Woensdag 5 oktober 2022

Speel bewust

Talpa beraadt zich op juridische stappen vanwege reclameverbod

Talpa reclameverbod

Mediabedrijf Talpa onderzoekt of ze juridische stappen moeten gaan ondernemen tegen het reclameverbod van kansspelaanbieders. Het verbod gaat op 1 januari 2023 in en de verwachting is dat Talpa hierdoor hard wordt getroffen.

Doordat er een reclameverbod voor gokexploitanten in gaat op 1 januari 2023 zal Talpa Network in de toekomst een hoop inkomsten mislopen. Daarom onderzoekt het bedrijf of ze juridische stappen gaan nemen tegen het naderende verbod. Woordvoerder Allard Ruyl van Talpa vraagt zich af of een verbod op gokreclames wel stand kan houden.

Talpa werkt in deze verkennende fase samen met de branchevereniging Screenforce, waar behalve Talpa ook Ster, ORN, RTL, en BrandDeli onderdeel van zijn. Marketing Expert Tom van Hulst van Screenforce laat tegenover marketingblad Adformatie weten dat de branchevereniging zich voorbereid op een reactie.

Er staat veel op het spel voor het mediabedrijf. Ondanks dat Talpa zelf geen cijfers openbaar heeft gemaakt, is de verwachting dat de schade in de miljoenen zal kunnen lopen bij de ingang van het reclameverbod. Aan Frank Volmer van de Ster werd gevraagd wat voor financiële strop een reclameverbod voor het bedrijf, dat de reclames op de publieke omroepen regelt, betekent. Hij zei daar het volgende over:

“Dat is moeilijk vast te stellen, maar ik gok tussen 2 tot 5 miljoen. In de huidige overspannen markt gaat het slechts om de meeropbrengst van de duurdere kansspel-inkoopopties.”

Frank Volmer, Ster

De gokbedrijven staan in deze strijd tegen het reclameverbod aan de zijde van de media zoals Talpa. De verwachting is dan ook dat de VNLOK en NOGA, de twee vooraanstaande branchevereniging van kansspelaanbieders, juridisch gaan samenwerken, aldus het stuk in de Adformatie.

Laatstgenoemde branchevereniging benadrukt dat juridische stappen niet tot de eerste optie behoort, zo laat Eric Konings van NOGA tegenover Adformatie weten. Konings benadrukt dat een dialoog om tot elkaar te komen altijd het streven zal zijn.

Reclameverbod gefaseerd ingevoerd

Marketingblad Adformatie publiceerde eerder deze week een uitgebreid artikel, over de marketingactiviteiten van Nederlandse gokbedrijven na opening van de gokmarkt. De gokexploitanten deden er met veel reclame alles aan om een plek op de markt te veroveren, wat zorgde voor kritiek vanuit de media en politiek. Hierdoor voelde minister Franc Weerwind zich genoodzaakt een totaalverbod op ongerichte reclames in te stellen.

Op 1 januari 2023 gaat het verbod op ongerichte reclame en sponsoring door aanbieders van risicovolle online kansspelen in. De ministerraad heeft inmiddels ingestemd met het in consultatie brengen van een aanpassing van het Besluit werving, reclame, en verslavingspreventie kansspelen.

Dit zal betekenen dat vanaf die datum gokbedrijven geen enkele ongerichte reclame meer mogen maken. Voorbeelden hiervan zijn tv-reclames en reclame in de buitenlucht zoals billboards en abri’s. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen is gebleken dat veel gokbedrijven al gestopt zijn met buitenreclame.

Een jaar later, op 1 januari 2024, mogen online kansspelaanbieders geen programma’s en evenementen meer sponsoren. Vanaf 1 januari 2025 zal er een verbod gelden voor iedere vorm van sponsoring door kansspelaanbieders. Dan is ook geen shirtsponsoring in de sportwereld niet meer mogelijk.

Voormalige rolmodellen BetCity krijgen talkshow bij Talpa

Wilfred Genee, die eerder te zien was in een reclame van TOTO Casino, gaat vanaf 15 augustus een nieuw tv-programma maken op Talpa. Dit doet hij samen met Wim Kieft, Wesley Sneijder, en Andy van der Meijde, het trio dat voorheen verbonden was aan online casino BetCity.

Eind juni ging echter het verbod op rolmodellen in, waardoor de BN’ers niet meer in reclames mogen verschijnen van de gokbedrijven. Of BetCity verbonden zal zijn aan het tv-programma als sponsor, is niet bekend.

Meer over

Laat een reactie achter