Vrijdag 26 april 2024

Speel bewust

Radar: BetCity en Holland Casino betalen gokker verloren geld terug na fout Cruks

De online casino’s BetCity en Holland Casino Online hebben een klant zijn verloren geld terugbetaald door een fout in Cruks. De man verloor ongeveer € 7.000 in de online casino’s, maar dit had niet mogen gebeuren omdat hij stond ingeschreven in het register. Door een accentteken of trema in zijn achternaam, verliep de Cruks-controle niet goed en kon hij toch spelen.

Tijdens de opening van de Nederlandse kansspelmarkt merkten de online casino’s al snel dat er problemen waren met het Centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks). Dit verstoorde de livegang van de online casino’s, die oorspronkelijk op 1 oktober wilden starten in Nederland.

Op 2 oktober ging de Nederlandse kansspelmarkt open maar pas vanaf 4 oktober, drie dagen na de opening van de markt, was het mogelijk om je in te schrijven in Cruks. Toch bleek later dat niet alle problemen waren opgelost op 4 oktober, want voormalig minister van Rechtsbescherming Sander Dekker gaf later toe dat Cruks pas functioneerde op 20 oktober.

Holland Casino en BetCity betalen geld terug

Dat blijkt toch niet helemaal te kloppen, zo meldt het tv-programma Radar. Een speler, die anoniem wil blijven, blijkt in december nog € 7.000 te hebben vergokt bij Holland Casino Online en BetCity. Dit terwijl hij zich daarvoor al, op 5 november 2021, had ingeschreven in Cruks.

De man geeft in het item aan dat hij sinds de inschrijving in Cruks in geen enkel landgebonden casino meer is geweest. Toch kon hij dus wel online gokken. Daarom besloot hij, na het geld te hebben verloren, contact op te nemen met zowel Holland Casino als met BetCity.

Zowel Holland Casino als BetCity besloten daarop om de verloren bedragen terug te betalen aan de klant. Dit gebeurde volgens de partijen uit coulance. De online casino’s vonden namelijk niet dat de fout bij hen lag.

In een brief van Holland Casino aan de man, staat het volgende:

“Wij zijn naar aanleiding van uw melding een onderzoek gestart en hebben vastgesteld dat er in het raadplegen van het Cruks door Holland Casino geen fouten zijn gemaakt. Met de door u aan ons verstrekte gegevens, het Burgerservicenummer, uw achternaam en uw geboortedatum, hebben wij het register geraadpleegd. Uit deze bevraging is niet gebleken dat u in het register stond ingeschreven. Daardoor kreeg u de mogelijkheid om bij Holland Casino een account aan te maken. We zijn nog in contact met de Kansspelautoriteit de mogelijke oorzaak alsnog te kunnen achterhalen.”

Holland Casino

Ondanks dat de fout dus niet bij Holland Casino lag, besloot het casino de man wel te compenseren voor zijn verloren geld. Hij heeft daarom het gestorte bedrag van € 1.154 teruggestort gekregen. Net als Holland Casino wijst ook BetCity in hun brief naar Cruks. Zij geven ook aan dat zij geen melding kregen dat de man stond ingeschreven in Cruks.

Kansspelautoriteit reageert op de fout in Cruks

Geraldine Huijssoon, afdelingshoofd van de Kansspelautoriteit, verschijnt voor de camera van Radar om vragen te beantwoorden over de fouten die zijn gemaakt bij Cruks.

Zij legt uit dat in de eerste maand na de opening van de markt nog geen automatische controle kon plaatsvinden. Hierdoor konden verschillen ontstaan in de verschillende systemen, bijvoorbeeld als een speler een typfout maakte in zijn of haar naam, of een accentteken vergat. Als dit het geval was, dan was er een verschil tussen beide systemen en dan kon de speler niet gevonden worden. Bij de man in het item van Radar ging het om een accent of trema in zijn achternaam waardoor het mis ging.

Op 16 november 2021 zouden alle systemen zijn opgeschoond, volgens Huijssoon. Vanaf dat moment vond er een automatische controle plaats, maar dit was dus elf dagen na de inschrijving van de man. Hierdoor heeft de man toch kunnen gokken bij de online casino’s.

Op de vraag of BetCity en Holland Casino de terugbetaalde bedragen op de Kansspelautoriteit hebben verhaald vanwege de fout in Cruks, wil Huijssoon geen antwoord geven. “Daar ga ik niet op in. Dat is een intern onderzoek.”

Op 13 december 2021 riep de Kansspelautoriteit alle alle (online) casino’s op de registraties van hun spelers te controleren door fouten in Cruks.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Toch wel typerend.
    Je hoort altijd bepaalde mensen klagen over hun verslaving op het moment dat ze verliezen, en daardoor hun geld terug claimen, maar wat als deze man veel had gewonnen?
    Persoonlijk vind ik het goed dat mensen geholpen kunnen worden, maar dat kunnen ze pas als ze dat ook echt willen. Vaak gebeurd dat pas als ze te ver zijn gegaan, maar is dat niet met iedere verslaving? O.a. alcohol, roken, eten etc etc.

Laat een reactie achter