Vrijdag 2 december 2022

Speel bewust

CEO’s gokbedrijven schrijven gezamenlijke brief over verantwoord gokken

EGBA gokmarkt Europa

In een gezamenlijke brief hebben de CEO’s van enkele grote gokbedrijven binnen de EGBA hun ambitie laten doorschemeren om in te zetten op verantwoord gokken. Daarmee willen ze naar eigen zeggen een duurzame online gokmarkt in Europa bevorderen.

Zes CEO’s van de grootste gokbedrijven binnen de EGBA (European Gaming and Betting Association) hebben een gezamenlijke brief ondertekend waarin de ambitie wordt uitgelegd om een duurzame online goksector in Europa na te streven en in te zetten op verantwoord gokken.

De brief werd geschreven en ondertekend door de volgende CEO’s:

  • John Coates, Joint Group Chief Executive, bet365
  • Jesper Svensson, CEO, Betsson Operations
  • Jette Nygaard-Andersen, CEO, Entain Group
  • Peter Jackson, CEO, Flutter Entertainment PLC
  • Henrik Tjärnström, CEO, Kindred Group
  • Nir Hakarmeli, Managing Director WH International

In de brief erkennen ze dat de sector onder een vergrootglas ligt. Daarom moet men meer dan ooit de handen ineen slaan, zo betuigen ze. “De inspanningen moeten verdubbelen om duurzaam en verantwoord gokken te bevorderen.”

Ze geven aan dat er geïnvesteerd gaat worden in een sterke cultuurverandering naar verantwoord gokken. Zo investeren de gokbedrijven in de nieuwste tools en technologieën om de spelers de veiligste gokervaring te bieden. In de brief staat dat er op dit moment bijna 15 miljoen Europese klanten gebruik maakt van goktools die de veiligheid vergroten.

22,5 gepersonaliseerde berichten gestuurd over verantwoord spelen door EGBA

Ook wordt aangestipt dat er steeds meer berichten door de operators worden verstuurd richting de klanten over verantwoord gokken. Zo werden er vorig jaar 38 miljoen berichten gestuurd, waarvan 22,5 miljoen gepersonaliseerde berichten. Dit werd naar buiten gebracht tijdens de publicatie van het duurzaamheidsrapport van de EGBA.

De CEO’s spreken van een leercurve, maar willen van de gemaakte fouten leren. Daarnaast moeten de inspanningen ter bescherming van de klanten verbeteren. Dit kan verwezenlijkt worden door onder meer door aan te sturen op beter onderzoek en een beter begrip van probleemgokken.

Als voorbeeld wordt een studie aangehaald die eerder dit jaar door de EGBA werd gepubliceerd over de wijze waarop probleemgokken wordt gemonitord en gerapporteerd in Europese landen. Uit het onderzoek bleek dat er een groot verschil in aanpak zit tussen de verschillende landen, en dat veel van deze landen nog steeds geen nationale onderzoeken hebben. Dit terwijl er volgens de CEO’s wel behoefte is aan een meer gezamenlijke aanpak.

Publieke bezorgdheid over gokreclames tijdens WK 2022

Met het oog op het WK 2022 heeft de EGBA de balans op gemaakt omtrent het reclamebeleid, zo valt te lezen in de brief. Werken aan duurzaamheid binnen de goksector betekent ook het voeren van duurzame gokreclames en het serieus nemen van de publieke bezorgdheid over de omvang en plaatsing van gokreclames. Ze wijzen daarom ook op de verplichtingen die de gokbedrijven hebben.

Deze publieke bezorgdheid binnen Europa zorgde er eerder al voor dat de Kansspelautoriteit (Ksa) een brief stuurde naar alle vergunde gokbedrijven. De waakhond riep de online casino’s op om zich aan de geldende reclameregels te houden voor en tijdens het WK voetbal. In navolging van de Ksa deed de Belgische Kansspelcommissie (Ksc) eenzelfde oproep. De Franse toezichthouder l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) heeft de bookmakers vier handvesten laten ondertekenen zodat er minder gokreclames te zien zijn tijdens het WK 2022. Dit nadat het eerder al pleitte voor een limiet op bonussen.

De EGBA hanteert daarom ook een strikte adverteerderscode. Onderzoek wees uit dat de code een sterke basis vormt voor verantwoorde gokreclames. De meeste EGBA-leden passen deze maatregelen al correct toe.

Tegelijkertijd wordt er ook een oproep gedaan aan de regelgevers. De gokbedrijven hebben regelgevingskaders nodig die voorspelbaar, stabiel, en empirisch onderbouwd zijn. De kaders moeten rekening houden met het gedrag van de klant. Ook moeten deze er voor zorgen dat de spelers op de gereguleerde markt blijven. Dit omdat er op de onvergunde markt geen enkele spelersbescherming bestaat. De regelgeving moet volgens de CEO’s zo worden gemaakt dat de vergunde kansspelmarkt altijd aantrekkelijker is om te spelen dan op de zwarte kansspelmarkt.

Laat een reactie achter