Woensdag 29 mei 2024

Speel bewust

Waarschuwing voor Ladbrokes na video met Premier League-voetballers

Ladbrokes Roma-echtpaar header

Net als in Nederland is er in het Verenigd Koninkrijk een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames. Het gokbedrijf Ladbrokes ging kort na het ingaan van het verbod de fout in door een video met Premier League-voetballers te tweeten, waardoor het nu een waarschuwing heeft gekregen van de Advertising Standards Authority (ASA).

Vanaf 1 oktober 2022 is het in het Verenigd Koninkrijk niet langer toegestaan om topvoetballers te gebruiken in gokreclames. De Advertising Standards Authority (ASA) bracht op die dag een herinnering naar buiten dat het gebruik van rolmodellen in gokreclames in het Verenigd Koninkrijk was ingegaan.

In de nieuwe situatie die vanaf 1 oktober geldt moeten de aanbieders ervoor zorgen dat alle marketinguitingen voor gokken geen grote aantrekkingskracht hebben op kinderen of jongeren. Vooral niet door de jeugdcultuur te weerspiegelen of ermee in verband te worden gebracht.

Kort na het ingaan van het verbod ging het gokbedrijf Ladbrokes de mist in door een tweet te plaatsen met de tekst “Can these big summer signings make the question marks over their performances go away?”.

Bij de tweet zat een video met foto’s van Premier League-voetballers Philippe Coutinho, Jesse Lingard, en Kalidou Koulibaly. In de video stond ook de tekst “Ladbrokes” in beeld.

Waarschuwing voor Ladbrokes

De tweet viel ook onder de aandacht bij de Advertising Standards Authority (ASA). Zij waren van mening dat de advertentie personen bevatte die waarschijnlijk een sterke aantrekkingskracht zouden hebben op personen onder de 18 jaar. De advertentie was daardoor in strijd met de reclamecode in het Verenigd Koninkrijk.

Vandaag publiceerde de ASA haar definitieve uitspraak in de kwestie tegen LC International Ltd, het bedrijf achter gokbedrijf Ladbrokes. Ladbrokes was namelijk van mening dat was gepubliceerd als een merkbetrokkenheid met de achterban van het merk, aldus het bericht op de website van de ASA. Ze zeiden dat er geen oproepen tot actie, promotionele aanbiedingen of links naar de site van Ladbroke waren.

Tevens gaf het gokbedrijf gegevens van Twitter waaruit bleek dat de advertentie alleen gepromoot was bij gebruikers van 25 jaar of ouder. Van de 50.666 vertoningen van de tweet was 0% jonger dan 20 jaar. De ASA deed uiteindelijk de volgende uitspraak:

“We waren van mening dat het acceptabel zou zijn geweest als de advertentie zou verschijnen op een medium waar jongeren onder de 18 jaar, in alle opzichten, volledig van het publiek konden worden uitgesloten. Dat zou van toepassing zijn in omstandigheden waarin degenen die de advertentie hebben gezien, op robuuste leeftijd zijn geverifieerd als 18 jaar of ouder, zoals via marketinglijsten die zijn gevalideerd door betalingsgegevens of kredietcontrole. We waren van mening dat marketinggegevens afgeleid uit gebruikersgedrag niet aan die drempel voldeden. Omdat Twitter een mediaomgeving was waar gebruikers zichzelf geverifieerden bij het aanmelden van klanten en geen robuuste leeftijdsverificatie gebruikten, waren we van mening dat Ladbrokes jongeren onder de 18 jaar niet had uitgesloten van het publiek met het hoogste niveau van nauwkeurigheid dat vereist is voor advertenties. waarvan waarschijnlijk sterk in de smaak zou vallen bij jongeren onder de 18 jaar. Om die redenen waren we van mening dat de advertentie onverantwoordelijk was en in strijd was met de Code.”

Uitspraak van de ASA

De ASA gaf aan dat Ladbrokes deze advertentie niet meer mag laten verschijnen in deze vom. Ook mogen ze geen persoon of personage gebruiken die een sterke aantrekkingskracht heeft op personen onder de 18 jaar.

Ook verbod in Nederland

Sinds 30 juni mogen rolmodellen in Nederland niet meer in gokreclames verschijnen. Dit verbod was eerder aangekondigd door minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, als voorbode van een totaalverbod op ongerichte gokreclames.

Het verbod op rolmodellen geldt voor alle reclame-uitingen van risicovolle kansspelen. Hieronder vallen landgebonden casino’s, sportweddenschappen, en online gokken. Zij mogen in geen enkel geval een rolmodel gebruiken in een gokreclame via televisie, internet, reclameposters, of krantenadvertenties.

Recentelijk heeft de Reclame Code Commissie een klacht toegewezen waardoor Unibet de stem van Maxim Hartman niet langer mocht gebruiken in haar reclames. De Nationale Postcode Loterij (NPL) kreeg eerder dit jaar een waarschuwing van de Kansspelautoriteit omdat het in de periode van oktober 2021 tot en met maart 2022 een rolmodel heeft ingezet. Buddy Vedder was te zien in een reclame op tv en online voor het loterijspel Deal or no Deal van de kansspelaanbieder.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter