Maandag 22 juli 2024

Speel bewust

Ministerie van Financiën voorzag vloedgolf aan reclames

Ministerie van Financiën voorspelde vloedgolf aan gokreclames

Uit gedeelde interne communicatie blijkt dat het ministerie van Financiën voor de opening van de markt al voorspelde dat Nederland ‘doodgegooid’ zou worden met gokreclames. Er werd gespeeld met de gedachte om de staatsdeelnemingen te vragen om terughoudend te zijn, maar daar was op dat moment niet iedereen bij het ministerie het mee eens.

Medewerkers van het ministerie van Financiën, waar Hans Vijlbrief op dat moment het dossier kansspelen in zijn portefeuille had, voorspelden al voor het openen van de markt dat er vanaf 1 oktober 2021 een grote hoeveelheid aan gokreclames zou komen. Dat blijkt uit interne communicatie die openbaar werd gemaakt na een woo-verzoek. In de gedeelde communicatie bespreken medewerkers van het ministerie een brief van toenmalig minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker.

Het mailverkeer binnen het ministerie vond plaats op woensdag 29 september 2021, twee dagen voor de opening van de online kansspelmarkt. Een van de medewerkers, in de documenten geanonimiseerd, vraagt zich af wat voor situatie er zal ontstaan vanaf 1 oktober. Het antwoord van een andere medewerker hierop is duidelijk:

“Juist veel reclame, worden we komende tijd mee doodgegooid (maar had nog ergens kunnen zijn als de sector niet zelf een maximum per reclame blok had afgesproken).”

Openbaar gemaakt documenten (pagina 25)

Voorsprong voor de staatsdeelnemingen

Voor het ministerie van Financiën is het als aandeelhouder van belang wat de verwachtingen zijn van de twee staatsdeelnemingen. De maatregelen die minister Dekker nam naar aanleiding van de verschillende aangenomen moties creëerde een ‘rare situatie’, zo blijkt uit het geopenbaarde mailverkeer.

Eén van de medewerkers stelt vast dat hij of zij maar twee van de gokbedrijven op de lijst met eerste tien legale aanbieders herkent; TOTO en Holland Casino Online. Daarna trekt dezelfde medewerker dat TOTO en Holland Casino in een goede positie verkeren. Een andere medewerker die reageert, concludeert:

“Een beetje voorsprong op diegene die later vergunning krijgen.”

Openbaar gemaakt documenten, pagina 25

De discussie draait vervolgens om de rol die de staatsdeelnemingen in moeten nemen in de online kansspelmarkt. Sinds de legalisering van goksites is meermaals gesproken over de voorbeeldrol die de twee gokbedrijven hebben, maar in september 2021 leek nog niet iedereen binnen het ministerie daar dezelfde zienswijze op te hebben. Een van de medewerkers stelt voor om de staatsdeelnemingen te vragen om terughoudend te zijn:

“Moeten we een keer over praten; je kan ook de houding aannemen dat HC en NLO in een bijzonder goede positie zitten en dat wij aan hun gaan vragen terughoudend te zijn met reclame.”

Openbaar gemaakt documenten (pagina 25)

De medewerker en zijn idee krijgen echter geen bijval van diens collega’s bij het ministerie. De reactie op het voorstel is om de staatsdeelnemingen hun gang te laten gaan vanaf 1 oktober:

“Laten we ze eerst maar eens de kans geven om een marktpositie te verwerven, daarna verder zien.”

Openbaar gemaakt documenten (pagina 25)

Gokreclames van de staatsdeelnemingen

Wat er verder is voortgekomen uit dit gesprek is onduidelijk. De medewerker, die voorstelde om terughoudend te zijn, sloot het gesprek af met het voorstel om er later nog eens over te praten. Wat wel duidelijk is geworden in de maanden die hierop volgden, is dat TOTO en Holland Casino niet terughoudend waren als het gaat om de tv-reclames.

Uit cijfers van Nielsen bleek al snel dat de staatsdeelnemingen veelvuldig kozen voor tv-reclames om hun aanbod bekend te maken bij het grote publiek. In het vierde kwartaal van 2022, het eerste kwartaal waarin online kansspelen legaal waren, waren TOTO en Holland Casino samen goed voor € 18,8 miljoen aan reclame-uitgaven, 44,4% van alle reclame-uitgaven door partijen die legaal online gokken aanboden in Nederland op dat moment.

In januari 2022, drie maanden na de opening van de markt, matigden zowel TOTO als Holland Casino wel hun marketinguitgaven. Uit het laatste rapport van Nielsen blijkt dat er een golfbeweging te zien is wat betreft de hoeveelheid geld die wordt uitgegeven aan marketing.

In april 2022 spraken minister Kaag en staatssecretaris Van Rij uit dat zij van TOTO en Holland Casino Online een voorbeeldrol verwachten. In februari 2023 herhaalde Van Rij dat nog eens.

Lead-foto via Pro Shots.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter