De effecten van de Beleidsregel Verantwoord Spelen en de Regeling Speellimieten zijn sinds 1 oktober merkbaar voor de Nederlandse online gokkers. Spelers kunnen sinds dinsdag berichten ontvangen over de hoogte van hun stortingslimieten. Daarnaast bestaat er voor spelers sinds 1 oktober een verplichte netto stortingslimiet.
Gokkers die vandaag inloggen bij legale online casino's in Nederland worden mogelijk geconfronteerd met de stortingslimieten die zij hebben ingesteld. Vanaf dinsdag 1 oktober 2024 zijn aanbieders verplicht om de nieuwe regels te hanteren die zijn ingevoerd via de Beleidsregel Verantwoord Spelen en de Regeling Speellimieten en bewuster speelgedrag.
Wat is er op 1 oktober 2024 veranderd?
- Netto stortingsdrempel van € 700 (of € 300 voor jongvolwassenen)
Spelers die in een kalendermaand € 700+ meer storten dan zij laten uitbetalen, moeten tijdelijk niet meer kunnen storten. De stortingsmogelijkheid wordt op de 1e dag van de volgende kalendermaand weer ontgrendeld. Wil de speler meer kunnen storten in een maand dan € 700 (of € 300 voor jongvolwassenen)? Dan moet de speler een inkomensverklaring afgegeven om aan te tonen dat hij of zij voldoende financiële middelen bezit om met deze bedragen te gokken. - Verplicht contactmoment bij instellen maandelijks stortingslimiet van € 350 of meer bij nieuwe spelers (of € 150 voor jongvolwassenen)
Nieuwe spelers die een account aanmaken moeten een stortingslimiet instellen. Deze mogen zij zelf bepalen, maar online casino's zijn verplicht om contact op te nemen (telefonisch of via chat) als het ingestelde bedrag hoger is dan € 350 per maand (of € 150 voor jongvolwassenen tot 24 jaar oud). In dit gesprek moet de speler aangeven zich bewust te zijn van de risico's van gokken en dat hij het risico loopt het ingestelde bedrag te kunnen verliezen.
Bestaande spelers die een limiet boven deze grens hebben ingesteld moeten bij hun eerste aanmelding na 1 oktober 2024 worden gewezen op hun 'te hoge limiet'. Gedurende 30 seconden is een pop-up zichtbaar over de risico's van te hoge limieten om de speler bewust te maken dat de speler het ingestelde bedrag ook kan verliezen.
Netto stortingslimiet
De nieuwe regels rondom speellimieten zullen vooral te merken zijn op het gebied van de stortingslimieten. Zo is er bij veel online casino's een nieuwe limiet toegevoegd in het account, de netto stortingslimiet. Deze limiet laat het verschil zien tussen de stortingen en uitbetalingen van een speler in een kalendermaand. Heeft een speler bijvoorbeeld € 100 gestort en € 40 uitbetaald, dan heeft de speler € 60 netto gestort.
Zodra een spelers de grens van € 700 netto stortingen passeert, dan moet het online casino de mogelijkheid om te storten voor deze speler blokkeren. Deze netto stortingslimiet wordt op de eerste dag van de volgende kalendermaand automatisch gereset. Op die dag wordt ook de mogelijkheid om te storten weer ontgrendeld voor spelers die de limiet hebben bereikt.
Spelers die hun netto stortingslimiet willen verhogen kunnen dit doen door een bewijs van inkomen of vermogen te delen met het online casino. Op basis van die gegevens kan een aanbieder de grens verhogen, waarbij ongeveer 30% van het netto inkomen wordt gehanteerd als richtlijn.
Het opgeven van een bewijs van inkomen is voor spelers niet verplicht. Spelers kunnen er ook voor kiezen om simpelweg te wachten tot de eerste dag van de volgende kalendermaand en hun netto stortingslimiet te laten zoals het is.
Bruto stortingslimiet
Naast de netto stortingslimieten bestaan er sinds dinsdag ook nieuwe regels voor de bruto stortingslimieten. Dit is de stortingslimiet die een speler instelt bij het aanmaken van zijn of haar account. Hierbij wordt alleen gekeken naar de stortingen in een kalendermaand en dus niet naar de eventuele uitbetalingen zoals bij de netto stortingslimiet.
Het grootste verschil hierbij is dat de speler wel zelf mag bepalen welke limiet hij of zij instelt. Het online casino is alleen verplicht om de speler te wijzen op de risico's bij stortingslimieten van € 350 of meer per maand, of een vergelijkbaar bedrag per week of per maand. Dit gebeurt tijdens een verplicht contact moment dat zowel via chat als telefonisch gevoerd mag worden.
Stortingslimiet | Jongvolwassenen | Spelers 24+ |
---|---|---|
Dagelijks | € 5,35 | € 12,50 |
Wekelijks | € 37,50 | € 87,50 |
Maandelijk | € 150,00 | € 350,00 |
Bestaande spelers
Dit verplichte contactmoment geldt alleen voor nieuwe spelers bij een aanbieder. Bij bestaande spelers zijn de gokbedrijven verplicht om hen te wijzen op de reeds ingestelde limieten. Spelers met een limiet boven de genoemde grenzen krijgen een pop-up te zien waarin staat uitgelegd dat hun limieten als hoog worden beschouwd en dat hoge stortingslimieten een teken van ‘onmatige deelneming' kunnen zijn.
Deze pop-up blijft 30 seconden zichtbaar waarna spelers automatisch worden doorgestuurd naar de pagina waarop zij hun stortingslimieten kunnen wijzigen. De speler bepaalt nog wel zelf of hij zijn speellimieten wil wijzigen na het lezen van de pop-up, dit is niet verplicht.
Ook verplicht contactmoment voor bestaande spelers als zij hun limieten verhogen naar een bedrag boven de € 350 per maand.
Als spelers hun limieten willen verhogen naar een bedrag dat boven de genoemde grenzen ligt, dan volgt er wel een verplicht contactmoment. Dit geldt ook als de speler nu ook al een limiet heeft van boven de € 350 per maand.
Bij het verlagen van een stortingslimiet is dit niet het geval. Elke verlaging van de stortingslimiet moet direct worden doorgevoerd, ook als de nieuwe limieten worden ingesteld op een bedrag boven de € 350.
Overige wijzigingen
Naast de gewijzigde stortingslimieten hebben de online casino's via de nieuwe beleidsregel en regeling ook te maken gekregen met andere maatregelen. Zo moeten spelers iedere 30 minuten dat zij online gokken gewezen worden op hun speelgedrag via een pop-up. Daarnaast moet er een pop-up getoond worden zodra spelers 50% en 100% van hun limieten bereikt hebben.
Bij online gokkasten moeten spelers gewezen worden op de minimale inzet van de gokkast. Als de standaard inzet van een gokkast op € 1,50 per draai staat, dan moet er een melding verschijnen dat de speler ook tegen de laagste inzet kan spelen van bijvoorbeeld € 0,20 per draai.
Tot slot is het verplicht om alle bedragen te tonen in euro's. Spelers moeten ook op online gokkasten direct kunnen zien hoe hoog hun saldo is en hoeveel zij inzetten in euro's. Gokkasten mogen dus niet alleen maar ‘punten' tonen waarbij de punten een bepaalde waarde in euro's vertegenwoordigen. Ondanks dat er een uitzondering geldt voor internationale pokerspellen besloot GGPoker al om hun interface aan te passen van $ naar €. De toernooien worden nog altijd getoond met $, maar spelers zien hun saldo standaard in €.
Hulpmiddelen voor online gokbedrijven
De nieuwe regels die via de Beleidsregel Verantwoord Spelen en de Regeling Speellimieten en bewuster speelgedrag werden ingevoerd zorgden ervoor dat meerdere bedrijven producten ontwikkelden om aan de nieuwe wetgeving te kunnen voldoen. Zo lanceerde I-Finance Services de Affordability Check voor de controle van de inkomensgegevens van spelers.
Ook Trustly kondigde in gesprek met CasinoNieuws.nl al vroeg aan een KYC-oplossing te ontwikkelen die online casino's in Nederland moest helpen met de implementatie van de nieuwe regels.
Tot slot kwam ook Bluem begin september met haar Budget Check en RG Smart Assistant. Hierbij werd niet gekozen voor de PSD2-methode, maar juist om de inkomensverklaring IB60 van spelers te gebruiken voor de controle van hun inkomen. Hiermee krijgen online casino's geen inzage in de volledige bankrekening van de spelers.
Veelgestelde vragen
Nee, de netto stortingslimiet wordt iedere maand gereset. Er wordt dan dus weer naar alle stortingen en uitbetalingen gekeken in de volgende kalendermaand. Eventuele winst die is uitbetaald naar je rekening zorgt er niet voor dat je limiet in de volgende maand hoger is. Het geld dat op je account is blijven staan is wel in te zetten zonder dat dit invloed heeft op je netto stortingslimiet.
In de regels over bruto stortingslimieten wordt een grensbedrag per dag, per week, en per maand genoemd. Er wordt als eerst gekeken naar het bedrag dat per maand is ingesteld. Als dit bedrag onder de grens van € 350 blijft, dan mag het wekelijks bedrag boven de grens van € 87,50 ingesteld zijn.
Nee, de netto stortingslimiet kijkt alleen naar de stortingen en uitbetalingen in een kalendermaand. Het geld dat op de eerste van de maand al op het account stond wordt niet meegenomen in de berekening. Dit bedrag kan wel invloed hebben op bijvoorbeeld de verlieslimiet, als deze is ingesteld.
Als je je bruto stortingslimiet wil aanpassen, dan kan er een verplicht contactmoment plaatsvinden. Als de limiet wordt verhoogd en het nieuwe bedrag is hoger dan € 350 per maand dan zal er een contactmoment plaatsvinden. Wordt de limiet juist verlaagd, dan is dit niet nodig.