Dinsdag 7 februari 2023

Speel bewust

Gokindustrie niet in top 5 grootste adverteerders

Adfact gokbedrijven marketinguitgaven

Gokbedrijven staan niet in de top vijf van branches met de grootste marketinguitgaven in 2022, zo maakte mediamonitoring vakblad Adfact onlangs bekend. Gokbedrijven kwamen met veel gokreclames in het eerste kwartaal dat de markt gereguleerd werd, maar die lijn heeft zich door de maatregelen die in 2022 werden genomen niet doorgezet.

Mediamonitoring vakblad Adfact heeft een inkijkje gegeven in de marketinguitgaven van Nederlandse adverteerders. In totaal gaven bedrijven in Nederland bijna vijf miljard euro uit aan reclames op radio, televisie, in dagbladen, magazines, bioscopen, en aan buitenreclame. Dit was een stijging van 2,29% ten opzichte van het jaar 2021.

Ruim een kwart van de totale uitgaven aan reclame waren afkomstig van de detailhandel. Supermarkten geven het meeste geld uit aan marketing. Zo bestaat de top vijf van bedrijven die de grootste bedragen uitgaven in 2022 voor 60% uit supermarkten. Albert Heijn besteedde 98,8 miljoen euro in het afgelopen kalenderjaar en gaf daarmee meer uit dan alle andere bedrijven. Lidl en Jumbo volgen op een respectievelijke tweede en vierde plek. De top vijf wordt compleet gemaakt door Kruidvat en Bol.com.

Reclame door gokbedrijven

De gokmarkt viel in het eerste kwartaal dat zij actief mochten zijn, het vierde kwartaal van 2021, direct op met ruim 42 miljoen aan marketinguitgaven. De vraag was toen hoe deze bedragen zich zouden gaan ontwikkelen naarmate er meerdere gokbedrijven op de markt zouden komen in ons land.

Door de aangenomen motie voor een reclameverbod en de zelfregulerende maatregelen heeft de lijn die toen werd ingezet, zich echter niet helemaal doorgezet. Er werd weliswaar uiteindelijk € 135 miljoen besteed aan marketinguitgaven door de gokbedrijven, maar het aantal gokbedrijven verdubbelde in die tijd.

De exacte cijfers van 2022 zijn nog niet bekend. In de eerste negen maanden van het afgelopen kalenderjaar waren de gokbedrijven in ieder geval goed voor ongeveer 92 miljoen euro aan marketinguitgaven (€ 135 miljoen sinds marktopening). Hiermee staat de branche niet in de top vijf als het gaat om totale uitgaven aan reclame-uitingen door bepaalde branches:

PositieBrancheMarketinguitgaven in 2022
1Detailhandel € 1.300 miljoen
2Media € 333 miljoen
3Verkeer en vervoer € 282 miljoen
4Financiële branche € 281 miljoen
5Toerisme en luchtvaart € 278 miljoen

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter