Donderdag 6 oktober 2022

Speel bewust

“Weerwind gaat reclame voor kansspelen wettelijk verbieden, wet pas over 1,5 jaar klaar”

Franc Weerwind reclameverbod

Minister Franc Weerwind gaat in zijn brief aan de kamer aankondigen dat er een verbod op reclame voor kansspelen komt. Dat zegt Michel van der Voort, de directeur van Screenforce, de organisatie waar de verkopers van televisiereclames in verbonden zijn, tegen reclamevakblad Adformatie. Het schrijven en implementeren van de wet kan wel 1,5 tot 2 jaar duren.

Na het openen van de gokmarkt in Nederland, kwam er al snel kritiek op het aantal reclames voor online casino’s op televisie. Na de negatieve aandacht in de media, volgde de politiek al snel met bedenkingen. En hoewel minister Sander Dekker het nog te vroeg vond voor een reclameverbod, stemde de kamer een dag later toch voor dat reclameverbod afgelopen december. Dekker gaf voordat hij afzwaaide aan dat er eerst meer onderzoek nodig was.

Toen Franc Weerwind de ministerpost van Dekker overnam, vroeg Van Nispen al snel hoe het met het reclameverbod stond. Hoewel het aantal reclames bijna halveerde sindsdien, kwam het tot een interpellatiedebat waar Weerwind zich moest verantwoorden.

Weerwind besluit: er komt reclameverbod

Weerwind beloofde de kamer voor april te informeren over de stappen die hij zou gaan ondernemen. Hoewel de brief nog niet is verstuurd, schrijft Adformatie (€) dat de inhoud al vast staat: er komt een wet die een reclameverbod in gaat stellen.

Michel van der Voort, directeur van het bedrijf Screenforce waar de verkopers van tv-reclames in Nederland (Ster, ORN, AdAlliance, en Talpa Network) in verbonden zijn, zegt dat er een verbod komt voor reclame. Blij is hij daar niet mee:

“Er is zeven jaar gedaan om de Wet op de Kansspelen te wijzigen, kennelijk met goede redenen door de vorige Kamer. De liberalisering is pas een paar maanden oud, dus is het rijkelijk vroeg voor de Kamer om nu al te morren over reclame en om stellig te beweren dat reclame zo’n ongunstige invloed heeft.”

Michel van der Voort, directeur Screenforce

De afgelopen weken had Weerwind veelvuldig overleg met de Ster, RTL, en Talpa over het verbod. Die tv-bedrijven zijn tegen een dergelijk verbod, maar hebben volgens Van der Voort de minister niet op andere gedachten kunnen brengen.

Het verbod is niet van de een op de andere dag geregeld. Een verbod gaat in tegen het grondrecht op vrije meningsuiting en tegen diverse Europese regels. Daarom moet er grondig onderbouwde wetgeving geschreven worden om het reclameverbod mogelijk te maken. De betrokkenen verwachten dat het nog anderhalf tot twee jaar kan duren voordat die wetgeving er daadwerkelijk doorheen is.

In de tussentijd zullen Screenforce, RTL, Ster, en Talpa proberen de politiek op andere gedachten te brengen. Dat op andere gedachten brengen, zou onder andere bereikt kunnen worden door zelfregulering. De Reclamecode Online Kansspelen is daar een aanzet toe.

Lees het gehele artikel op Adformatie.(€)

Lead-foto Franc Weerwind door Pro Shots / Koen Laureij.

Laat een reactie achter