Kamerlid Michiel van Nispen wil het sponsoren van de sport door online casino’s aan banden leggen. Volgende week zal het SP-kamerlid een motie indienen om het reclameverbod voor gokreclames dat in de maak is, ook voor sportsponsoring door gokbedrijven te laten gelden.
Tijdens het commissiedebat Sportbeleid van woensdag ging Minister voor Langdurige Zorg en Sport Conny Helder in gesprek met de vaste commissieleden. Daarin kwamen onder andere de onderwerpen sportsponsoring door gokbedrijven en matchfixing aan bod. Minister Helder leek daarin aan te geven voor een verbod op sportsponsoring door online casino’s te zijn.
SP-kamerlid Michiel van Nispen was vanochtend te gast bij NPO Radio 1. Hij gaf daarin aan voornemens te zijn om een motie in te dienen om ook sportsponsoring onder het aanstaande verbod voor ongerichte gokreclames te laten vallen. Van Nispen wil die motie indienen tijdens het tweeminutendebat sport van volgende week woensdag of donderdag.
Reactie van kamerlid Van Nispen
Volgens Van Nispen is er binnen het ministerie nog discussie of sportsponsoring door gokbedrijven wél of niet moet vallen binnen het reclameverbod. Hij wil graag onomwonden zien dat sportsponsoring binnen het reclameverbod valt.
Tegenover CasinoNieuws.nl verduidelijkte Van Nispen zijn standpunt:
“Volgende week zal er een tweeminutendebat sport zijn waar we moties kunnen indienen. Ik wil daar het voorstel doen dat bij het aanstaande verbod op ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen de sport niet zal worden uitgezonderd. Dat schijnt nog een discussie te zijn op het ministerie. Laten we als Kamer dan die duidelijkheid bieden. Want het verbieden van rolmodellen die optreden in reclames is een goede eerste stap. Maar dan moeten we ook af van voetbalsterren die als reclamezuil fungeren omdat er Unibet of Kansino op hun shirt staat. Dit is per definitie ongerichte reclame en zet dus grote groepen (waaronder jongeren en jongvolwassenen) aan tot online gokken. En dat is nooit de bedoeling geweest van onder andere het streven naar kanalisatie.”
Michiel van Nispen, kamerlid SP
Van Nispen geeft tegenover CasinoNieuws.nl aan dat zijn voorgenomen motie om sportsponsoring door gokbedrijven aan banden te leggen, niet direct is ingegeven door de uitspraken van sportminister Helder. Wel was het een “fijne bijkomstigheid” dat de minister zijn mening leek te delen:
“Mijn ergernis was er al langer. Dus ik was al van plan nadere invulling / duidelijkheid te gaan geven aan / over de eerdere motie voor een verbod op gokreclames. Maar het was een fijne bijkomstigheid dat de sportminister die mening deelde.”
Michiel van Nispen
Reactie NOGA
Peter-Paul de Goeij van brancheorganisatie NOGA, heeft geen goed woord over voor de voorgenomen motie:
“Jongeren kunnen niet gokken want geen 18, juist bij de vergunde aanbieders komen ze er niet in en is bovendien de meeste consumentenbescherming. Daarnaast zorgt sponsoring ook voor kanalisatie en is er bovendien geen indicatie dat er een correlatie is tussen sponsoring en gokverslaving of probleem gokken. Het is wederom een voorbeeld van een ongetwijfeld goedbedoelde beleidsaanpassing maar op basis van angst en aannames in plaats van beleid gebaseerd op data en onderzoek. Men lijkt de ogen te sluiten voor de negatieve effecten op consumentenbescherming, kanalisatie en het tegengaan van match fixing.”
Peter-Paul de Goeij, NOGA
Voorgeschiedenis
Op 17 december stemde de Tweede Kamer voor een verbod op ongerichte reclames voor gokbedrijven. Minister Franc Weerwind kreeg kort na zijn aanstelling als Minister voor Rechtsbescherming meteen een interpellatiedebat om zijn oren. Hij zou niet snel genoeg opvolging geven aan die aangenomen motie.
Half maart gaf Weerwind aan dat het reclameverbod voor online casino’s echt in de maak is. Dat zou echter zeker nog een jaar gaan duren. Een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames is wel al sneller aan banden gelegd, dat is sinds vandaag niet meer toegestaan.
Het verbod voor rolmodellen geldt nadrukkelijk niet voor sportsponsoring door gokbedrijven. Dat viel te lezen in het concept wijziging Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen:
“Dergelijke sponsoring levert minder directe risico’s voor kwetsbare groepen op, aangezien het gaat om een passieve vorm van reclame, bijvoorbeeld shirt- of materiaalsponsoring, en aangezien de gesponsorde personen met dergelijke sponsoring geen actieve rol hebben bij het aanprijzen van de kansspelen die de sponsor organiseert. Eveneens treden er met dit verbod geen wijzigingen op met betrekking tot de sponsoring van evenementen en televisieprogramma’s door vergunde aanbieders van kansspelen. ”
Concept wijziging Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen
Het tweeminutendebat sport wordt woensdag 6 juli of donderdag 7 juli gehouden. De planning is nog niet bekend.
Sportsponsoring juist de focus van gokbedrijven
Door het verbod op gokreclames dat in de maak is, is sportsponsoring nog meer de focus geworden voor gokbedrijven. Nu televisiereclames en buitenreclame al aan banden zijn gelegd door zelfregulering, is het sponsoren van voetbalclubs steeds belangrijker geworden voor de branche om bekendheid voor zichzelf te genereren.
Unibet kondigde een sponsordeal met Ajax aan tot 2026. Het maakte op de valreep ook deals met Telstar en De Graafschap wereldkundig. Unibet, dat deze maand een vergunning kreeg maar nog niet live is in Nederland, is niet de enige die voetbalclubs sponsort. Bijna iedere club in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie zijn inmiddels een verbintenis aangegaan met online gokbedrijven. AZ ging voor Kansino, PSV en Feyenoord gingen al in de Corona-periode in zee met TOTO.
Lead-foto Michiel van Nispen door Pro Shots / Koen Laureij.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.