Maandag 22 april 2024

Speel bewust

VriendenLoterij haalt Gerard Joling coronaproof reclame offline

VriendenLoterij haalt Gerard Joling coronaproof reclame offline

De reclame met Gerard Joling die zingt over coronaproof bingoën bij de VriendenLoterij, is niet langer beschikbaar op YouTube, al wordt hij nog wel op televisie uitgezonden. Een andere versie van de reclame waar het woord coronaproof niet wordt gebezigd, is nog wel beschikbaar op YouTube.

In de nieuwe reclame van de VriendenLoterij zong Gerard Joling een nieuwe versie van zijn bekende hit ‘Zing met me mee.’ In plaats van te zingen over mensen in de kroeg, prijsde Joling nu het bingoën van de VriendenLoterij aan als lekker thuis: coronaproof.

Deze week schreven we een opiniestuk over de reclame met Gerard Joling voor de VriendenLoterij. Daarin haalden we aan dat de reclame volledig inging tegen de opvatting van de Kansspelautoriteit dat reclames die de huidige pandemie aangrijpen om kansspelen te slijten, in de ogen van voorzitter René Jansen “volstrekt verwerpelijk” zijn.

Inmiddels is de reclame niet meer beschikbaar op het YouTube-kanaal van de VriendenLoterij, al wordt hij nog wel op televisie uitgezonden. Het persbericht dat de nieuwe versie Gerard Joling’s hit wereldkundig maakte en waarin verwezen wordt naar de video, is nog wel bereikbaar. Als je klikt op de link in het artikel, wordt je geleid naar een YouTube-pagina die meldt dat de video op privé is gezet. Als een video op privé is gezet, is deze niet verwijderd maar enkel beschikbaar voor de beheerder van het YouTube-account. De video zou met een enkele klik later weer beschikbaar gemaakt worden.

De coronaproof-reclame met Gerard Joling van de VriendenLoterij is door het bedrijf op privé gezet

Een andere versie van de reclame is nog wel beschikbaar. In die reclame is Gerard Joling ook te zien en wordt de vrijdag bingo van de VriendenLoterij ook aangeprezen, maar het liedje zelf met het woord coronaproof erin is niet te horen. Net als Joling aan het einde van de video de nieuwe versie van het liedje inzet, eindigt de reclame:

Reactie VriendenLoterij

In een reactie aan CasinoNieuws bedankte de loterij CasinoNieuws.nl voor het uiten van onze zorgen over de reclame, al betreurden ze dat we achteraf om commentaar vroegen en niet al bij het schrijven van het eerste reactie contact hadden gezocht. Verder zeiden ze:

“We hebben intern besloten met  één van de twee versies die naast elkaar zichtbaar waren verder te gaan en hebben daarmee de video waar u aan refereert inderdaad ontoegankelijk gemaakt.”

Woordvoerder VriendenLoterij

De vorige reclame van de VriendenLoterij had Martien Meiland in de hoofdrol. Meiland had voor de reclame zijn bekende catchphrase “Wijnen Wijnen Wijnen!” ingeruild voor “Bingo Bingo Bingo!” Die reclame won een Loden Leeuw in de categorie ‘Reclame met een BN’er.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter