Maandag 22 april 2024

Speel bewust

SP en ChristenUnie willen met wetsvoorstel gokreclames beperken

wetsvoorstel gokreclames SP CU Christen Unie Mirjam Bikker Michiel van Nispen gokreclames

De SP en de ChristenUnie kondigen samen een wetsvoorstel aan om het aantal gokreclames te beperken. Reden hiervoor is het aantal reclames dat op televisie te zien is, vooral tijdens voetbalwedstrijden, en de irritatie die erover ontstaat.

Doordat het sinds 1 oktober mogelijk is om in Nederland legaal online te gokken, mogen deze aanbieders ook legaal reclame maken. Dit geldt wel met enkele beperkingen. Zo zijn reclames alleen tussen 21:00 uur en 06:00 uur te zien. Ook mogen rolmodellen niet jonger zijn dan 25 jaar en mogen ze ook geen grote achterban van jongeren en jongvolwassenen hebben. Daarnaast mogen deze uithangborden ook geen actieve beroepssporters zijn.

Toelichting SP en ChristenUnie

Hoewel deze bedrijven zich aan deze regels houden, dienen de SP en de ChristenUnie toch een wetsvoorstel in om gokreclames verder te beperken. Het initiatief komt van de kamerleden Michiel van Nispen (SP) en Mirjam Bikker (ChristenUnie). Aan de NOS laten de twee dan ook weten dat, wat hen betreft, de maat vol is:

“We worden sinds de opening van de gokmarkt doodgegooid met gokreclames die mensen aanzetten zoveel mogelijk te gaan gokken.”

Michiel van Nispen, SP

Mirjam Bikker van de ChristenUnie liet afgelopen woensdag tijdens een vergadering in het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer weten dat ze zich grote zorgen maakt over gokreclames. Vooral de manier waarop het kinderen bereikt, stoot haar tegen het hoofd. Zij zal dus ook samen samen met Van Nispen het wetsvoorstel indienen om gokreclames terug te dringen:

“Voorzitter. Ik kom bij gokken. Daar hoort u mij vaker over, want ik maak mij daar echt grote zorgen over, in het bijzonder over die stortvloed aan gokreclames die sinds het online gokken mogelijk is gemaakt, over ons heen komt. Kinderen kennen de wijsjes van Koning TOTO al. De verslavingszorg, de Consumentenbond, oud-verslaafden; ze trekken eigenlijk allemaal aan de noodrem en zeggen: stop hiermee, doe dit niet! Want met die legalisering lijkt de rode loper uitgerold voor reclame door de gokindustrie, online of op tv en de radio en straks ook nog op de shirts van voetballers.”

Mirjam Bikker, ChristenUnie

Wetsvoorstel voor beperken gokreclames

Hoewel het tonen van gokreclames al regels kent, wil de SP en de ChristenUnie deze scherper stellen. Allereerst willen ze het aantal gokreclames tijdens sportwedstrijden beperken. Verder willen ze gokreclames op het internet dezelfde tijdsloten geven als op televisie (21:00 uur tot 06:00 uur).

Brancheorgsanisatie VNLOK laat aan de NOS weten dat ze het belangrijk vinden om reclame te kunnen maken. Zo willen de online casino’s ervoor zorgen dat spelers het legale aanbod weten te vinden:

“Tot 1 oktober hadden we een illegaal aanbod. Nu er legale aanbieders zijn is het nodig om spelers te begeleiden naar het legale aanbod en daar heb je reclame voor nodig.”

Helma Lodders, VNLOK

Begin september leek het erop dat er, zonder wetsvoorstel, een akkoord kwam om het aantal gokreclames per blok. De aangesloten partijen stelden voor een maximum van drie reclames per reclameblok te hanteren. De Consumentenbond trok op 1 oktober de stekker uit dit overleg. De reden hiervoor was dat er in het akkoord te weinig stond over het gebruik van rolmodellen richting kwetsbare groepen. Gerard Spierenburg noemde de opgestelde code destijds “veel te slap.”

Uit cijfers van Nielsen kwam woensdag naar voren dat online casino’s zich ruim aan de regels houden als het gaat om het niet benaderen van mensen onder de 24 jaar. Het doel was dat het bereik onder jongvolwassenen niet meer dan 30% mocht zijn. Uit de eerste cijfers van de maand oktober blijkt dat dit aandeel met hun reclames op televisie gemiddeld 6,5% is.

De reclameblokken (ook tijdens voetbalwedstrijden) hebben – ondanks het niet breed omarmd worden van de Reclamecode Online Kansspelen – nog niet meer dan 3 gokreclames gekend tot op heden. Maar door de tag-on, een korte spot als opvolger even na de originele reclame, lijkt het meer. Alle campagnes voor een online casino gebruiken de tag-on optie, waardoor het dubbele aantal gokreclames per blok langskomt.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter