Donderdag 28 maart 2024

Speel bewust

Screenforce: aantal gokreclames stijgt niet ondanks meer goksites

gokreclames stijgt niet

Het aantal gokreclames op televisie is niet gestegen ondanks dat het aantal online kansspelaanbieders verdubbelde. Dat meldde Screenforce gister. De marketingorganisatie maakte daarnaast bekend dat van alle gokreclames, 5,2% terechtkomt bij jongeren en jongvolwassenen onder de 24.

De TV-marketingorganisatie Screenforce maakte vandaag bekend dat het aantal gokreclames op televisie niet is gestegen ondanks de stijging van het aantal aanbieders in Nederland. Michiel van Nispen (SP) en Mirjam Bikker gaven eerder aan dat zij hier bang voor waren. Het absolute aantal gokreclames steeg niet ten opzichte van de laatste maand van vorig jaar terwijl het aantal aanbieders verdubbelde.

Het aantal tv-reclames van online kansspelaanbieders zat maandelijks tussen de 4.200 en 5.300. Het laagste aantal zagen we in oktober, de eerste maand van de legale gokmarkt. Het hoogste aantal gokreclames op televisie werd getoond in januari. Het aantal reclames lag iets meer dan 100 spotjes lager in september 2022.

Het aandeel gokreclames ten opzichte van andere reclames was echter kleiner. Zo werden er in het tijdsblok waarin gokreclames werden toegestaan in januari 2022, 121.491 tv-spotjes uitgezonden. Daarvan waren er 5.273 afkomstig van goksites. Van alle reclames die werden uitgezonden tussen 21:00 uur ’s avonds en 6:00 uur ’s ochtends was dus 4,3% voor rekening van een online gokbedrijf. In september was dit aandeel gedaald naar 3,9%, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Sinds februari was een daling te zien die onder andere kwam door de maatregelen die de TV-exploitanten namen. Zo werd het aantal gokreclames per reclameblok beperkt en waren tag-ons niet meer toegestaan. Dit zijn korte ‘reminders’ die kort volgen na de volledige reclame van een aanbieder.

Jongeren worden minder bereikt via tv-reclames

Maand%
oktober 20215,4%
november 20216,2%
december 20216,3%
januari 20226,3%
februari 20225,7%
maart 20225,8%
april 20225,6%
mei 20225,1%
juni 20224,2%
juli 20223,8%
augustus 20223,8%
september 20224,5%
gemiddelde5,2%
Percentages aandeel contacten
6-23 jaar volgens het kijkonderzoek

Een van de belangrijke argumenten in de discussie rondom gokreclames is de bescherming van kwetsbare groepen binnen de bevolking. Jongeren en jongvolwassenen tot en met 23 jaar vormen zo’n kwetsbare groep. De Reclamecode Online Kansspelen schrijft voor dat marketinguitingen van online gokbedrijven voor minimaal 75% terecht moeten komen bij volwassenen ouder dan 24. Van alle mensen die bijvoorbeeld een reclame zien, mag maximaal 25% jonger zijn dan 24.

Uit het kijkonderzoek blijkt dat dit percentage een stuk lager ligt. Het aandeel in het bereik van de gokreclames was maandelijks tussen de 3,8% en 6,3%. Dit was opnieuw het hoogst in januari. In maart nam de gokbranche zelfbeperkende maatregelen door de grens van 21:00 uur naar 22:00 uur te verplaatsen. Tussen april tot en met augustus was een dalende lijn te zien. In september steeg dit percentage wel weer, maar nog altijd onder het niveau van de maanden voor juni 2022.

Het bericht van Screenforce volgt op een bewogen periode voor gokreclames op televisie. In het commissiedebat vorige week bleek eens te meer dat diverse kamerleden gokreclames op televisie definitief in de ban willen doen. De mededeling van minister Weerwind dat hij verwacht dat het verbod op gokreclames niet op 1 januari 2023 maar pas eind maart 2023 in zal gaan, werd met een kritische houding ontvangen.

In een interview met MarketingReport vorige week gaf Screenforce-directeur Michel van der Voort aan dat de tv-exploitanten al erg hebben teruggeschroefd op het gebied van gokreclames. Het bij Screenforce aangesloten AdAlliance die de reclames voor RTL verkoopt, hield maandag juist een veiling om meer gokreclames in de vorm van billboards voor programma’s mogelijk te maken.

De door Screenforce gedeelde statistieken kwamen voor in de Monitoringsrapportage online kansspelen najaar 2022. In een interview met CasinoNieuws.nl benoemde Kansspelautoriteit-voorzitter René Jansen al dat het aantal gokreclames niet stijgt.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter