BetCity en Kansino hebben sinds het openen van de gokmarkt het meeste geld uitgegeven aan marketing. BetCity kocht voor bijna € 19 miljoen bruto aan gokreclames in, Kansino voor bijna € 18 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Toen de gokmarkt op 1 oktober 2021 openging, vochten tien partijen om aandacht en marktaandeel. Een stortvloed aan reclames was het gevolg, vooral op televisie.
Holland Casino Online en TOTO namen de koppositie in qua uitgaves in de maand oktober. Holland Casino kocht reclames in met een bruto waarde van € 3,7 miljoen. TOTO tastte zelfs nog iets dieper in de buidel en kocht voor meer dan € 4 miljoen aan reclame in. Ook in november waren het de twee staatsdeelnemingen die het meeste reclame maakten. Holland Casino kocht voor bruto € 2,7 miljoen aan reclame in, TOTO voor bijna € 2,5 miljoen. In de data die vandaag door Nielsen is gedeeld, is dat bijgesteld naar respectievelijk € 2,2 miljoen en € 651.000. Meer daarover, verderop.
De bombastische opening met grote reclamedruk, zorgde voor een heftige reactie in media en politiek. Daarop schaalden TOTO en Holland Casino terug. BetCity zette echter een tandje bij en nam de positie van grootuitgever juist over. Ook Kansino heeft sindsdien, na een relatief rustige eerste maand, een grof marketingbudget uitgegeven.
De maand juni zit er bijna op, maar onderstaande cijfers van het toonaangevende onderzoeksbureau Nielsen laten de bruto mediabestedingen tot en met de maand mei zien. Daaruit blijkt dat BetCity (bijna € 19 miljoen) en Kansino (bijna € 18 miljoen) het meeste geld hebben uitgegeven sinds het openen van de kansspelmarkt in oktober 2021. TOTO en Holland Casino volgen daarna met beiden € 14 miljoen, gevolgd door Fair Play Casino en tombola met beiden ongeveer € 10 miljoen.
777.nl en 711, die in april live gingen in Nederland, komen nog niet voor in de dataset van Nielsen.
BetCity
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 2 oktober 2022 |
Uitgegeven: | € 18.975.550 |
Aantal gokreclames: | 75.666 |
BetCity heeft het hardste uitgepakt van alle online casino’s, als het om marketing gaat. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf maakte naam voor zichzelf met een volledig aanbod en een bekend boegbeeld in Andy van der Meijde. Hoewel Van der Meijde vanaf morgen wordt ingeruild voor superfan “Randy,” heeft die aan pak het bedrijf geen windeieren gelegd. Begin deze maand is bekendgemaakt dat Entain BetCity overneemt voor minimaal € 300 miljoen.
In totaal kocht BetCity sinds haar lancering in oktober 2021 voor bijna € 19 miljoen aan reclame in. Het meeste ging naar reclames op televisie. Na een start van € 537.000 aan reclame in oktober, werd de kraan opengedraaid in november (€ 2,3 miljoen). In januari liep dat op naar € 3,4 miljoen, om in februari (€ 2,1 miljoen) en maart (€ 2,7 miljoen) iets rustiger aan te doen. In april was het weer € 3,5 miljoen en in mei € 3,2 miljoen waarvoor het inkocht.
Eventjes (december en januari) experimenteerde BetCity met advertenties in dagbladen, maar dat kanaal werd daarna niet meer ingezet.
Kansino
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 6 oktober 2022 |
Uitgegeven: | € 17.934.291 |
Aantal gokreclames: | 334.979 |
Kansino behoorde tot de groep die als eerste live mocht in Nederland, en zette meteen vol in. Na bijna een miljoen aan reclame te hebben ingekocht in oktober, werd in november (€ 2,3 miljoen) meteen opgeschaald. In december viel dat terug naar € 1,4 miljoen), om daarna maanden lang tot de grootste besteders te behoren.
De € 3,5 miljoen die het inkocht in januari is een voorlopig hoogtepunt, mede door een grote buitenreclame-campagne met een inkoopwaarde van bijna € 1,4 miljoen. De € 1,6 miljoen die het in mei besteedde, is het laagste sinds december. Wel is dat budget bijna gelijkwaardig uitgegeven aan de drie belangrijkste kanalen: buitenreclame, televisie, en internet. Alleen in maart was Kansino op de radio te horen.
TOTO
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 2 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 14.725.972 |
Aantal gokreclames: | 48.060 |
TOTO had een bedrag van € 4 miljoen in oktober 2021, en nog maar € 650.000 in november 2021, volgens deze dataset van Nielsen. In de dataset die wij van Nielsen ontvingen, is TOTO Online meegenomen. Daarnaast is er een bruto mediabestedingen voor overige kansspelen voor TOTO’s moederbedrijf Nederlandse Loterij opgenomen. In die laatste categorie worden reclames voor het landgebonden aanbod van TOTO meegenomen, maar bijvoorbeeld ook voor producten als Lotto, Eurojackpot, en de Staatsloterij. Sommige reclame-uitingen, zoals wellicht de Koning TOTO-reclames en de Op het matje bij Nathan-campagne, zijn wellicht toegeschreven aan Nederlandse Loterij Organisatie in plaats van aan TOTO Online.
Maar of die drop van oktober (€ 4 miljoen) naar november (€ 651.000) en december (€ 1 miljoen) nou klopt voor TOTO of niet, sindsdien geeft het weer veel uit. Na wat rustigere maanden (januari € 1,6 miljoen, februari € 1,1 miljoen, maart € 1,2 miljoen) ging de geldkraan in april (€ 2,8 miljoen) en mei (€ 2,1 miljoen) weer open.
Holland Casino
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 4 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 14.043.179 |
Aantal gokreclames: | 192.140 |
Holland Casino ging zogezegd hard van start qua budgetten, maar schaalde daarna af tot het “nog maar” € 953.000 uitgaf in februari. Daarna is er weer meer uitgegeven, met volgens Nielsen € 1,8 miljoen in maart, € 1,1 miljoen in april, en € 1,2 miljoen in mei.
Holland Casino is het enige online casino dat volgens Nielsen reclame heeft gemaakt in de bioscoop. De eerste maand gaf het aan dat kanaal € 110.000 uit waarna het voor een half jaar stopte. In mei werd er weer geadverteerd in de bioscoop met inkoopwaarde van € 45.000.
Buitenreclame werd alleen in oktober (€ 345.000) en maart (€ 603.000) gedaan.
Reclame op internet leek aanvankelijk steeds belangrijker voor Holland Casino Online te worden. Het liep op van € 2.920 in oktober 2021 naar € 440.000 in maart 2022. Sindsdien geeft het bedrijf weer iets minder uit met € 270.000 in april en € 216.000 in mei.
Fair Play Online
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 4 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 10.225.615 |
Aantal gokreclames: | 384.971 |
Fair Play Online gaf in de laatste drie maanden van vorig jaar veel geld uit aan marketing, maar schaalde daarna af. In oktober kocht het voor € 1,1 miljoen in, in november € 2,1 miljoen, en in december € 1,9 miljoen. In januari 2022 ging het terug naar € 1,1 miljoen, om in de maanden daarna rond de € 700.000 uit te geven. In mei van dit jaar is dat bedrag bijna verdubbeld en werd er voor € 1,5 miljoen ingekocht.
Iedere maand heeft Fair Play Online haar budget verdeeld tussen reclame op internet en reclame op televisie. Aan welk kanaal meer werd uitgegeven, verschilde per maand.
Buitenreclame maakte het bedrijf niet voor haar online casino. Wel waren er billboards voor de landgebonden casino’s van Fair Play te vinden. Alleen in mei van dit jaar werd er wat door Nielsen aan buitenreclame voor het online casino van Fair Play toegeschreven, al was dat beperkt met € 1.809.
tombola
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 21 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 9.913.484 |
Aantal gokreclames: | 22.592 |
tombola – sinds kort onderdeel van Flutter, één van de grootste gokbedrijven ter wereld – ging hard van start met maar liefst € 363.000 in oktober, € 2,4 miljoen in november, en € 2,5 miljoen in december. Daarna schakelde het terug met € 800.000 in januari, € 615.000 in februari, en € 566.000 in maart. Sindsdien wordt er echter weer meer uitgegeven, want volgens Nielsen kocht het in april voor € 1,4 miljoen aan bruto waarde in, en in mei voor ruim € 1 miljoen.
De bingo-site experimenteerde in november en december met buitenreclame (out of home) maar is daar sindsdien mee gestopt. Ook met radio werd even geëxperimenteerd, maar na € 79.000 uitgegeven te hebben in maart, werd dat kanaal niet meer gebruikt.
In november en december 2021 gaf tombola veel geld uit aan reclame op internet (€ 61.000 en € 77.000) maar sindsdien is dat kanaal minder belangrijk voor tombola.
bet365
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 26 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 5.290.487 |
Aantal gokreclames: | 67.752 |
Het kapitaalkrachtige bet365 ging eind oktober 2021 live in Nederland. Het gaf de laatste paar dagen van oktober € 53.000 uit, waarna het budget werd opgeschroefd naar € 1,2 miljoen in november en € 1,1 miljoen in december. Daarna werd er afgebouwd naar € 484.000 in maart waarna er weer wat meer werd uitgegeven in april (€ 518.000) en mei (€ 608.000).
bet365 heeft volgens Nielsen alleen op televisie en op internet reclame gemaakt, niet op de radio of in de buitenruimte. Aan reclame op internet kocht het voor een catalogiswaarde van € 200.000 in november en € 114.000 in december in, maar sindsdien is het budget gekrompen. In mei 2022 gaf bet365 nog € 42.000 uit aan reclame op internet.
Jack’s
Vergunning: | 19 november 2021 |
Live: | 25 november 2021 |
Uitgegeven: | € 3.245.092 |
Aantal gokreclames: | 48.556 |
Nadat Jack’s eind november haar vergunning ontving, kocht het in december reclame in met een bruto waarde van € 384.000. De maanden erop schaalde het sterk terug (€ 85.000 en € 110.000), om in maart maar liefst voor € 1,3 miljoen in te kopen. In april (€ 870.000) en mei (€ 450.000) bouwde het weer af.
Buitenreclame was aanvankelijk geen kanaal wat gebruikt werd, maar in januari, februari, en maart is er een beetje mee geprobeerd. In april is er geen geld uitgegeven aan buitenreclame volgens Nielsen, om in mei voor € 373.000 in te kopen.
Het kanaal radio gebruikt Jack’s niet meer sinds maart 2022.
Bingoal
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 11 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 1.328.951 |
Aantal gokreclames: | 41.230 |
Bingoal behoorde tot de eerste groep van vergunninghouders, maar liet zich lange tijd nauwelijks gelden op het gebied van marketing. Pas in maart (€ 105.000) begon het Belgische bedrijf van de familie Impens echt geld uit te geven, met sindsdien € 390.000 in april en € 790.000 in mei.
Bingoal begon met wat adverteren in dagbladen, maar stopte daar al na de eerste maand mee. Op televisie zijn ze nog niet te zien geweest, maar ze hebben wel buitenreclame en ze zijn op de radio te horen.
Het meeste geld geeft Bingoal uit aan reclame op internet. Volgens Nielsen is dat budget sinds maart (€ 45.000) opgelopen naar € 265.000 (april) en € 381.000 (mei).
Circus
Vergunning: | 8 maart 2022 |
Live: | 24 maart 2022 |
Uitgegeven: | € 711.574 |
Aantal gokreclames: | 34.513 |
Circus ging eind maart live in Nederland, en heeft sindsdien van zich doen spreken. Met Ronaldinho als boegbeeld gaf Circus in april € 392.000 uit en in april € 316.000. De gegevens voor de maand juni zijn nog niet beschikbaar, maar het is aannemelijk dat er nog meer is uitgegeven, want de billboards en posters waren door heel het land te zien.
Circus is geen lid van brancheverenigingen NOGA en VNLOK en heeft zich niet gecommitteerd aan de zelfregulering die buitenreclame belooft in de ban te doen. Reclames op televisie heeft Circus niet gemaakt volgens Nielsen. Ook reclame op de radio lijkt nog geen kanaal waar Circus van gebruikmaakt.
ZEbet
Vergunning: | 15 februari 2022 |
Live: | 1 maart 2022 |
Uitgegeven: | € 691.366 |
Aantal gokreclames: | 365 |
ZEbet kreeg in februari haar vergunning maar lanceerde op 1 maart 2022.
De eerste maand besteedde het volgens Nielsen nauwelijks geld aan marketing, maar in april (€ 560.000) werd er wel een push gemaakt. Mei was dan weer een stuk rustiger, daar kocht het volgens Nielsen voor € 122.000 aan reclame in.
ZEbet besteedde geld aan televisie en buitenreclame. Na een tientje te hebben uitgegeven op internet in maart, werd er € 3.390 in april aan internetmarketing besteed. Dat zal niet bevallen zijn, want in mei gaf het bedrijf niets uit op internet volgens Nielsen.
GGPoker
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 2 oktober 2021 |
Uitgegeven: | € 392.257 |
Aantal gokreclames: | 2.533 |
GGPoker heeft op pokergebied alleen Holland Casino Online en bet365 te duchten. Het gaf de eerste zeven maanden nauwelijks geld uit aan marketing volgens Nielsen, maar daar kwam in mei verandering in.
Sinds vorige maand zijn er reclames voor de pokersite te zien op televisie, waar GGPoker volgens Nielsen € 383.000 uitgaf.
Daarvoor gaf het wel wat geld uit aan reclame op internet, maar de bedragen verbleken bij wat andere bedrijven waar je legaal kan gokken. De diverse samenwerkingen die GGPoker met voetbalclubs in Nederland heeft gesloten, lijken niet terug te komen in de cijfers van Nielsen.
LiveScore Bet
Vergunning: | 1 oktober 2021 |
Live: | 23 maart 2022 |
Uitgegeven: | € 198.913 |
Aantal gokreclames: | 2.340 |
LiveScore Bet was onderdeel van de eerste groep van tien vergunninghouders in Nederland, maar de lancering van LiveScore Bet volgde pas eind maart van dit jaar.
In maart en april gaf het bedrijf bijna € 82.000 aan marketing op internet uit. In mei werd de geldkraan dichtgedraaid, zo lijkt het; volgens Nielsen gaf LiveScore Bet nog maar € 1.883 uit.
Van andere kanalen om zichzelf in de kijker te spelen, maakt LiveScore Bet volgens Nielsen geen gebruik. De bookmaker heeft geen geld uitgegeven aan reclames op televisie, radio, langs de weg, of in (dag)bladen.
Aantal gokreclames
Het aantal gokreclames zoals weergegeven in onderstaande tabel, is lastig onderling te vergelijken. Banners op internet en spotjes op televisie worden opgeteld om tot een totaal te komen, maar kunnen daardoor een vertekend beeld geven. Maar de totale reclamedruk van gokreclames komt er wel mee in uitdrukking, waardoor we onderstaande tabel wel integraal publiceren:
De gokreclames dataset van Nielsen geeft bruto mediabestedingen weer. Het aantal reclames wat wordt uitgezonden of geplaatst, wordt daarvoor vermenigvuldigd met de cataloguswaarde van die plaatsing. In de realiteit geven mediabedrijven grote kortingen als bedrijven meer (tegelijkertijd) inkopen. Daardoor zijn de daadwerkelijke uitgaven in veel gevallen aanzienlijk lager dan de hierboven genoemde bedragen.
Daarentegen meet Nielsen niet alle reclame. Geld uitgegeven aan bijvoorbeeld reclame op social media of bij zoekmachines, wordt niet meegenomen onder het kopje ‘Internet.’ Ook geld dat wordt uitgegeven door de online casino’s aan affiliates zoals CasinoNieuws.nl, is niet meegenomen in de dataset van Nielsen.
De complete dataset over gokreclames zoals door Nielsen gedeeld met CasinoNieuws.nl, kan je hier downloaden:
Bruto mediabestedingen (XLSX, 84 kB)
Vermelding | Aanbieder | Vermelding | Aanbieder |
---|---|---|---|
Betent | BetCity | Play North | Kansino |
JVH Gaming | Jack’s | Hillside | bet365 |
Betca | Circus | FPO Nederland | Fair Play Online |
NSUS Malta | GGPoker |
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.