Woensdag 21 februari 2024

Speel bewust

Omzet van de Nederlandse Loterij steeg in 2022 naar € 6,5 miljard

Nederlandse Loterij 2022 jaarverslag

De omzet van de Nederlandse Loterij steeg in 2022 van € 2,99 miljard naar € 6,5 miljard. De stijging in omzet kwam mede door de online kansspelmarkt, waar TOTO naar eigen zeggen een van de marktleiders is. Dat zegt de Nederlandse Loterij in zijn jaarverslag over het jaar 2022.

De Nederlandse Loterij heeft vandaag haar jaarverslag over het jaar 2022 gepubliceerd. De omzet van de staatsdeelnemingen steeg van € 2,99 miljard in 2021 naar € 6,5 miljard in 2022. Tegenover de omzet van € 6,5 miljard stond € 5,83 miljard aan uitgekeerd prijzengeld.

De Nederlandse Loterij schrijft de aanzienlijke stijging in omzet toe aan het eerste kalenderjaar met online kansspelen en de nieuwe prijzenpakketten van loterijspelen. De netto-omzet van de Nederlandse Loterij kwam uit op € 691 miljoen. Hiervan was € 218,8 miljoen afkomstig uit de online kansspelen die de Nederlandse Loterij aanbiedt via het merk TOTO Online.

OndernemingNetto-omzet in 2022
Staatsloterij B.V.€ 270,126 miljoen
Lotto B.V.€ 202,316 miljoen
TOTO Online B.V.€ 218,822 miljoen
Totaal€ 691,264 miljoen

Afdracht van € 195 miljoen

Een stijging in de omzet betekent ook dat de Nederlandse Loterij meer geld heeft afgedragen. Zo ging er € 122,9 miljoen naar de staatskas en € 52,3 miljoen naar NOC*NSF. Daarnaast kregen de 18 goede doelen die gesteund worden door de Nederlandse Loterij in totaal € 19,9 miljoen overgemaakt. De totale afdracht steeg naar € 195,1 miljoen, ruim € 7 miljoen meer dan het jaar ervoor.

20182019202020212022
Afdracht€ 161 miljoen€ 173 miljoen€ 168 miljoen€ 188 miljoen€ 195 miljoen

Niels Onkenhout, CEO van de Nederlandse Loterij reageert enthousiast op de stijging van het bedrag dat werd afgedragen:

Nederlandse Loterij 2022 jaarverslag

“Als verantwoord kansspelaanbieder leveren we een bijdrage aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland, door onze opbrengst door te geven. Daarin zijn we uniek en daar zijn we trots op. Onze beneficianten ontvingen over 2022 opnieuw een hoger bedrag, in totaal ruim 195 miljoen euro. Daarvoor bedank ik onze spelers, want door mee te spelen met onze spellen steunen zij de Nederlandse samenleving, sport en goede doelen. Samen met onze medewerkers, retailers en samenwerkingspartners blijven we ons inzetten voor een verantwoorde, structurele groei van onze afdracht.”

Niels Onkenhout, CEO van de Nederlandse Loterij

TOTO scoort goed in de online kansspelmarkt

De Nederlandse Loterij noemde de online kansspelmarkt als een van de belangrijkste redenen voor de stijging in omzet en uitbetalingen aan spelers. Naar eigen zeggen is TOTO uitgegroeid tot de marktleider onder de bookmakers. Ook TOTO Casino wordt volgens de staatsdeelneming goed gevonden door de spelers. Het casino van TOTO zou behoren tot de top van de legale online casino’s in Nederland.

In het jaarverslag is ook aandacht voor de zorgplicht. In het jaar 2022 startte TOTO met enkele Nederlandse voetbalclubs het preventieprogramma Rugdekking. Met Rugdekking wil TOTO online gokken en de risico’s van online gokken bespreekbaar maken.

Verder heeft TOTO haar preventiemiddelen in het online casino zelf. Zo stuurt het gokbedrijf notificaties naar spelers over bijvoorbeeld speellimieten wanneer zij bepaald speelgedrag vertonen. In het jaar 2022 werden er 488.182 berichten verstuurd naar spelers om hen te wijzen op zelfpreventiemaatregelen die getroffen kunnen worden.

Een stap die daarop kan volgen is een interventie door TOTO via e-mail of per telefoon. Vorig jaar benaderden verantwoord spelen-medewerkers van TOTO 6.476 keer een speler met telefoon om te praten over hun speelgedrag. Daarnaast verstuurde de staatsdeelneming 7.739 e-mails over het speelgedrag van de spelers.

Uiteindelijk ging TOTO twee keer over tot het inschakelen van de Kansspelautoriteit om een speler onvrijwillig op te nemen in Cruks. Beide spelers werden door de toezichthouder ingeschreven in het uitsluitingsregister.

Strengere controles leiden tot meer klachten

Een andere plicht van de Nederlandse Loterij als kansspelaanbieder hoort bij de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De staatsdeelneming moet bijvoorbeeld zeker weten dat spelers met hun eigen geld spelen en hun account niet delen met anderen.

Om hiervoor te zorgen kan het bedrijf spelers vragen om aan te tonen dat zij het geld waarmee zij gokken wel kunnen permiteren. In het jaarverslag is te lezen dat dit zorgde voor een stijging in het aantal klachten dat de Nederlandse Loterij kreeg. Er kwamen in totaal 142 klachten binnen, waarvan 85% over het merk TOTO ging. Veel van deze klachten gingen over het verscherpte cliëntenonderzoek dat TOTO uitvoert. Om hierop te anticiperen schrijft het bedrijf de communicatie over deze controles te hebben verbeterd.

Naast de klachten over de controles, kwamen er ook meer klachten binnen over het aanbod van online casinospellen.

Overige opvallende zaken

Naast het controleren van speelgedrag en uitgaven moeten aanbieders van sportweddenschappen ook opvallende wedpatronen melden. In totaal deed TOTO vier meldingen bij de Sports Betting Intelligence Unit van de Kansspelautoriteit. Drie meldingen gingen over sporters of aan sport gelieerde personen die wilden inzetten op de eigen competitie. Daarnaast meldde TOTO een potentieel geval van matchfixing.

Ook de fysieke verkooppunten van de Nederlandse Loterij werden in 2022 onderworpen aan controles. Een van deze controles bestond uit een mystery shopper die naar een verkooppunt ging om een cadeau voor de feestdagen te halen voor een minderjarige. De mystery shopper moest achterhalen hoe de verkoper zou reageren als de decemberkalender ter sprake kwam.

In 258 van de 513 gecontroleerde verkooppunten ging het goed: de medewerker vertelde de mystery shopper dat decemberkalenders niet geschikt waren voor minderjarigen. Andere winkels kregen een waarschuwing. Verkooppunten moeten actie ondernemen na zo’n waarschuwing en worden vaker gecontroleerd. Na een derde waarschuwing wordt de terminal, waarmee het verkooppunt producten van de Nederlandse Loterij kan aanbieden, voor een week gesloten. Dit gebeurde in 2022 in totaal 22 keer. In twee gevallen was deze sanctie niet genoeg en volgde nog een overtreding van de Gedragscode Verkooppunten. Bij die twee verkooppunten werd de terminal gesloten.

Tot slot meldt de Nederlandse Loterij dat het in 2022 slachtoffer was van een cyberaanval. In 2020 riep het bedrijf 1,5 miljoen klanten al eens op om hun wachtwoord te wijzigen. Destijds probeerde criminelen met elders gesloten wachtwoorden in te loggen op de accounts van klanten van de Nederlandse Loterij.

In 2022 was de staatsdeelneming slachtoffer van een zogenaamde password spray attack. Bij zo’n cyberaanval achterhalen criminelen de inlognamen of e-mailadressen van gebruikers van een website. Vervolgens proberen ze op al deze accounts in te loggen met veel gebruikte, makkelijke wachtwoorden. De Nederlandse Loterij heeft een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Kansspelautoriteit. Daarnaast is er contact opgenomen met de klanten die geraakt zijn door de aanval.

Naast TOTO is Nederlandse Loterij de moederorganisatie van de merken Staatsloterij, EuroJackpot, Lotto, Lucky Day, Krasloten, en Miljoenenspel.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter