De twee staatsdeelnemingen Holland Casino en Nederlandse Loterij (onder andere TOTO) moeten “terughoudender en minder wervende” reclames gaan uitzenden. Een motie daartoe van de ChristenUnie en SP is vandaag met algemene stemmen aangenomen in de Tweede Kamer.
Op woensdag 3 februari dienden Pieter Grinwis (ChristenUnie, lead-foto links) en Mahir Alkaya (SP, , lead-foto rechts) een motie in, in het kader van de staatsdeelnemingen. De twee kamerleden vroegen de minister erop toe te zien dat de staatsdeelnemingen Nederlandse Loterij en Holland Casino zich terughoudender opstellen en minder wervende gokreclames gaan uitzenden.
Op de dag dat naar buitenkwam dat er in januari aanzienlijk minder gokreclames te zien waren in vergelijking met de maand ervoor, én TOTO in Dick Advocaat haar nieuwe Koning TOTO aankondigde, werd die motie met algemene stemmen aangenomen (hier na te kijken: -17:02).
Het is aan de minister om invulling te geven aan de motie. Zowel Holland Casino Online als de TOTO hebben televisie-campagnes die zich richten op verantwoord spelen in tegenstelling tot aanprijzing van het product.
- Bij Holland Casino zijn dat de reclames met Ellie Lust die “Leef spannend, niet roekeloos” propageert, in tegenstelling tot de “nu wordt het spannend”-reclames.
- Voor de TOTO zijn dat de reclames met Nathan Rutjes die zalvend “Bewaar je rust, speel bewust” predikt, tegenover de polariserende Koning TOTO-reclames met Wesley Sneijder en nu dus Dick Advocaat.
De aangenomen motie benoemt niet TOTO specifiek maar noemt moederbedrijf Nederlandse Loterij. De motie richt zich echter op risicovolle kansspelen. De andere merken van de Nederlandse Loterij, de Staatsloterij, Lotto, EuroJackpot (“Zoo veel money man!”), Lucky Day, krasloten, miljoenenspel, vallen niet onder de risicovolle kansspelen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de staatsdeelnemingen Nederlandse Loterij en Holland Casino zich verbinden aan een reclamecode, opgesteld door de goksector zelf;
overwegende dat de Consumentenbond stelt dat deze reclamecode jongeren en andere kwetsbare consumenten onvoldoende beschermt;
overwegende dat frequent gokken zorgt voor financiële problemen en een negatieve spiraal van steeds ongezonder leven;
verzoekt de regering in aanloop naar het verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen, conform de aangenomen motie-Van Nispen (24 557, nr. 186), zich vanuit haar rol als aandeelhouder alvast hard te maken voor een terughoudender en minder wervende inzet van gokreclames door de staatsdeelnemingen Nederlandse Loterij en Holland Casino, zodat jongeren en andere consumenten beter beschermd worden tegen de gevaren van gokken en gokverslaving,
en gaat over tot de orde van de dag.
Grinwis
Alkaya
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.