Zaterdag 20 april 2024

Speel bewust

Kansspelautoriteit wil verbod op promotionele kansspelen voor online aanbieders

Kansspelautoriteit promotionele kansspelen

Als het aan de Kansspelautoriteit ligt, dan worden promotionele kansspelen verboden voor aanbieders van risicovolle online kansspelen. De toezichthouder is bang dat aanbieders nog meer hun heil gaan zoeken in promotionele kansspelen zodra het verbod op ongerichte reclame is ingevoerd. Dat blijkt uit correspondentie tussen de Kansspelautoriteit en het Ministerie van Justitie en Veiligheid van juni vorig jaar geopenbaard in het kader van een Woo-verzoek.

De Kansspelautoriteit publiceerde vorige week het zevende deelbesluit (, 205 kB, documenten dowload) van een groot Woo-verzoek dat op 23 juni 2022 werd ingediend. Dit zevende onderdeel had betrekking op alle communicatie van de Kansspelautoriteit over:

  • Gepersonaliseerde reclame;
  • Promotionele kansspelen;
  • Social Media;
  • De voorbereiding van een gesprek met de minister voor Rechtsbescherming.

De e-mails die zijn gedeeld zijn afkomstig uit de periode van 2019 tot en met 2022 en laten enkele discussies zien die gevoerd werden in aanloop naar en na de invoering van de Wet Kansspelen op afstand. Hierbij is veel aandacht voor de uitingen van (toekomstige) vergunninghouders op social media, het gebruik van influencers, en de inzet van promotionele kansspelen.

Online reclame na legalisering kansspelen

Een jaar voor online kansspelen in Nederland werden gelegaliseerd, bestond er binnen de Kansspelautoriteit al de angst dat het aantal reclames van kansspelaanbieders online zou gaan stijgen.

Met behulp van de data van webanalysebedrijf Similarweb werd gekeken naar de situatie in Zweden waar online gokken in 2019 werd gelegaliseerd. In dat land hadden aanbieders hun uitgaven aan reclames naar voren hadden gehaald en dus adverteerden ze al voor online kansspelen nog voordat die gelegaliseerd waren. Dit beloofde, volgens een van de medewerkers van de Kansspelautoriteit (Ksa), niet veel goeds voor Nederland:

“Als ik het goed herinner, waren de reclame-uitgaven in 2019 zelfs lager dan het jaar daarvoor. Aanbieders hadden alle reclame inspanningen naar voren gehaald. Dat belooft dus niet veel goeds voor Nederland, want dat is nu helemaal afgekneld en komt los op het moment dat de vergunningen verstrekt worden.”

Medewerker Kansspelautoriteit, mail uit december 2020 (08. 20210105 mail RE_ Vragen social media Redacted.pdf)

De Kansspelautoriteit boog zich in dezelfde mailwisseling ook over de verschillende social media-platformen die gebruikt kunnen worden door de aanbieders. De Kansspelautoriteit wilde uitzoeken welke data er te verzamelen is over de verschillende platformen, welke platformen voornamelijk gebruikt worden door jongeren, en welke maatregelen er te nemen zijn om groepen uit te sluiten.

Zo zagen de medewerkers van de Ksa het liefst dat aanbieders hun social media accounts volledig konden afsluiten voor minderjarigen. Op die manier moest worden voorkomen dat niet de interesse gewerkt kon worden van minderjarigen ‘via de (reclame)boodschappen (van b.v. Koning Toto) op deze sociale media(08. 20210105 mail RE_ Vragen social media Redacted.pdf)

(Het verbod op) rolmodellen

Ook het gebruik van rolmodellen in reclamespotjes werd al besproken binnen de Kansspelautoriteit en het Ministerie van Justitie en Veiligheid nog voordat online gokken legaal was in Nederland.

In een mail uit november 2019 zegt een medewerker van het ministerie van Justitie en Veiligheid voorstander te zijn van een algemeen verbod op het gebruik van rolmodellen. Een algeheel verbod op het gebruik van rolmodellen zou volgens de medewerker ook de wens zijn in de Tweede Kamer. Ook vroeg het zich af of de Ksa de kanalisatiegraad kan meten en zegt in dezelfde zin dat daarna dus het reclamebeleid strenger kan:

“Kan de Ksa aangeven wanneer een kanalisatiegraad van 80% is bereikt (en het reclamebeleiddus strenger kan)? Hebben we het dan over 1,2 of 5 jaar bijvoorbeeld?”

E-mail van Ministerie van Justitie en Veiligheid naar Kansspelautoriteit op 28 november 2019 (01. 20191203 mail vragen influencers redacted1.pdf)

In een reactie aan het ministerie laat de Kansspelautoriteit per mail weten ook voorstander te zijn van een rolmodellenverbod:

“Graag wil ik ook meegeven dat wij vanuit het oogpunt van de bescherming tegen en vrijwaring van minderjarigen en jongvolwassenen van kansspelreclame het heel goed zouden vinden als er een algeheel verbod zou komen van het aanprijzen van kansspelen door sporter beroemdheden, artiesten en andere personen die populair zijn onder jongeren.”

E-mail van Kansspelautoriteit naar ministerie van Justitie en Veiligheid op 3 december 2019 (01. 20191203 mail vragen influencers redacted1.pdf)

In de e-mail wordt nogmaals benadrukt dat er in juli 2019 al werd geadviseerd om de regels omtrent rolmodellen anders te formuleren, namelijk door aan te geven dat het verboden is om rolmodellen te gebruiken die specifiek populair zijn onder jongeren.

Die omschrijving kwam er maar had niet het beoogde effect. Een totaal verbod op rolmodellen werd in juni 2022 ingevoerd.

Slechts één promotioneel kansspel per aanbieder per jaar

Drie maanden na de opening van de kansspelmarkt, in januari 2022, merkte de Kansspelautoriteit in de interne discussies op dat er steeds meer gebruik werd gemaakt van promotionele kansspelen. Het verbod op het gebruik van rolmodellen en het naderende verbod op het gebruik van ongerichte reclame zouden er volgens de Ksa voor zorgen dat aanbieders ‘hun heil gaan zoeken in de promotionele kansspelen’ (02. 20220615 mail Jenv RE_ bespreeknota MRb besluit WRVK Redacted2.pdf). De Kansspelautoriteit voorspelde dat dit veel toezichtproblemen zou gaan geven, want het was onduidelijk wat wel en niet zou mogen.

De Gedragscode promotionele kansspelen komt uit 2014 en geeft de volgende definitie voor een promotioneel kansspel:

Het, bij wijze van promotie, geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies, waarbij de aanwijzing van de winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen.

In de gedragscode is een beperking opgenomen voor het aantal promotionele kansspelen dat aangeboden mag worden:

Een aanbieder biedt maximaal éénmaal per jaar per product, dienst of organisatie een promotioneel kansspel aan. Een promotioneel kansspel is tijdelijk van aard en omvat maximaal twintig trekkingen.

Vooral de zinsnede ‘éénmaal per jaar per product, dienst, of organisatie‘ bleek te zorgen voor de nodige verwarring. Aanbieders gaven hier volgens een van de medewerkers van de Kansspelautoriteit een eigen invulling aan. (02. 20220615 mail Jenv RE_ bespreeknota MRb besluit WRVK Redacted2.pdf)

Daarnaast biedt de gedragscode de mogelijkheid om promotionele kansspelen uit te smeren in de tijd. Hierdoor zou het beperken van deze vorm van reclame niet effectief mogelijk zijn.

Promotionele kansspelen verbieden

Het advies dat de Kansspelautoriteit op 15 juni 2022 (02. 20220615 mail Jenv RE_ bespreeknota MRb besluit WRVK Redacted2.pdf) dan ook gaf, was om promotionele kansspelen ook te verbieden voor vergunninghouders. Het zou de enige oplossing zijn volgens de toezichthouder. De gedragscode was immers niet geschreven voor aanbieders van risicovolle kansspelen:

“Als er geen duidelijkheid komt over promotionele kansspelen in relatie tot dit verbod op ongerichte reclame dan zullen aanbieders volop gebruik gaan maken van deze vorm van reclame. Wij voorzien een groot waterbedeffect. Dit kan daarom het juiste moment zijn om deze vorm van reclame te gaan verbieden voor de kansspelaanbieders voor wie het verbod op ongerichte reclame gaat gelden.

[…]

“Een echte definitieve oplossing zou zijn om de vergunninghouders uit de Gedragscode te halen. Dat zou ook heel logisch zijn aangezien de Gedragscode vooral bedoeld was voor ‘de bakker op de hoek’ en niet voor bedrijven wiens kernactiviteit ziet op het organiseren van kansspelen.”

Mail van Kansspelautoriteit aan Ministerie van Justitie en Veiligheid, 15 juni 2022 (02. 20220616 mail Jenv RE_ bespreeknota MRb besluit WRVK Redacted2.pdf)

Veel online casino’s grepen inderdaad de kans aan om gebruik te maken van deze promotionele kansspelen, zo bleek volgens onderzoek van de Kansspelautoriteit. Zo gebeurde precies wat de Kansspelautoriteit in september 2019 al voorspelde in een brief aan het ministerie van Justitie en Veiligheid (24. 20190915 Brief aan JenV over promos Redacted.pdf).

Op 25 januari 2022 maakte een medewerker van de Kansspelautoriteit de balans op van het aantal promotionele kansspelen ten opzichte van het aantal vergunningen dat iedere aanbieder op dat moment had. Iedere aanbieder die op dat moment actief was in Nederland, had meer promotionele kansspelen ingezet:

19. 202201525 overzicht artikel 2 Gedragscode Redacted.pdf

Veel aandacht voor promoties van TOTO

In het gedeelde mailverkeer van de Kansspelautoriteit bespreken de medewerkers de promoties van meerdere aanbieders. Vooral staatsdeelneming TOTO krijgt aandacht omdat die veel gebruik maakt van promotionele kansspelen. Een aantal promoties van TOTO sinds 1 oktober 2021 die werden georganiseerd volgens de gedragscode promotionele kansspelen werden door de Kansspelautoriteit besproken in de nu geopenbaarde correspondentie:

PeriodeNaam actieTer promotie van
oktober 2021Lucky FourTOTO
januari 2022100 dagen TOTO CasinoTOTO Casino
zomer 2022ZomerfestivalHet EK vrouwenvoetbal bij TOTO Sport
zomer 2022ZomerfestivalDrie zomerslots bij TOTO Casino

Vooral bij de Zomerfestival actie van TOTO werden vraagtekens gezet door de Kansspelautoriteit. In een mail van 22 juni 2022 vraagt Bernadette van Buchem, vicevoorzitter van de Kansspelautoriteit, zich af of die actie onder promotionele kansspelen valt (‘Valt dit onder de gedragscode promotionele kansspelen?!?‘, 21. 20220622 – E-mail RE_ valt dit onder de gedragscode Redacted.pdf). Een medewerker reageert tien minuten later dat dat inderdaad het geval is.

TOTO is niet de enige aanbieder die onder de loep werd genomen. Het viel de medewerkers van de Ksa op dat zowel Holland Casino Online als BetCity niet vermeld ter promotie waarvan zij promotionele kansspelen organiseerden. Het ging in het geval van Holland Casino om de ‘Online seizoenkaart actie’ en bij BetCity om de wintercompetitie.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter