Dinsdag 16 augustus 2022

Speel bewust

Geen sancties voor 888 na gokreclames op YouTube

888 gokreclame gokreclames Calfreezy

Het online casino 888 krijgt geen sancties opgelegd van de Advertising Standards Authority (ASA) in het Verenigd Koninkrijk. Na reclames op het YouTube-kanaal “Calfreezy” werden er twee klachten ingediend bij de reclamecodecommissie. Uiteindelijk concludeerde de ASA dat de reclames van 888 niet waren gericht op kinderen.

In augustus 2021 verschenen er twee video’s op het YouTube-kanaal van “Calfreezy”. De titels van de video’s waren “I was Youtubers [sic] Taxi driver for 24 hours” en “$10,000 Youtuber poker challenge”. In de video’s verschenen reclames voor 888poker, de pokerclient van het online casino 888.

Er kwamen twee klachten binnen bij de Advertising Standards Authority (ASA). De klagers vroegen zich af of de advertenties voor een gokapplicatie gericht waren op mensen van onder de 18 jaar, of dat ze een bijzondere aantrekkingskracht hadden op kinderen. De ASA heeft beoordeeld dat beide klachten niet gegrond waren, zoals opgemerkt door iGaming Business.

De eigenaar van het kanaal, Callum Airey, kon middels de analytics van YouTube aantonen dat slechts 7,5% van de kijkers van de eerste video jonger dan 18 jaar was. Bij de tweede video was dat maar 6%. Daarmee lagen de cijfers ver onder de drempel van 25% van de ASA, het percentage dat ook in Nederland aangehouden wordt. Ook waren er waarschuwingen te zien dat het product niet geschikt was voor personen onder de 18 jaar.

Over de eerste video zei de ASA verder nog:

“Hoewel de video een humoristische toon had, kwamen we tot de conclusie dat het concept om zich voor te doen als taxichauffeur en gesprekken te voeren met andere YouTube-persoonlijkheden, terwijl je de rol van taxichauffeur speelt, niet bijzonder aantrekkelijk zou zijn voor kinderen of jongeren.”

Advertising Standards Authority (ASA)

Reclames in Nederland ook onderwerp van gesprek

In de afgelopen maanden zijn de gokreclames in Nederland ook een onderwerp van gesprek. Na de opening van de online gokmarkt werden televisiekijkers geconfronteerd met veel gokreclames. Ook was er meteen kritiek van experts over het beleid en kwamen er kamervragen in de politiek.

Eind november dienden Mirjam Bakker en Michiel van Nispen een motie in over gokreclames. In veel televisieprogramma’s werd er aandacht besteed aan de stortvloed aan gokreclames. Onder andere PlakshotEven Tot HierEen Vandaag, en M hadden aandacht voor dit onderwerp.

Half december kwam er toch een reclamecode voor Online Kansspelen, omarmd door de aanbieders en televisiezenders. Toch stemde de meerderheid van de Tweede Kamer in met een voorstel om gokreclames te verbieden. In oktober en november waren de TOTO en Holland Casino Online de twee partijen die het meeste geld uitgaven aan reclames in Nederland.

Laat een reactie achter