Vrijdag 26 juli 2024

Speel bewust

Circus CEO Martijn Maertens over buitenreclame en zelfregulering

Circus mock-up buitenreclame zelfregulering interview met Circus CEO Martijn Maertens

Met het WK in Qatar voor de deur en een verbod op ongerichte reclame voor hoog-risico kansspelen in de maak, zouden november en december wel eens de laatste maanden kunnen zijn dat we traditionele gokreclames zien. Wij spreken kort met Martijn Maertens van Circus die maandag een campagne lanceert rondom het WK met de nadruk op verantwoord spelen, inclusief buitenreclame.

De discussie rondom gokreclames is nog altijd hevig en intens. Wat veelal getypeerd wordt als een tsunami aan reclames op het moment van marktopening, zorgde voor een serie aan initiatieven om die in te dammen.

De twee brancheverenigingen VNLOK en NOGA kwamen zelf met zelfregulering. Daarin staat onder andere dat buitenreclame niet langer gevoerd wordt. Ondertussen werkt de minister door aan een verbod op alle ongerichte reclames voor hoog-risico kansspelen. Die wet ligt momenteel bij de Raad van State en moet in het eerste kwartaal van 2023 ingevoerd worden.

Daarvoor wordt het WK 2022 nog georganiseerd in Qatar, misschien wel het laatste grote sportevenement die de bookmakers kunnen opluisteren met een publieke campagne. Reclames rondom dat toernooi heeft ook voor wat commotie gezorgd. Reden genoeg voor de minister om terughoudendheid te vragen van de aanbieders, met onlangs een brief van de Kansspelautoriteit naar de aanbieders ter herinnering.

Wij spraken kort met Martijn Maertens, de CEO van Circus, over buitenreclame, het WK Qatar, en de zelfregulering waarin het niet zonder meer mee gaat.

Jullie hebben – neem ik aan – ook op 28 oktober een brief ontvangen van de Kansspelautoriteit waarin zij oproept tot handhaving van de regels tijdens het WK. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Allereerst; het is niet meer dan normaal dat wij als aanbieder ons aan de huidige regels houden en wij vinden het goed dat de Ksa partijen rondom een belangrijk evenement als het WK hier nog eens op wijst.


“Ik wil benadrukken dat onze nieuwe campagne draait om verantwoord spelen. Die is gematigd van toon en voldoet in onze ogen aan de wens van de minister.”

Martijn Maertens, CEO Circus

We zien hierin, naast het benoemen van de juridische kaders, echter ook de oproep van de minister tot matiging die niet ingegeven wordt door wat er momenteel in de wet staat. We vinden wel dat deze melding aan de late kant is. Producties en mediaplanningen voor campagnes rondom het WK zijn al maanden van tevoren gedaan. We hebben enkele dagen na de brief immers al de eerste WK georiënteerde TV-commercials langs zien komen.

We begrepen inmiddels dat staatsdeelneming NLO zelf ook een motie van de Tweede Kamer uit september naast zich neergelegd zou hebben.

Desalniettemin wil ik benadrukken dat onze nieuwe campagne draait om verantwoord spelen. Die is gematigd van toon en voldoet in onze ogen aan de wens van de minister.

Jullie lanceren voor Circus dus wel een campagne.

Wij hebben ervoor gekozen om geen TV-campagne te doen, maar juist een digitale en out of home-campagne.

Deze campagne is een Verantwoord Spelen-campagne die dus ook buiten te zien zal zijn. Dit houdt in dat we met outdoor posters en online adverteren het grote publiek proberen te bereiken dat geïnteresseerd is in online casino en sportwedden. De campagne heeft als doel een grotere brand awareness voor het brand Circus te creëren. Circus is namelijk een prachtig betrouwbaar en legaal product voor het aanbieden van kansspelen op afstand in Nederland.

In de zelfreguleringsafspraken tussen de brancheverenigingen en de minister is buitenreclame nadrukkelijk uitgebannen. Die afspraken negeren jullie dus als Circus. Waarom?

Allereerst, we houden ons aan de geldende wet- en regelgeving.

“De consument is in eerste instantie compleet overspoeld geweest met ongerichte reclames van de dominante marktpartijen. Hierdoor zijn de restrictievere reclameregels tot stand gekomen.”

Martijn Maertens, CEO Circus

Wij zijn nog geen lid van een van de brancheverenigingen en vinden de afspraken tussen de minister en de branchevereniging niet het belang van alle aanbieders in de markt dienen. De opties die hierin nog wel zijn toegestaan, zijn de duurste varianten van reclame en in de meeste gevallen niet beschikbaar omdat andere partijen langdurige contracten hebben gesloten.

Daarnaast zijn deze opties enkel haalbaar voor de dominante marktpartijen, die ook vertegenwoordigd zijn in de branchevereniging, hetgeen leidt tot marktafgrendeling. We merken hierdoor dat het bovengemiddeld moeilijk is het merk Circus sterk in de markt te zetten.

De consument is in eerste instantie compleet overspoeld geweest met ongerichte reclames van de dominante marktpartijen. Hierdoor zijn de restrictievere reclameregels tot stand gekomen. Wij proberen als nieuwere partij een positie op deze markt te verwerven, terwijl de advertentiemarkt steeds verder beperkt wordt. In onze ogen hebben we geen andere mogelijkheid dan een out of home-campagne en dat doen wij op verantwoorde wijze.

Verwachten jullie dat er meer reclame gaat zijn rondom het WK dan de door de minister verzochte matiging?

Het is in ieder geval niet meer dan logisch dat de verschillende aanbieders in deze markt aanhaken bij het WK. Dit is niet anders dan bij andere industrieën. Of dit gebeurt binnen de wettelijke kaders en afspraken en met een toon en intentie die voldoet aan de wens van de minister, daar gaan wij niet over. Het is aan de Ksa om erop toe te zien dat dit binnen de geldende wettelijke kaders gebeurt.

“Of dit als staatsdeelneming en wettelijk vastgelegd monopolist een overtreding is van de Europese regelgeving, wordt op dit moment onderzocht door de Autoriteit Consument en Markt.”

Martijn Maertens, CEO Circus

Waar komt die sceptische ondertoon vandaan?

Wij houden ons aan de geldende wet- en regelgeving, waar wij verder geen invloed op hebben.

Wij betreuren het dat door de agressieve marketingcampagnes uit de eerste fase rondom de opening van de markt, de politieke discussie is gestart over het verbod op ongerichte reclame.

Daar komt nog bij dat de monopolisten TOTO en Holland Casino Online hun naam, geld, website, en database hebben gebruikt om een dominante positie in deze nieuwe markt op te bouwen. Of dit als staatsdeelneming en wettelijk vastgelegd monopolist een overtreding is van de Europese regelgeving, wordt op dit moment onderzocht door de Autoriteit Consument en Markt.

Dit in combinatie met de huidige en aankomende beperkingen geeft ons het gevoel dat er geen level playing field is ten opzichte van deze partijen, wat wel een uitgangspunt van de regulering was.

Mede hierdoor zien we ons gedwongen om in ieder geval rondom het WK deze out-of-home campagne te voeren.

Circus buitenreclame gokreclame out of home snelweg billboard

Lead-foto is een mock-up door CasinoNieuws.nl. De buitenreclame campagne van Circus wordt maandag gelanceerd.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter