Woensdag 30 november 2022

Speel bewust

Björn Fuchs: Koning Cancel

Maandagavond heeft Kassa aandacht gegeven aan sportsponsoring door online gokbedrijven. Wellicht is de term ‘aandacht geven’ hier ietwat misplaatst.

Het was en is in ieder geval geen journalistieke aandacht, want Kassa kleurt er enthousiast op los. Aanhoudende termen zoals ‘TV-reclames die je om de oren vliegen’ werden in de meest recente aflevering zelfs aangevuld met het statement dat ‘het duidelijk moet zijn dat Kassa tegen het verheerlijken van online gokken is’. 

Begrijp mij niet verkeerd, want kenners weten dat ik zeer kritisch ben over de media strategieën van sommige branchegenoten. Je kan immers ook voldoende vaart maken zonder plankgas te geven en elke bocht zo scherp mogelijk in te sturen. Net zoals het leven, is het geen sprintrace (om in recente F1 termen te praten). Ik geloof in endurance en lange termijn. Structureel, veilig en verantwoord ondernemen. In petrolhead termen: de 24 uur van Le Mans of een Dakar Rally.

Daarentegen stuit het mij tegen de borst dat de ‘cancel cultuur’ zich vandaag de dag in steeds meer vormen voordoet. Niet alleen bij BN’ers, maar dus ook in het Hilversumse medialandschap van Kassa. En gelet op ‘ruling by Media’ sijpelt het tendentieus gekleurde proza uiteindelijk ook door naar het Haagsche Binnenhof. 

Het is natuurlijk niet alleen maar proza, want zelfs een kapotte klok geeft twee keer per dag de juiste tijd aan. Verslavingspreventie en het uitsluiten van jongeren, minderjarigen en jongvolwassenen is een speerpunt binnen het kansspelbeleid. Daar moeten wij als branche ook onze verantwoordelijkheid nemen. Dat hangt zeker samen met reclamevolume en -inhoud.

Er wordt in de betreffende uitzending ook terecht gesteld dat een keer gokken an sich niet gevaarlijk is. Helaas blijft de context achterwege dat het in het gros van alle gevallen ook hartstikke goed gaat met gokkers. Evenmin komt de context naar voren dat reclame mensen leidt naar een platform. Daar wordt de echte strijdt gestreden met een heftig registratieproces, talloze checks & balances en een hoge zorgplicht rondom het feitelijke gokken. Reclame maakt iemand niet verslaafd. Evenmin verheerlijkt het…

Laten we aan beide zijden van tafel onze voeten iets van het gaspedaal afhalen, in elkaars verlengde rijden en vooral met elkaar de constructieve dialoog aangaan over alle feiten, in de volledige context.

Het is een extreem gladde helling zodra een overheid zich intensief en gedetailleerd met inhoud en executie gaat bezig houden. De kans dat de plank wordt misgeslagen (zoals in het buitenland) zal een averechts effect hebben op de gewenste kanalisatie. Wat nog veel enger is, is de vraag: what or who’s next?

Terug naar Kassa. Het consumentenprogramma doet er nog een schepje bovenop om Koning Toto een schop na te geven. Koning NoNo. Is Arjen Lubach tegenwoordig ook betrokken bij Kassa? Was het grappig bedoeld? Of juist een serieuze poging om extra benadrukken welke vooringenomen richting Kassa heeft? Of moet ik zeggen: Koning Cancel?

Helaas is de trieste realiteit dat zelfs een Koning Cancel kan bestaan, omdat er onvoldoende zichtbaar rekenschap wordt gegeven aan de geest van de wetgeving; alsmede door de groeiende cancelcultuur die in media en politiek een verse wet al heeft veroordeeld voordat de inkt echt droog is. Laten we aan beide zijden van tafel onze voeten iets van het gaspedaal afhalen, in elkaars verlengde rijden en vooral met elkaar de constructieve dialoog aangaan over alle feiten, in de volledige context.

Dit is een bijdrage door Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group, het bedrijf achter Fair Play Online. Het stuk verscheen oorspronkelijk op LinkedIn en is met toestemming integraal overgenomen op CasinoNieuws. Pull-quotes keuze door CasinoNieuws.

Laat een reactie achter