Dinsdag 16 april 2024

Speel bewust

TOTO dicht 1% van haar spelers een hoogrisicoprofiel toe

Van alle spelers die TOTO heeft in haar online casino, behoort 1% tot hoog risico spelers. Dit vertelt Willemijn Vorderman, hoofd van de afdeling Responsible Gaming bij de Nederlandse Loterij, in de postcast Samen werken, Samen winnen.

In de eerste aflevering van de podcast ‘Samen Winnen‘ van de Nederlandse Loterij spreekt sponsormanager Marlof Kokke met Willemijn Vorderman, hoofd van de afdeling Responsible Gaming & CSR bij de staatsdeelneming. In de podcast vertelt Vorderman over haar werk waarin zij met haar team de spelers van de Nederlandse Loterij monitort om ervoor te zorgen dat zij verantwoord spelen.

Kokke en Vorderman gaan in op spelers die risicovol gokgedrag vertonen, de zorgplicht die gokbedrijven hebben, maar ook de discussie rondom gokreclames.

Op het moment dat de podcast werd opgenomen, begin juni, was het verbod op ongerichte reclame nog niet ingevoerd. Vorderman zegt daarover dat zij het jammer vindt dat er nu strenge maatregelen zijn genomen. Nederlandse Loterij had voor de invoering van de Wet Kansspelen op afstand actief gelobbyd om strengere reclameregels in te voeren, zo deelt Vorderman met haar collega.

1% van de spelers TOTO in categorie hoog risico

Tijdens het gesprek komt ter sprake dat de spelers van TOTO worden ingedeeld in categorieën op basis van hun (speel)gedrag. De Nederlandse Loterij werkt met de volgende vier categorieën:

  • Geen risico
  • Laag risico
  • Medium risico
  • Hoog risico

Spelers kunnen, zo vertelt Vorderman, in een hogere categorie worden geplaatst als ze bijvoorbeeld meer gaan gokken, op andere tijdstippen gaan gokken, maar ook als zij zich agressief opstellen tegenover klantenservicemedewerkers.

Als Vorderman wordt gevraagd hoeveel spelers zich bevinden in de categorie ‘hoog risico,’ dan vertelt zij dat het gaat om een hele kleine groep spelers. Later specificeert ze dat het gaat om 1% van de spelers.

Deze spelers, en ook de spelers in een categorie daaronder (medium), worden volgens Vorderman continu in de gaten gehouden door het Verantwoord Spelen-team. Dit team bestaat uit vier analisten die het speelgedrag monitoren. Mocht een van de analisten vinden dat een interventiegesprek nodig is, dan worden speciaal getrainde klantenservice medewerkers ingeschakeld, zo deelt ze in de podcast.

Nazorggesprek

Naast de interventiegesprekken vertelt Vorderman ook dat de Nederlandse Loterij gesprekken voert met spelers die terugkeren na een inschrijving in Cruks. De CEO van Holland Casino, Petra de Ruiter, riep een jaar geleden al op om zo’n gesprek, een zogenaamd ‘nazorggesprek‘, te voeren. De Nederlandse Loterij heeft als pilot deze gesprekken al gevoerd, zegt Vorderman.

Vorderman deelt enkele details over deze gesprekken zonder absolute aantallen te noemen.

De accounts van de spelers van wie de Nederlandse Loterij weet dat zij stonden ingeschreven in Cruks (bijvoorbeeld doordat ze probeerden in te loggen terwijl ze in Cruks stonden) worden ook in het systeem van TOTO geblokkeerd. Als de spelers na de duur van hun Cruks-inschrijving weer willen gokken bij TOTO, dan moeten zij eerst contact opnemen met de klantenservice. In deze gesprekken wordt gekeken of het wel zo verstandig is voor de spelers om weer te gaan gokken.

Deze gesprekken hebben effect, zo blijkt uit de cijfers die Vorderman deelt. Van de spelers met wie een dergelijk gesprek werd gevoerd, besloot 40% om het gokken toch nog langer uit te stellen. Een iets kleiner gedeelte van de spelers (34%) besloot lagere/strengere limieten in te stellen. De resterende 26% besloot wel te gaan gokken zonder aanpassingen te doen aan de limieten.

Andere gokbedrijven die statistieken delen

Begin september deelde ook de CEO van Entain, het moederbedrijf van BetCity, details over het aantal probleemspelers. Bij de merken van Entain zou 0,3% van de spelers gecategoriseerd zijn als ‘probleemspeler’. Het is aannemelijk dat Entain en Nederlandse Loterij verschillende definities hanteren voor probleemspelers en hoog risico spelers. Hierdoor zijn de percentages niet direct met elkaar te vergelijken.

Een ander gokbedrijf, Unibet, kiest voor een andere methode om details te delen over haar probleemspelers. Het moederbedrijf, Kindred, deelt welk percentage van de totale inkomsten afkomstig is uit probleemgokkers. In het tweede kwartaal van 2023 lag dit percentage op 3,1%, een daling van 0,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar.

Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

Lead-foto via Nederlandse Loterij.

Laat een reactie achter