Maandag 27 juni 2022

Bijna helft minder gokreclames op televisie in januari

Vooral Holland Casino en TOTO flink minder vaak te zien

tv reclames januari Holland Casino TOTO Kim Feenstra Ellie Lust Hans Klok Andy van der Meijden

Het aantal gokreclames in de maand januari 2022 is met bijna de helft verminderd ten opzichte van november en december 2021. Vooral de reclames van Holland Casino, TOTO, en tombola waren flink minder vaak te zien. Reclames voor Batavia Casino waren even vaak te zien, maar het bedrijf gaf wel flink meer uit aan haar marketing. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Sinds het opengaan van de gokmarkt in Nederland op 1 oktober 2021, zijn er veel reclames voor gokken op televisie. De reclames konden rekenen op veel kritiek vanuit de samenleving, media, en politiek.

De 1.640 keer dat Holland Casino in januari 2022 te zien was op de buis, betekent een afname van 61% ten opzichte van december 2021.

De industrie kwam daarop zelf met een reclamecode waarmee het zich diverse restricties oplegde. Zo werd er een maximum van drie gokreclames per reclameblok afgesproken met een maximale lengte van 30 seconden per blok. Bovendien werden twincommercials, waarbij een reclame in tweeën wordt opgeknipt met daar tussenin een of meerdere andere reclames, verboden.

De Reclamecode Online Kansspelen ten spijt, werd een motie die gokreclames op televisie helemaal aan banden legt, aangenomen door de kamer. Demissionair minister Sander Dekker gaf net voor zijn vertrek aan dat er eerst gedegen onderzoek moest plaatsvinden, voordat er besloten werd hoe er invulling gegeven zou worden aan de motie. Dekker’s opvolger Franc Weerwind sloot zich daarbij aan en beloofde de kamer in april met een antwoord te komen.

Dat duurde Michiel van Nispen (SP) te lang en hij stelde dan ook kamervragen. De commissievergadering stond oorspronkelijk voor 17 februari 2022 gepland, maar wordt nu donderdag 10 februari gehouden.

Aantal gokreclames in januari

Ondertussen is de maand januari afgelopen en de balans is opgemaakt door onderzoeksbureau Nielsen die de bestedingen en aantallen gokreclames meet en deelde met CasinoNieuws.nl.

Holland Casino was in januari nog altijd koploper qua aantallen gokreclames, al is dat beeld wel vertekend. Een groot deel van de reclames voor Holland Casino betreft billboards, de programmasponsoring. Dit zijn korte reclames voor een merk voorafgaand aan of na afloop van een traditionele reclameblok, vaak met de tekst ”Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door.” In het geval van Holland Casino betreft het de korte mededelingen bij uitzendingen van Eredivisie-wedstrijden waar Holland Casino aan verbonden is als bettingpartner.

Voor de TOTO was er een daling van 67% te zien van januari 2022 ten opzichte van december 2021.

Hoewel Holland Casino nog 1.640 keer te zien was in de maand januari, is dat een hele grote daling ten opzichte van de voorgaande maanden. In oktober was Holland Casino nog 5.110 keer te zien volgens Nielsen. Dat was in november met 4.935 ongeveer hetzelfde. In december daalde dat al naar 4.196. De 1.640 keer dat Holland Casino in januari 2022 te zien was op de buis, betekent een afname van 61% ten opzichte van december 2021.

Naast Holland Casino was de TOTO in Nederland aanvankelijk het vaakste te zien op de Nederlandse televisie. Volgens Nielsen begon de staatsdeelneming in oktober 2021 met 1.745 spotjes, gevolgd door 887 en 1.029 in respectievelijk november en december. In januari 2022 was er “nog maar” 347 keer een reclame voor de TOTO op televisie, aldus Nielsen. Voor de TOTO was er een daling van 67% te zien van januari 2022 ten opzichte van december 2021.

BetCity.nl zond haar reclames met Andy van der Meijde maar een klein beetje minder uit in januari ten opzichte van december 2021. Maar doordat andere partijen minder gingen uitzenden, waren ze na Holland Casino het vaakst te zien op televisie met 1.521 reclames.

tombola bouwde haar aantal reclames op in 2021, maar was in januari een stuk minder vaak te zien. In december 2021 kon je nog 2.065 keer langs de reclames voor tombola’s bingosite zappen, in januari 2022 was dat nog maar 959 keer.

In totaal was er 6.270 keer een gokreclame op televisie te zien in januari, een flinke daling ten opzichte van de 11.237 keer dat er een gokreclame te zien was in december 2021.

Batavia Casino matigde iets (795 in januari 2022 ten opzichte van 879 in december 2021) en ook bet365 (van 699 naar 290) was minder vaak te zien. Jack’s was in januari zelfs helemaal niet te zien volgens Nielsen, terwijl het in december 2021 nog 257 keer een spotje op tv had.

De enige partij die vaker op televisie was in januari 2022 dan in december 2021, was Fair Play Casino. In december 2021 waren de spotjes 522 keer te zien, in januari 2022 718 keer.

Bingoal.nl, GGPoker, en LiveScore waren helemaal nog niet te zien op televisie volgens Nielsen, en januari bracht daar geen verandering in.

In totaal was er 6.270 keer een gokreclame op televisie te zien in januari, een flinke daling ten opzichte van de 11.237 keer dat er een gokreclame te zien was in december 2021.

wdt_ID Merk oktober 2021 november 2021 december 2021 januari 2022
1 Holland Casino 5.110 4.935 4.196 1.640
2 BetCity.nl 1.162 1.048 1.590 1.521
3 tombola 227 1.322 2.065 959
4 Batavia Casino 526 1.198 879 795
5 Fair Play Casino 684 956 522 718
6 TOTO 1.745 887 1.029 347
7 bet365 0 566 699 290
8 Bingoal 0 0 0 0
9 GGPoker 0 0 0 0
10 Jack's 282 245 257 0
Merk oktober 2021 november 2021 december 2021 januari 2022

Bruto mediabestedingen januari

Net als over de maand oktober, november, en december, bevat de dataset van Nielsen over de maand januari ook informatie over de bruto mediabestedingen. Dit betreft het bruto bedrag dat partijen hebben uitgegeven aan de door Nielsen in de gaten gehouden marketinguitingen.

Volgens Nielsen gaf Batavia Casino in januari 2022 het meeste uit van alle online gokbedrijven.

De bruto mediabestedingen geven geen compleet beeld van de bedragen die partijen uitgeven. Zo krijgen bedrijven kortingen als ze meer inkopen, en houdt Nielsen niet alles bij. Maar omdat het bedrijf iedere maand wel dezelfde media bijhoudt, zijn de cijfers alsnog interessant om naar te kijken.

Volgens Nielsen gaf Batavia Casino in januari 2022 het meeste uit van alle online gokbedrijven. De bruto mediabestedingen kwamen uit op meer dan € 3,5 miljoen, meer dan twee keer dan dat het in december 2021 uitgaf. Het grootste deel is uitgegeven aan reclames op televisie.

BetCity.nl gaf in januari 2021 iets meer uit dan in december 2021, en neemt met haar bijna € 2,9 miljoen de tweede plaats in.

De TOTO en Holland Casino Online vinden we op plaats 3 en 4. De twee staatsdeelnemingen waren bij het openen van de gokmarkt in oktober 2021 de partijen die met afstand het meeste uitgaven. Dat is dus inmiddels wel anders. Met € 1,8 miljoen aan bruto mediabestedingen voor TOTO en € 1,2 miljoen voor Holland Casino, gaven ze beiden vorige maand flink minder uit dan de voorgaande maanden.

In januari 2022 waren er bruto mediabestedingen van € 12.115.179, een daling van 21% ten opzichte december 2021

Ook Fair Play Casino (van € 1,9 miljoen naar € 1,1 miljoen) en tombola (van € 2,5 miljoen naar bijna € 800.000) gaven significant minder uit. bet365 en Jack’s gaven eveneens minder uit.

De bruto mediabestedingen van GGPoker, Bingoal, en LiveScore zoals getrackt door Nielsen, waren miniem in alle maanden sinds de opening van de kansspelmarkt.

De totale bruto mediabestedingen in januari 2022 waren lager dan alle voorgaande maanden sinds het live gaan van de eerste legale online casino‘s. In januari 2022 waren er bruto mediabestedingen van € 12.115.179 volgens Nielsen. Dat is een daling van 21% ten opzichte van de € 15.317.701 die over december 2021 genoteerd is door Nielsen.

wdt_ID Merk oktober november december januari
1 Batavia Casino 954.517 2.364.238 1.408.117 3.512.404
2 BetCity.nl 537.653 1.125.532 2.355.324 2.878.279
3 TOTO 5.044.251 2.518.675 3.002.905 1.807.390
4 Holland Casino 3.968.228 2.470.653 2.443.117 1.217.315
5 Fair Play Casino 1.432.521 2.232.762 1.916.821 1.111.616
6 tombola 363.456 2.464.878 2.531.703 793.842
7 bet365 53.499 1.229.773 1.093.533 686.809
8 Jack's 651.325 750.188 563.795 103.380
9 GGPoker 299 0 1.752 1.428
10 Bingoal 23.996 1.342 634 1.417
Merk

De loterijen

In dit artikel hebben we de data over de legale online casino’s gebruikt uit de dataset van Nielsen. In die dataset is ook data te vinden over de aantallen en bruto mediabestedingen van andere bedrijven die zich bezighouden met kansspelen.

De Staatsloterij ging aan kop met 2.567 spotjes in januari.

Daaruit blijkt dat ook in januari 2022 de loterijen in Nederland behoorden tot de groep van grootste besteders. Alleen Batavia Casino bleef met € 3,5 miljoen aan bruto mediabestedingen de loterijen voor. Daarna volgde de Nationale Postcode Loterij (€ 3,4 miljoen), Staatsloterij (€ 3,4 miljoen), en de VriendenLoterij (€ 3,3 miljoen).

Als we kijken naar wie het vaakst op televisie te zien was, dan ging de Staatsloterij aan kop met 2.567 spotjes in januari. Na Holland Casino (1.640) en BetCity.nl (1.521), volgen dan de VriendenLoterij (1.303) en Nationale Postcodeloterij (1.100).

Totale dataset Nielsen bruto mediabestedingen Kansspelen Q4 2021 + Jan 2022

XLSBRUTO MEDIABESTEDINGEN KANSSPELEN_JAN 2022_20220207.xlsx(37 kB)

Laat een reactie achter