Zaterdag 18 september 2021

Branchevereniging wil maximaal 3 gokreclames per reclameblok

sneijder koning toto gokreclame gokreclames

De reclamecode van de nieuw-opgerichte brancheorganisatie VNLOK wil een maximum van 3 gokreclames voor online casino’s per reclameblok. Het maximum gaat alleen op voor reclames voor online gokken, reclames voor bijvoorbeeld loterijen en fysieke casino’s kunnen daar nog eens bovenop komen.

Hoewel de Reclamecode Online Kansspelen (ROK) van de nieuw-opgerichte branchevereniging VNLOK nog niet openbaar is, heeft de NOS al een kopie in handen. Volgens de NOS schrijft de code onder andere voor hoeveel gokreclames voor online gokken in één reclameblok te zien mogen zijn:

Duur reclameblokAantal reclames voor online casino’s
tot 3 minuten1
3 tot 5 minuten2
langer dan 5 minuten3

Het voorgestelde maximum aantal gokreclames is om een overdaad aan reclame voor online gokken te voorkomen. Al sinds het aannemen van de nieuwe Wet Kansspelen op afstand in februari 2019, waarschuwen experts en de Kansspelautoriteit dat een overvloed aan reclames kan zorgen voor een averechts effect. VNLOK-voorzitter Helma Lodders zegt daar tegenover de NOS het volgende over:

“We hebben het bij landen om ons heen gezien. Als je geen afspraken maakt, komt er een overvloed aan reclame en dat wekt irritatie en weerstand op.”

Helma Lodders, voorzitter VNLOK

Het voorstel voor de restrictie op de kwantiteit van gokreclames, geldt sowieso alleen voor reclameblokken na 21:00. Tussen 6 uur ’s ochtends en 9 uur ’s avonds zijn reclames voor online gokken namelijk sowieso niet toegestaan.

De code, een initiatief van VNLOK samen met branchevereniging VAN Kansspelen en een voorlopig onbekende buitenlandse partij, is nog niet omarmt door de Reclame Code Commissie en andere belanghebbenden in de reclamebranche.

Kritiek vanuit NOGA, STER

De STER (Stichting Ether Reclame) die in Nederland de reclame bij het Nederlands publiek omroepbestel verzorgt, ziet de waarde van de code vooralsnog niet. In een reactie aan de NOS noemt STER-directeur Frank Volmer de voorgestelde code overbodig.

De STER heeft voor de maand oktober – de maand dat de eerste online casino’s met een vergunning de markt mogen betreden – al zendtijd verkocht aan online casino’s. Volmer zegt dat het aantal gokreclames voorlopig meevalt. Volgens de directeur van de STER zit niemand te wachten op een blok vol reclames voor online gokken, ook de STER zelf niet.

Concretere kritiek komt vanuit de hoek van NOGA, de Nederlandse branchevereniging waar veel buitenlandse gokbedrijven in zijn verenigd. NOGA mocht weliswaar commentaar geven op de voorgestelde code, maar zat niet aan de onderhandeltafel toen de code geschreven werd. De code komt voornamelijk uit de bus van de bedrijven die nu al landgebonden aanbod hebben in Nederland.

De voorgestelde reclamecode richt zich puur op gokreclames voor online gokken. Het maximum van drie gokreclames per reclameblok zou dan ook nog aangevuld kunnen worden met gokreclames voor landgebonden aanbod zoals een avondje uit in Holland Casino, Gaston Starreveld voor de Postcodeloterij, reclames voor andere loterijen, en Koning TOTO (foto) voor de papieren versie van de TOTO bij de sigarenboer. Zo zou er alsnog een stortvloed aan gokreclames kunnen komen, ondanks de reclamecode.

Peter-Paul de Goeij van NOGA zei tegen de NOS het volgende over de situatie:

“De inperking geldt nu alleen voor internetgokken. Holland Casino, Gaston en Koning Toto mogen onbeperkt reclame maken voor hun offline aanbod. Consumenten maken het onderscheid tussen off- en online niet, die zien alleen een irritante gokreclame.”

Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA

Gokreclames

Het reclame maken voor (online) gokken is een heet hangijzer geweest in de vorming van de Wet Kansspelen op afstand. Deze week verduidelijkte de Kansspelautoriteit nog de regels op het gebied van reclame voor online gokken.

De regels schrijven onder andere voor dat online gokbedrijven geen gebruik mogen maken van jongeren in hun reclames. Alle boegbeelden die worden ingezet, moeten vooraf gescreend worden. Als de doelgroep van een Bekende Nederlander voor meer dan 30% uit jongeren bestaat, mag die niet worden ingezet voor online gokreclames. Onlangs moest de Staatsloterij nog Oranje-internationals Davy Klaassen en Denzel Dumfries uit hun EK-reclames knippen op last van de Kansspelautoriteit.

Ook moet er in de gokreclames eerlijk gecommuniceerd worden over de winstkansen en moeten de gevaren van gokken niet gebagatelliseerd worden. Wervende teksten als “U heeft niets te verliezen!” en “Opschieten, gok nu!” zijn dan ook niet toegestaan.

De voorgestelde reclamecode richt zich specifiek op gokreclames op tv. Voor online marketing zijn ook regels opgenomen in de nieuwe wet. Onlangs is het Keurmerk Verantwoorde Affiliates opgericht zodat online casino affiliates duidelijk kunnen maken dat ze de letter van de wet strikt naleven op het gebied van reclames. De code – onderschreven door onder andere CasinoNieuws.nl – gaat op enkele vlakken verder dan de letter van de wet.

Laat een reactie achter