Maandag 20 mei 2024

Speel bewust

Ladbrokes overtreedt reclameregels met afbeelding Jake Paul

Ladbrokes Jake Paul

ASA heeft in het Verenigd Koninkrijk de bookmaker Ladbrokes op de vingers getikt, nadat het gokbedrijf een tweet met een afbeelding van Jake Paul op social media plaatste. Ondanks dat de post op social media om een bokswedstrijd ging, wordt Jake Paul gezien als iemand met een substantieel bereik naar jongeren. Ladbrokes heeft de tweet met Jake Paul inmiddels verwijderd.

Het moederbedrijf van Ladbrokes, LC International Ltd, is door de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) op het matje geroepen wegens het gebruiken van een afbeelding van Jake Paul. De bookmaker gebruikte in februari 2023 de afbeelding van de boksende YouTuber op het social mediaplatform Twitter.

In de tweet vroeg de bookmaker zich af wat de volgende stap voor Jake Paul zou moeten zijn, nadat hij net een bokswedstrijd van Tommy Fury op beslissing van de jury had verloren:

“[boxing glove emoji] @TommyTNTFury beat @JakePaul by split decision last night. So, we’ve got to ask the question… What’s next for Jake Paul? Vote here now [downward pointing finger emoji]”

Tweet Ladbrokes

Onderaan de tweet was er een peiling vastgemaakt met de volgende opties:

  • Win the re-match
  • Head to the MMA
  • Return to YouTube
  • Join the WWE

De ASA is van mening dat Ladbrokes met de tweet de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk heeft overtreden. Jake Paul heeft namelijk een substantieel bereik richting minderjarigen. Paul is een zeer bekende YouTuber met meer dan 20 miljoen abonnees op zijn kanaal. Ondanks dat hij professioneel bokst, een sport die zich niet richt op jongeren, is zijn bekendheid onlosmakelijk verbonden met een jeugdig publiek.

Sinds 1 oktober 2022 is het gebruik van rolmodellen in gokreclames niet meer toegestaan in het Verenigd Koninkrijk. Dit is een soortgelijk verbod op rolmodellen dat in Nederland van kracht is gegaan op 30 juni 2022.

Advertentie was niet te zien voor minderjarigen

Ladbrokes ging in eerste instantie tegen de uitspraak van de reclamewaakhond in verweer. Het gokbedrijf vond dat het de regels niet overtrad omdat de advertentie alleen zichtbaar was voor mensen van 18 jaar en ouder.

Daarnaast voerde de bookmaker aan dat boksen geen hoog risico profiel heeft voor het bereik richting jongeren. Ook had het gokbedrijf uitvoerig onderzoek gedaan naar het online profiel van Jake Paul. Op ieder social mediaplatform (Twitter, TikTok, Instagram, en YouTube) was steeds minder dan 20% van zijn volgers minderjarig, aldus Ladbrokes.

Zij kwamen tot de conclusie dat hij geen rolmodel richting de jeugd was, omdat de YouTuber ook sponsordeals heeft met cryptobedrijven en aanbieders van alcohol. Ook is Jake Paul eigenaar van Betr, een bookmaker die zich richt op micro-weddenschappen.

De ASA wilde hier echter niets van weten. De waakhond gaf wederom als argument dat hij een groot bereik op social media heeft. Volgens de ASA heeft Jake Paul namelijk 65 miljoen volgers verdeeld over alle verschillende online kanalen. Dit betekent ook dat er ongeveer 3 miljoen minderjarigen hem volgen per social media platform.

Tevens geeft de toezichthouder aan dat Paul tussen 2016 en 2018 verscheen in het kinderprogramma Bizaardvark. Dit was een televisieshow die ging over twee tieners en werd uitgezonden op Disney Channel. De ASA laat weten dat het programma gericht was op kinderen, en dat die groep nog steeds minderjarig zou kunnen zijn.

De Britse reclametoezichthouder sommeerde daarom ook Ladbrokes om de social media post met Jake Paul te verwijderen. Uiteindelijk heeft het gokbedrijf gehoorzaamd, aangezien de desbetreffende tweet inmiddels is verdwenen.

Ladbrokes kreeg al eerder waarschuwing van ASA

Eind vorig jaar kreeg Ladbrokes het ook al aan de stok met de ASA. De reclamewaakhond deelde toen een waarschuwing uit aan Ladbrokes nadat de bookmaker een video met Premier League-voetballers had gebruikt in een tweet.

De voetballers in de advertentie, Philippe Coutinho, Jesse Lingard, en Kalidou Koulibaly, hadden net als Jake Paul een aantrekkingskracht op jongeren en vallen daarom onder het rolmodellenverbod.

Gokadvertenties van Paddy Power en Sky Bet waar respectievelijk Peter Crouch en Micah Richards in speelden overtraden niet de reclameregels, aldus ASA. Dit kwam omdat beide ex-voetballers al dermate lang gestopt zijn dat ze niet meer als rolmodellen worden gezien.

Lead-foto via: Pro Shots / Zuma Press.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter