Zondag 23 juni 2024

Speel bewust

Staatsloterij lanceert Oudejaarsreclame: Geloof in geluk

De Staatsloterij heeft haar nieuwe reclame gelanceerd voor Oud en Nieuw: “Geloof in geluk”. In de Oudejaarsreclame van de Staatsloterij wordt een man gevolgd die door een magische cryptex zijn toekomst ziet, en uiteindelijk de liefde verkiest boven zijn staatslot.

Traditiegetrouw heeft Nederlandse Loterij voor haar merk Staatsloterij net na Sinterklaas haar Oudejaarscampagne gelanceerd.

Vandaag, zondag 10 december, is de reclame vanaf 19:30 op alle zenders te zien. Na de premiere op televisie wordt de reclame ook op social media, online, radio, op posters buiten, en in de winkels uitgerold. De reclame is nu al op YouTube en op Staatsloterij.nl te zien.

Geloof in geluk

RegisseurIsmael ten Heuvel
ProductiemaatschappijPink Rabbit
ReclamebureauTBWA\NEBOKO
OpdrachtgeverStaatsloterij

Andermaal speelt niet een dier de hoofdrol in de reclame. Net als vorig jaar is het een relatie tussen twee mensen waar de reclame om draait. Waar het vorig jaar de relatie tussen een vader en zoon was, is het nu een relatie tussen man en vrouw.

In de reclame loopt een jongen voorbij een krantenkiosk om uiteindelijk een antiekwinkel in te lopen. Daar pakt hij een magisch cryptex op die hem flarden van zijn toekomst laat zien.

De man reist eerst naar het jaar 2078 toe waar hij op hoge leeftijd gelukkig is met zijn vrouw. Nog voordat hij haar kan spreken vliegt hij naar het jaar 2056 waar hij met dezelfde vrouw op een zeiljacht te zien is. Daarna transporteert hij naar de 2032 waar zijn vrouw net bevallen is, gevolgd door verdere (veelal gelukkige) herinneringen als zijn vrouw die zwanger is, een karaoke-feest, trouwen, zingen bij een kampvuur, skinnydipping, en een eerste Oud & Nieuw samen.

Zijn laatste flashforward is aan zichzelf terwijl hij een Staatslot koopt, voordat hij zichzelf weer terug in de antiekwinkel vindt. Hij verlaat de antiekwinkel en loopt linea recta naar de kiosk om een staatslot te kopen, precies zoals hij deed in zijn blik op de toekomst.

Als hij naar buiten loopt, botst hij tegen een dame op; de dame uit zijn visioen. Door de botsing vliegt zijn staatslot uit zijn hand maar in plaats van het lot achterna te gaan, vlucht hij de dame achterna. Hij kiest voor de liefde in plaats van voor het Oudejaarslot.

De hoofdrollen worden vertolkt door de Britse toneelacteurs Rory en Katie.

De op-één-na mooiste prijs

De trekking van de Oudejaarsloterij vindt plaats op 31 december. Naast een hoofdprijs van € 30 miljoen zijn er onder andere 200 elektrische MINI’s en duizenden prijzen van € 5 tot en met € 100.000 te winnen. Oudejaarsloten zijn te koop op staatsloterij.nl.

De hoofdspijs van € 30 miljoen is de op-één-na mooiste prijs die je kan winnen in het leven, aldus Michael Kastelijns. De Business Director Staatsloterij van Nederlandse Loterij zegt het volgende over de reclame:

“Elk jaar proberen we Nederland in het hart te raken met een meeslepend verhaal. Een verhaal waarin we willen laten zien dat het winnen van 30 miljoen de op-een-na mooiste prijs is, maar dat gelukkig zijn met degenen van wie we houden nog veel belangrijker is. Dat is de snaar die we dit jaar bij Nederlanders willen raken”

Michael Kastelijns, Business Director Staatsloterij

Net als voorgaande jaren is het TBWA\NEBOKO die achter het concept achter de reclame zit. Anouk Zink, Managing Director van het Amsterdamse reclamebureau, zegt op NederlandseLoterij.nl ieder jaar alles uit de kast te trekken voor de reclame:

“In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen. Met dit verhaal, waarin de hoofdrolspeler kiest voor de liefde in plaats van het Oudejaarslot, willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om te laten zien hoe mooi en relevant ons eigen vakgebied kan zijn. Daarom trekken we elk jaar alles uit de kast om een ontroerende en disruptieve campagne te maken die mensen raakt en inspireert”

Anouk Zink, Managing Director van TBWA\NEBOKO

Staatsloterij reclame wint diverse prijzen

De reclame die ieder jaar ruchtbaarheid geeft aan de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij, is de afgelopen jaren diverse keren in de prijzen gevallen.

De zegereeks begon in 2018 toen de reclame met het hondje Frekkel viral ging en de Gouden Loeki won. Ook egel Freddie (2019) en het katje Frummel (2020) wonnen Nederlandse belangrijkste reclame-prijs. In 2021 was koekoek Fritsie goed voor een Zilveren Loeki (Albert Heijn-reclame “het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar” van hetzelfde reclamebureau won). Vorig jaar was de hoogste trede weer voor de Staatsloterij met de reclame “Wacht niet tot geluk je overkomt“. Die laatste reclame brak al met de traditie van een dier in de hoofdrol.

Naast Gouden Loeki’s won de Staatsloterij de afgelopen jaren ook diverse Effies, een bronzen Leeuw in Cannes, en de prijs voor beste December-reclame van vakblad MarketingTribune.

JaarReclamePrijs
2018Staatsloterij (TBWA\NEBOKO)Hondje FrekkelGouden Loeki
2019Staatsloterij (TBWA\NEBOKO)Egel FreddieGouden Loeki
2020Staatsloterij (TBWA\NEBOKO)Katje FrummelGouden Loeki
2021Staatsloterij (TBWA\NEBOKO)Koekoek FritsieZilveren Loeki
2022Staatsloterij (TBWA\NEBOKO)Wacht niet tot geluk je overkomtGouden Loeki
Staatsloterij Gouden Loeki prijzenkast
Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter