotteries Advertising Awards werd verkozen tot beste reclame. De Jong noemde deze overwinning vergelijkbaar met het winnen van de Champions League. Daarnaast won de gokexploitant ook nog een award in de categorie best draw-based game commercial.
Lead-foto via: Nederlandse Loterij / LinkedIn.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.