I-Finance Services kondigt de lancering van de Affordability Check aan. Het Haagse bedrijf introduceert de technologie waarmee gokbedrijven hun klanten kunnen laten controleren hoe hoog hun speellimieten ingesteld kunnen worden, en zegt al met diverse aanbieders in gesprek te zijn.
Vanaf 1 oktober zijn legale Nederlandse online casino's verplicht om actie te ondernemen zodra een gokker € 700 of meer in een maand wil storten. Daarnaast zijn er nog andere speellimieten in aantocht op initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Een speellimiet kunnen instellen bij je bank, zoals dat bij sommige banken in het Verenigd Koninkrijk kan, ligt niet in de lijn der verwachting. Eerder dit jaar gaf Nederlandse Vereniging van Banken tegenover de NOS aan hier niet voor open te staan.
Het Nederlandse bedrijf I-Finance Services denkt hiervoor wel een oplossing te hebben met de introductie van hun Affordability Check. Gokbedrijven die de dienst afnemen kunnen nieuwe (bij registratie) en bestaande spelers de check laten uitvoeren.
De check, waarbij een koppeling met de bank plaatsvindt met een procedure die lijkt op het maken van een iDEAL betaling of iDIN login, kijkt naar het netto maandinkomen van de consument. Het houdt ook rekening met vaste lasten. Met toestemming van de consument worden de limieten geverifieerd en aangepast om ervoor te zorgen dat het gokgedrag binnen de financiële mogelijkheden van de speler blijft. I-Finance Services voert de controle uit maar deelt de exacte gegevens waarop het de berekende speellimiet baseert niet terug met de aanbieder. Op basis van de check wordt vervolgens een speellimiet ingesteld.
Het in Den Haag gevestigde bedrijf is in 2010 gestart met de ontwikkeling van de technologie achter de controle. De techniek wordt al gebruikt voor andere activiteiten van het bedrijf in de energie-, sociale-, en consumptief kredietmarkt. Het gebruik van de service helpt niet alleen de privacy van de consument te waarborgen, maar moet ook de operationele druk op aanbieders van kansspelen verminderen, zo claimt I-Finance Services.
Bij de Affordability Check blijft de nadruk liggen op de eigen verantwoordelijkheid van de consument, zo geeft het bedrijf aan. I-Finance Services heeft de oplossing bovendien ontworpen met de gedachte dat de consument de controle behoudt over zijn of haar financiële gegevens. Dit moet ervoor zorgen dat er geen onnodige zorgen ontstaan over de zorgplicht bij aanbieders of een toenemend wantrouwen bij consumenten, zo schrijft het bedrijf.
Dion van Duijn van I-Finance Services beantwoordt desgevraagd enkele vragen over de Affordability Check:
Komen de technologieën en algoritmes die worden ingezet overeen met een kredietscore?
Onze technologieën en algoritmes zijn ontworpen voor een gedetailleerde analyse van banktransacties, specifiek gericht op het vaststellen van speellimieten. Hoewel er overlap is met kredietscore-algoritmes, richten wij ons op financiële gedragspatronen om een real-time beeld van de financiële gezondheid van de consument te krijgen.
Hoe waarborgen jullie de privacy van consumenten?
We waarborgen de privacy door alleen noodzakelijke gegevens te gebruiken en te delen, en door expliciete toestemming van de consument te verkrijgen. Gevoelige informatie, zoals bijvoorbeeld het gokgedrag bij andere aanbieders, wordt niet gedeeld met casino’s.
We gebruiken geavanceerde encryptie en toestemmingsbeheer, en voeren regelmatige audits uit om de hoogste beveiligingsnormen te handhaven. We verwerken bovendien gegevens alleen met expliciete toestemming en zijn transparant over welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt. Consumenten kunnen hun toestemming op elk moment intrekken, waardoor we voldoen aan de AVG.
Welke voordelen biedt de Affordability Check voor aanbieders van online kansspelen?
Onze dienst is uniek omdat we solutions-driven zijn in plaats van data-driven. We brengen niet alleen vereiste informatie in kaart om dit vervolgens door te sturen naar het online casino, maar nemen ook de verantwoordelijkheid voor het beheren en verwerken van deze data. Dit stelt operators in staat zich te concentreren op het aanbieden van een fijne en veilige speelervaring.
Onze oplossing helpt casino’s te voldoen aan regelgeving, verhoogt de omzet door betere klantselectie en automatisering van werkzaamheden, en waarborgt de privacy van consumenten, wat de reputatie en het vertrouwen versterkt.

CasinoNieuws.nl heeft geen zakelijke overeenkomst met I-Finance Services of enig belang in de techniek of het bedrijf.