Woensdag 24 juli 2024

Speel bewust

Toezichthouder in Noorwegen waarschuwt bedrijven na promotie illegaal gokken door influencers

Noorwegen illegale goksites

De Lotteritilsynet, toezichthouder in Noorwegen, heeft meerdere bedrijven gewaarschuwd voor het promoten van illegaal gokken met behulp van influencers. Het populaire platform Schpell zou via haar website en social media-kanalen reclame maken voor illegaal gokken. Ze maken hierbij gebruik van Noorse influencers die het illegaal gokken uitzenden op Twitch, Kick, en YouTube.

De staatsbedrijven Norsk Tipping (online casinospellen, loterijen, wedden op sport) en Rikstoto (paardenrennen) hebben in Noorwegen het monopolie op het aanbieden van legaal online gokken. Vorig jaar heeft de EGBA Noorwegen nog opgeroepen tot het vervangen van het monopolie door een licentiemodel, terwijl ook de brancheverenigingen International Betting Integrity Association (IBIA) en de Norsk Bransjeforening for Onlinespill (NBO) zich inzetten voor een wetswijziging.

Eind vorig jaar is er wel een wetsvoorstel goedgekeurd waardoor Lotteritilsynet, de toezichthouder van kansspelen in Noorwegen, de mogelijkheid heeft om sinds 1 januari 2024 illegale goksites te blokkeren. Hierbij richt de toezichthouder zich in eerste instantie op illegale aanbieders die de Noorse taal op hun website voeren.

Influencers promoten illegaal gokken

Op woensdag heeft de Lotteritilsynet op haar website laten weten dat het een aantal bedrijven heeft gewaarschuwd voor het promoten van illegaal gokken in Noorwegen. Veel aandacht ging uit naar Schpell, een populair platform met onder andere dagelijkse livestreams, en vlogs. Dit bedrijf zou via haar website en social media-kanaal reclame maken voor illegaal gokken in Noorwegen.

Hierbij maakt Schpell gebruik van influencers uit Noorwegen, die ook een flink aantal jonge volgers hebben. Deze influencers zenden op sites als Twitch, Kick, en YouTube uit dat ze aan het gokken zijn bij online casino’s die illegaal actief zijn in Noorwegen.

Monica Alisøy Kjelsnes van de Lotteritilsynet zegt daarover het volgende:

“De marketing is voor gokspellen met een hoog risico op het creëren van gokproblemen en het bereikt een jonge doelgroep. We nemen dit serieus. Dit is illegale marketing van gokken. We zijn bang dat jongeren hierdoor gevaarlijk gaan gokken. Dit is een van de redenen waarom het niet is toegestaan om deze kansspelen in Noorwegen op de markt te brengen.”

Monica Alisøy Kjelsnes, Lotteritilsynet

De toezichthouder van Noorwegen heeft het bedrijf achter Schpell, Tiergarten Marketing Ltd, opgeroepen om te stoppen met het illegaal promoten van gokken. Ook de Noorse bedrijven Baris Entertainment AS, en Viken Underholdning AS krijgen een waarschuwing, omdat de influencers die Schpell gebruikt bij hun onder contract staan.

“Dit zijn influencers die veel invloed kunnen uitoefenen en ze helpen gokken te normaliseren. Influencers streamen en delen video’s van henzelf terwijl ze gokspellen spelen die in Noorwegen niet mogen worden aangeboden, terwijl jongeren kijken en zelf getriggerd kunnen worden om te gokken.”

Monica Alisøy Kjelsnes, Lotteritilsynet

De bedrijven hebben tot 20 februari de tijd om hun activiteiten stop te zetten. Mocht dat niet tijdig gebeuren, zal de Lotteritilsynet overwegen een dwangsom op te leggen. In de aankondiging laat de toezichthouder tevens weten dat het haar inspanningen heeft verhoogd om reclame van illegaal gokken op sociale media tegen te gaan.

Influencers in Nederland

In augustus vorig jaar kwamen Nederlandse influencers ook in opspraak. In een Algemeen Dagblad-artikel over de schimmige wereld van matchfixinggroepen viel te lezen dat veelal jongeren door influencers werden verleid om uitslagen van zogenaamd gemanipuleerde wedstrijden te kopen. Uiteindelijk bleek uit om oplichting te gaan.

Kort na de publicatie van het artikel zijn er ook Kamervragen gesteld over influencers en matchfixing. Michiel van Nispen, Mirjam Bikker, en Anne Kuik wilden van minister Weerwind weten op welke wijze hij nog grip heeft op de maatschappelijke gevolgen van de legalisering van online gokken.

Ook was er de Nederlandse rapper Bigidagoe die via Instagram het in ons land illegale online casino Gokjenemen promoot. Daarnaast maakte de goksite ook gebruik van het logo van onder andere NOGA en Loket Kansspel.

Vorig jaar heeft een adviesgroep van de Europese Raad ook al geadviseerd om regels in te stellen voor influencers die online gokken promoten. De adviesgroep riep op Europees overkoepelende regels in te voeren nadat enkele leden van de Europese Unie al aankondigden dat zij in actie kwamen tegen influencermarketing door gokbedrijven. Spanje opende een register voor gokstreamers en influencers, terwijl ze in Frankrijk het promoten van gokken door influencers zelfs willen verbieden.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter