Vrijdag 27 januari 2023

Speel bewust

Loket Kansspel: “WK campagne is er om een tegengeluid te geven”

Loket Kansspel WK Campagne reclame

Deze week lanceerde Loket Kansspel haar eigen WK campagne. De campagne is bedacht om een tegengeluid te geven aan de verwachte overvloed aan gokreclames tijdens het WK voetbal 2022, zo meldt het steunpunt.

Deze week besteedde de Kansspelautoriteit aandacht aan de WK campagne van het Loket Kansspel, daarna gevolgd door CasinoNieuws. In een bericht op LinkedIn geeft het steunpunt nu wat meer context bij de campagne:

“We zijn met trots een digitale campagne gestart met als doel om een start te maken om meer bewustwording te creëren over de risico’s van gokken. De aanleiding hiervoor is onder andere de zorg over het toenemen en verbreden van gokproblematiek. En om een tegengeluid te geven aan de verwachte overvloed aan gokreclames tijdens het WK voetbal 2022.”

Loket Kansspel

Loket Kansspel, dat openging tegelijk met het opengaan van de Nederlandse gokmarkt en daardoor nu dus ruim 1 jaar bestaat, ziet dat gokken, gokverslaving, en gokreclames nog steeds een actueel onderwerp zijn. Zowel in de politiek als in de maatschappij die zij vertegenwoordigt, is het allesbehalve stil rondom (online) gokken. De zorgen over het toenemen van gokproblematiek, vooral onder kwetsbare groepen, heeft Loket Kansspel deze campagne doen starten.

Wat voor speler ben jij?

Loket Kansspel WK Banner campagne

De uitingen zullen niet op televisie of langs de snelweg te zien zijn, geeft Loket Kansspel aan tegenover CasinoNieuws. De campagne wordt bewust uitsluitend online ingezet door middel van via display banner advertising, Google search (SEA), en een social media campagne.

De gerichte campagne moet mensen van tussen de 18 en 25 jaar bereiken die een interesse in gokken en voetbal hebben, zo meldt Loket Kansspel op vragen van CasinoNieuws. De uitingen worden meerdere malen getoond via diverse kanalen. Het doel is om die groep te activeren door een call to action naar de WK-test van Loket Kansspel.

De test moet mensen inzicht geven op wat voor een manier ze met gokken omgaan en hoeveel risico ze nemen. Daarin komen vragen voor zoals ‘Hoe goed ben jij als speler in staat om jezelf in de hand te houden?’ en ‘Hoe sterk sta je in je schoenen, bijvoorbeeld als er geld is verloren? Zet je dan opnieuw in?’

Nathalie Smit, directeur van Loket Kansspel, geeft tegenover CasinoNieuws.nl vertelt waarom de campagne is gestart:

“Deze campagne zien we als waardevolle informatie en een antwoord op de vraag: hoe gedraagt een digitale speler zich? We zijn zichtbaar op plekken waar de digitale speler zich bevindt. Het idee daarachter is dat deze campagne daardoor veel doeltreffender zal zijn dan een massa mediale campagne voor het landelijke publiek.”

Nathalie Smit, Directeur Loket Kansspel

Ervaringsdeskundige Feite Hofman droeg een steentje bij aan de campagne en onderstreept het belang van bewustwording creëren:

“Ik heb mogen meekijken bij de campagne. Bewustwording creëren is heel belangrijk! Voetballen kijken is een feestje, zo is het wel bedoeld. Gokken kan het riskant maken, vooral nu met ‘Ons Oranje’. Het zou zonde zijn als mensen het plezier van een WK laten beïnvloeden of afhangen van de inzet op wedstrijden. De WK actie is daarom een super goed initiatief van Loket Kansspel.”

Feite Hofman

Op de landingspagina vinden mensen informatie over de risico’s van (online) gokken. Bovendien is er informatie beschikbaar waardoor mensen signalen moeten leren herkennen die wijzen op het verliezen van controle. Net als altijd zullen ook tijdens de campagne-tijd de hulplijnen en verdere (door)verwijzing bij gokproblemen 24 uur per dag beschikbaar zijn op LoketKansspel.nl.

De digitale campagne loopt de gehele WK periode en eindigt dus op zondag 18 december 2022 als de finale gespeeld wordt.

Lead-foto achtergrond door Pro Shots / Marcel van Dorst.

Laat een reactie achter