Ik kom er eerlijk voor uit. Ik ben als professional verslaafd aan cijfers, context en verbanden. Vanzelfsprekend is de realiteit niet 100% in een excel bestand of in een grafiek te bevatten, maar ze bieden wel goede inzichten en een fundament.
De oorzaak
Ik weet van mijzelf dat deze persoonlijke hoedanigheid zijn wortels vindt in mijn jeugd en mijn opvoeding. Een sterk dictatoriale vader die veelal zijn wil oplegde, zonder ruimte voor dialoog. Voor mij vaak gevoelsmatig zonder onderbouwing.
Kleine Björn was dus eerst vaak bezig het ‘waarom’ te begrijpen en op latere (jeugdige) leeftijd bezig argumenten te verzamelen om een ander perspectief te onderbouwen. De afwezigheid van de mogelijkheid tot een dialoog frustreerde mij toen ontzettend.
“Inzicht in het verloop in het heden, bood mij een gevoel over de mogelijke scenario’s in de toekomst.”
In de meest zwarte periode van mijn leven gaven cijfers mij juist rust. In een lang traject dat lymfeklierkanker heette, was het volwassen Björn die na elke chemo, bestraling etc. structureel alle data opvroeg bij zijn artsen. Niet om een ander perspectief te onderbouwen, niet om iemand te overtuigen, maar vooral om inzicht te krijgen over het verloop van de intense achtbaan. Inzicht in het verloop in het heden, bood mij een gevoel over de mogelijke scenario’s in de toekomst.
De toekomstige scenario’s van de Nederlandse, vergunde, online markt worden op dit moment door verschillende partijen op verschillende manieren ingekleurd. Het negatieve perspectief voert echter de boventoon. Er wordt rijkelijk gestrooid met superlatieven en conclusies.
De niet haalbare 10
Om structureel effectief beleid te realiseren hebben we naast goed bedoelde, terechte zorgen toch ook feiten en cijfers nodig? Bijvoorbeeld van een nul-meting naar een 1-meting. Of bijvoorbeeld zo concreet als de cijfers van LADIS, die tot 2015 werden gerealiseerd door de Stichting Informatie Voorziening Zorg (IVZ).
“Dat betekent geenszins dat we als branche achterover kunnen en mogen leunen.”
Als mens en als professional raken de diverse levensverhalen van voormalig kansspelverslaafden mij. Ik denk standaard: wat als mijn zoon, broer, oom, zus of vriend het zou overkomen? Dezelfde mens en professional zoeken vanwege de eerder genoemde “verslaving” ook naar de cijfers en de context.
Want zodra deze ogen bijvoorbeeld referenties lezen naar een artikel over de toename van het aantal online gokverslaafden, dan staat wel als een paal boven water dat het over een situatie ging in maart 2021, toen er nog geen vergund, Nederlands aanbod was.
Dat betekent geenszins dat we als branche achterover kunnen en mogen leunen. Het tegenovergestelde is wat mij betreft het geval. Bij voorkeur in een pro-actieve dialoog met alle stakeholders, inclusief de verslavingszorg en consumentenorganisaties. Binnen Janshen-Hahnraths Group streven we op dit vlak naar een 10 die we nooit zullen/kunnen halen, maar waar we wel continu en intensief naar zullen blijven streven.
Oplettendheid
Bij deze moet ik bekennen dat ik op 18 december 2021, op de crosstrainer, [watkostgokkenjou.nl] persoonlijk heb geregistreerd.
Binnen dat streven is oplettendheid belangrijk. Zowel intern als extern.
Ik heb met belangstelling de ontwikkelingen gevolgd inzake de nieuwe waarschuwingszin voor verantwoord gokken: “…Wat kost gokken jou. Stop op tijd. 18+…”. Ik kan een ieder mijn mening hierover besparen, want het is immers een gegeven…dus daar moeten we mee aan de slag als branche.
In december 2021 verbaasde ik mij over het feit dat er bij ons geen ‘style guide’ bekend was voor de visuele implementatie van deze nieuwe leus. Creatieve pluriformiteit is in dit soort gevallen immers niet erg handig.
Het schetste echter mijn verbazing dat ik er vervolgens achter kwam dat de URL www.watkostgokkenjou.nl nog niet was geregistreerd. Bij deze moet ik bekennen dat ik op 18 december 2021, op de crosstrainer, deze URL persoonlijk heb geregistreerd.
Vissen
“de uitkomst van dit experiment stond al vast op 18 december 2021: deze URL gaat niet naar een commerciële partij.”
Wat daarna gebeurde, was opvallend maar niet verrassend. In januari 2022 werd ik per email bestookt met aanbiedingen van personen die de URL wel wilden kopen. Immers uitermate interessant voor linkbuilding, search engine optimalisatie etc. Vanwege een anoniem emailadres kon men echter niet zien/weten wie ik was.
De vragende massa varieerde over de volle breedte van het spectrum. Van buitenlandse affiliates tot zelfs actieve aanbieders in Nederland. Kortom: een interessant vis-experiment. Ze hadden en hebben allemaal echter pech, want de uitkomst van dit experiment stond al vast op 18 december 2021: deze URL gaat niet naar een commerciële partij.
Aangezien Janshen-Hahnraths Group al jaren een goede dialoog heeft met Stichting Mondriaan en POGG, schenk ik de URL www.watkostgokkenjou.nl aan deze twee organisaties. De enige juiste invulling achter deze URL moet immers komen vanuit de verslavingszorg en de ervaringsdeskundigen.
Dat vind ik fair.
Dit is een bijdrage door Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group, het bedrijf achter Fair Play Online. Het stuk verscheen tegelijkertijd op LinkedIn. Pull-quotes keuze door CasinoNieuws.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.