Donderdag 28 maart 2024

Speel bewust

Gouden Gokkie georganiseerd voor foutste gokreclame

Copywriter Martijn de Vreeze heeft zaterdag de Gouden Gokkie gelanceerd, een prijs voor de “foutste gokreclame.” Hij heeft vier gokreclames genomineerd: Unibet, BetCity, TOTO, en Kansino.

In een bericht op LinkedIn heeft copywriter Martijn de Vreeze zijn wedstrijd de Gouden Gokkie gelanceerd. Middels de poll bij het bericht kunnen mensen stemmen op de slechtste gokreclame van 2021. De Vreeze nomineerde zelf vier gokreclames:

  • Unibet
  • BetCity
  • TOTO
  • Kansino

Op het moment van schrijven zijn er 75 stemmen uitgebracht en gaat BetCity aan de leiding met 43% van de stemmen.

De Vreeze organiseert de award naar eigen zeggen omdat er voor een miljard vergokt is het afgelopen jaar, maar er geen awards zijn. Daar brengt hij verandering in met de Gouden Gokkie. De Vreeze stoort zich aan de gokreclames en heeft zich de afgelopen maanden op zijn LinkedIn-pagina en via twee columns op MarketingTribune uitgesproken tegen het reclame maken voor (online) gokken.

Copywriter De Vreeze legt ook schuld bij de reclamebureaus die de reclames ontwikkelen. Daarom zal hij het “winnende” reclamebureau zelf de Gouden Gokkie overhandigen. Als extraatje biedt hij het reclamebureau een No Story No Glory-masterclass aan over hoe je als reclamebureau op LinkedIn kan winnen met een goed verhaal, al is het maar de vraag of daar ook gebruik van gemaakt zal gaan worden.

In een bericht op de website van vakblad Adformatie wordt ook aandacht geschonken aan de Gouden Gokkie, al draait het bericht vooral om de eindejaarscampagne van Follow the Money die De Vreeze ontwikkelde. In het artikel uit De Vreeze zijn mening dat reclamebureaus een moreel kompas moeten hebben, al zegt hij er wel bij zelf te werken voor Heineken en energieleverancier Vandebron.

Gouden Gokkie en Loden Leeuw

Naast de kleinschalig georganiseerde Gouden Gokkie, bestaat er in Nederland een andere prijs voor de slechtste reclame.

De Loden Leeuw, de minder positieve variant van de Gouden Loekie, wordt ieder jaar door het consumentenprogramma Radar uitgereikt. Vorig jaar was Wesley Sneijder genomineerd voor de Loden Leeuw voor zijn gabberende optreden in de TOTO-reclame. Hij “verloor” in de categorie irritantste BN’er aan Henny Huisman in Meubelzorg’s reclame. Huisman won in 2008 de prijs ook al eens, toen voor zijn rol in een reclame van de Postcodeloterij. De nominaties voor de Loden Leeuw van 2022 zijn momenteel nog open.

In 2020 ging de VriendenLoterij-reclame met Martien Meiland aan de haal met de twijfelachtige eer. Meiland was zo sportief om de prijs zelf in ontvangst te nemen. De VriendenLoterij versloeg toen de TOTO-reclame met Andy van der Meijde.

Laat een reactie achter