Zaterdag 8 oktober 2022

Speel bewust

Kansspelautoriteit waarschuwt voor overdaad reclame online gokken

online gokmarkt 2022 nederland

In zijn meest recente blogpost waarschuwt Kansspelautoriteit-voorzitter René Jansen nogmaals voor een mogelijke overdaad aan reclame voor online gokken zodra de Nederlandse gokmarkt open gaat op 1 oktober. Jansen roept toekomstige legale aanbieders nu al op na te denken over de te vinden balans tussen spelers verleiden en te ver gaan en irritatie opwekken.

Op 1 april is de Wet Kansspelen op afstand ingevoerd en op 1 oktober zullen de eerste legale partijen zich op de Nederlandse markt gaan begeven. Om het Nederlandse publiek te laten weten dat ze nu legaal online gokken aanbieden, zullen alle online casino’s reclame gaan maken. René Jansen roept in zijn blog de legale aanbieders op voorzichtig om te gaan met de vrijheid die ze dan krijgen.

Jansen somt de instrumenten die de overheid heeft om te reguleren op het gebied van reclame voor online gokken:

  • Het Commissariaat voor de Media zal er op gaan toezien dat er voor risicovolle kansspelen geen reclame tussen 06:00 ’s ochtends en 21:00 ’s avonds op de buis zal verschijnen. Voor minder risicovolle kansspelen zoals loterijen geldt die beperking van 06:00 tot 19:00.
  • De Kansspelautoriteit zal er op toezien dat de reclames die ingezet worden, niet misleidend zijn. Gouden bergen beloven of de suggestie wekken dat gokken een mooie manier is om een extra zakcentje te verdienen, is er dus niet bij. De bepalingen zijn opgenomen in de Beleidsregels verantwoord spelen en de aanvullende eisen reclame.

De belangrijkste opmerking die Jansen hierbij maakt is dat deze online gokken reclame “spelregels” geen beperking in zich hebben wat betreft het volume aan reclames wat getoond mag worden. Er zijn dus geen limieten hoeveel reclames in een typisch reclameblok voor gokbedrijven mogen zijn, of hoeveel teams in de Eredivisie gesponsord mogen worden door een online casino. Jansen doet daarom aanspraak op de eigen verantwoordelijkheid van de online casino’s:

“De ervaringen in het buitenland – ik noemde België en Italië, maar ook Spanje en het Verenigd Koninkrijk kunnen hier worden genoemd – hebben hopelijk geleerd dat de branche zelf ook een verantwoordelijkheid heeft. Die verantwoordelijkheid houdt in: zoek niet de randjes op en adverteer op gepaste en verantwoorde wijze! We hebben een gezamenlijk belang bij het in goede banen leiden van de legalisering en regulering van online kansspelen.”

René Jansen, voorzitter Kansspelautoriteit

Jansen noemt in zijn blog voorbeelden van landen waar de branche die eigen verantwoordelijkheid niet op juiste manier nam, wat uiteindelijk leidde tot ingrijpen van de overheid. In Italië werd door een overdaad aan reclame voor online gokken het in zijn geheel verboden om te adverteren voor online gokbedrijven. In België werden de mogelijkheden tot reclame maken voor online gokken ook aan banden gelegd, al gingen die niet zo ver als in Italië. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Spanje is de overheid bezig met maatregelen in te voeren die de gokbedrijven op het gebied van marketing in een keurslijf persen.

Waarschuwing voor overdaad aan reclame voor online gokken niet nieuw

De oproep tot bezinning eer men begint, is niet nieuw. Het is zelfs niet de eerste keer dat de Ksa-voorzitter aandacht aan de materie besteedt; in het interview van René Jansen met CasinoNieuws.nl zei hij al het volgende:

“Er zal een stijging zijn, absoluut. Ik lees natuurlijk ook over contracten met voetbalclubs, sponsoring van de Eredivisie, en meer, dus er zal ongetwijfeld een stijging zijn. Zal dat een tsunami worden? Wij doen er van onze kant alles aan om dat te voorkomen. Ik vraag permanent in speeches en andere uitingen aandacht daarvoor want dat mag vooral niet gebeuren.”

René Jansen, voorzitter Kansspelautoriteit

Tijdens Gaming in Holland 2020 riep Maarten Haijer van de EGBA al op tot zelfregulering op dit vlak. In het interview met CasinoNieuws herhaalde Maarten Haijer zijn woorden:

“Het is moeilijk om afspraken te maken om minder te adverteren omdat je dan al heel snel in mededingingszaken terechtkomt. Maar je kan wel afspreken bepaalde vormen van adverteren – bijvoorbeeld erg agressieve advertenties met te veel nadruk op bepaalde zaken – achterwege te laten of te minderen. Ik denk dat het in het belang is van alle aanbieders op de markt. En ik denk dat zelfregulering daar absoluut een belangrijke rol in kan spelen.”

Maarten Haijer, EGBA

Reclamecode online kansspelen

Inmiddels is er een initiatief ondernomen om een reclamecode online kansspelen op te richten. Het initiatief hiertoe komt vanuit de bestaande aanbieders die (waarschijnlijk) op 1 oktober direct de markt mogen betreden.

Veel van de online casino’s die na verloop van tijd voor het eerst legaal de markt op komen, zijn verenigd in Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA). Die organisatie heeft echter geen zitting aan de tafel waar gesproken wordt over de reclamecode, al mag NOGA wel input leveren in de consultatieronde na het opstellen ervan.

Peter-Paul de Goeij van NOGA sprak in een interview met CasinoNieuws daarover zijn teleurstelling uit:

“Niettemin zijn wij tot nu toe helaas van de overlegtafel om tot de nieuwe reclamecode online kansspelen te komen, geweerd – met name door de incumbent staatsaanbieders. Dat is een kwalijke zaak omdat de code zo niet onder de meest voorspoedige omstandigheden tot stand komt. De internationale expertise en de ervaringen uit andere Europese markten met reclamecodes kan nu niet voldoende worden ingebracht.”

Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA

Al in oktober 2020 sprak Björn Fuchs, Chief Digital Officer bij de Jahnshen-Hahnrats Group die in Nederland Fair Play Online zal gaan exploiteren, in een interview met CasinoNieuws uit dat hij de online partijen juist cruciaal vindt als het gaat om het streven naar zelfregulering:

“Dat betekent niet dat we met Peter-Paul en de leden van de NOGA hoeven trouwen, maar laten we in ieder geval met elkaar aan tafel zitten. Daar zitten juist de partijen die online ontzettend veel ervaring hebben in markten die al open zijn. Juist het kunnen combineren van elkaars kennis en van daaruit in een vorm van zelfregulering met één stem spreken, is in ieders voordeel. Dat maakt ons als branche effectiever en het maakt ons ook nog eens een betere gesprekspartner voor bijvoorbeeld de Ksa.”

Björn Fuchs, Chief Digital Officer Jahnshen-Hahnrats Group
Er zal veel reclame gemaakt gaan worden voor online gokken in Nederland zodra de markt opent op 1 oktober 2021.

Originele foto Times Square door PredragKezic via Pixabay. Bewerking door Frank Op de Woerd/CasinoNieuws.nl. Foto René Jansen via Gaming in Holland.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Hoewel online kansspelen niet echt “nieuw” zijn, is er strak wel sprake van een nieuwe, legale markt. Met een nieuw, legaal aanbod en nieuwe dynamieken. Maakt ‘onbekend’ hier ook ‘onbemind’?

    Hoe vaker het woord ’tsunami’ wordt gebruikt, des te eerder wordt elke delta qua kansspelreclame straks gezien en/of gewogen als dusdanig. Natuurlijk zal er een toename zijn; er wordt immers een nieuwe markt geopend. Naast ‘volume’ zijn echter factoren zoals ‘frequentie’ en ‘inhoud’ minstens even belangrijke factoren. We zullen als ons als branche op meerdere vlakken verantwoordelijk moeten gedragen. Niet alleen met betrekking tot reclame volume. Daar is reclamecode, die breed wordt gedragen door de branche, essentieel voor.

    Het is minstens even belangrijk om de reclame van de toekomstige, online markt in de juiste context te (gaan) zien. René Jansen stipt immers ook terecht aan dat reclame voor legale, online kansspelen noodzakelijk zijn voor de kanalisatie naar dat legale aanbod. Het mes van volume-beperking snijdt twee kanten op.

    Als het zien van minder reclame zich vertaalt in hoogtij dagen voor illegale online aanbieders van kansspelen, dan verliezen we allemaal onderaan de streep…en in het bijzonder de Nederlandse online gokker. Niet alleen qua geld. Het illegale circuit voorziet immers niet in dezelfde mate van consumentenbescherming en transparantie.

    Het fenomeen kansspelreclame is natuurlijk niet nieuw in Nederland. Fysieke casino’s, krasloten, loterijen…het is geen niche binnen de Nederlandse reclame keten. Gelet op de geprognosticeerde verhoudingen tussen bijv. online en loterijen, moeten we ook reëel zijn over de toekomstige verhoudingen qua reclame volume.

    Er schiet me een relevante anekdote te binnen van een goede ex-vriendin. Die stelde dat een goede relatie leek op het vast houden van zand in je hand. Knijp te hard en zand spuit uit je hand. Heb een slappe greep en het zand valt op de grond. Het gaat om balans en dosering.

    Dit geldt straks ook voor het reclame-beleid binnen onze online branche. We moeten het intrinsiek goed (willen) doen. Het liefst zonder teveel zand op de grond.

Laat een reactie achter