Zaterdag 27 juli 2024

Speel bewust

Interview Tom De Backer (711) over buitenreclame, wetgeving, en meer

711 Tom De Backer interview buitenreclame

Met CEO Tom De Backer spreken we over 711 in Nederland. We hebben het over hoe het nu gaat en wat de plannen zijn op het gebied van affiliatie en sportsbook. Maar waar we voornamelijk benieuwd naar zijn, is hoe ze omgaan met de nieuwe reclameregels en de zelfregulering. Want 711 maakt als een van de weinigen nog wel buitenreclame.

De strijd om de Nederlandse gokker is hevig. Misschien niet meer zo bombastisch als tijdens de marktopening in oktober vorig jaar, maar met de komst van nieuwe partijen is er nog genoeg wrijving. Unibet kwam in juli weer terug en liet meteen optekenen dat ze na twee weken 30.000 spelers hadden. BetCity is verkocht voor honderden miljoenen. De markt is in beweging, dat mag duidelijk zijn.

Een partij waar we aanvankelijk wat minder van hoorden, is 711. De Belgische familie De Backer heeft niet de miljoenenbudgetten om race-evenementen te sponsoren of om op het shirt te staan bij AZ. Maar omdat ze niet zijn aangesloten bij de twee brancheverenigingen, hoeven ze zich niet te houden aan de zelfopgelegde maatregelen. En dus zie je 711 nog met buitenreclame, en hebben ze nog een bonus veel groter dan het maximum van € 250 die VNLOK en NOGA overeenkwamen.

Genoeg om over te praten met Tom de Backer, de CEO van 711 in Nederland, vier maanden na lancering van hun online casino in Nederland.

711 maakt als één van de weinige online casino’s in Nederland nog wel buitenreclame. Wat zijn jullie gedachten bij de reclamewetgeving in Nederland?

In eerste instantie, bij het verschijnen van de wet enkele jaren geleden, vond ik de wet zeer goed. Er werd niet teveel toegelaten, maar ook niet te weinig.

“Het voelt alsof de eerste batch bewust zoveel reclame heeft gemaakt om dat reclameverbod er door te krijgen, zodat de aanbieders van de nieuwe batch geen kansen meer krijgen.”

Tom De Backer, CEO 711

Maar vanaf het moment dat de casino’s live zijn gegaan in oktober, is er zwaar overdreven door de grote partijen, de partijen die in de eerste batch zaten. Daar kwam veel commentaar op en dus is er ingegrepen.

Nu gaan ze, zoals ik het begrijp, het meeste verbieden. En dat is ook weer een zeer overdreven maatregel. Ze hadden meer een middenweg kunnen kiezen; bijvoorbeeld een maximum aan reclames per unieke aanbieder. Of de mediakanalen nog sterker beperken zodat het niet constant in zicht is.

Maar er zal een verbod komen en dat vinden wij spijtig. Ik vind het jammer, maar ik kan het wel begrijpen. De druk is hoog. Ik kan het op zich wel begrijpen dat er iets moet gebeuren.

Buitenreclame 711

Jullie waren er niet voor verantwoordelijk, want jullie kwamen pas in april online. Maar jullie moeten er wel mee leven.

Ja, dat klopt. Zes maanden na het officiële opengaan van de markt, zijn wij live gegaan in Nederland. Ik moet eerlijk zeggen dat het voelt alsof de eerste batch bewust zoveel reclame heeft gemaakt om dat reclameverbod er door te krijgen, zodat de aanbieders van de nieuwe batch geen kansen meer krijgen. Zo voelt het.

In Nederland heb je twee brancheverenigingen; VNLOK en NOGA. Die zijn een stuk zelfregulering overeengekomen waar de aangesloten partijen zich veelal aan houden. Maar jullie zijn daar niet bij aangesloten. Waarom zijn jullie geen lid?

Ik heb wel gesprekken gehad. Maar we liepen meteen tegen het eerste grote struikelblok aan en dat is dat we de reclamecode moesten volgen. Daardoor zou onze bonus niet zijn toegestaan. Dat was een groot struikelblok.

En dan is er de rest van de zelfregulering die is opgelegd. Dat lijkt me niet de ideale manier van werken. Zeker omdat er aanbieders inzitten van de eerste batch en tweede batch, die dan gelijkgetrokken worden.

“De bedoeling van de zelfregulering was om de druk van de politiek eraf te houden, en niet te zware verboden te krijgen op de reclame. Ik moet zeggen dat dat niet helemaal gelukt is.”

Tom de Backer

Dus daardoor hebben wij gekozen om niet meteen aan te sluiten. De bedoeling van de zelfregulering was om de druk van de politiek eraf te houden, en niet te zware verboden te krijgen op de reclame. Ik moet zeggen dat dat niet helemaal gelukt is.

Het is spijtig dat het zo is gelopen. Maar momenteel zien wij niet echt een meerwaarde om ons aan te sluiten bij een branchevereniging.

Want die twee zaken – de hoge bonus en buitenreclame –  is wat 711 nu onderscheidt.

Ja, klopt.

Wij hebben een bepaald reclamebeleid die is opgemaakt voor we live gingen en is ingediend bij de licentieaanvraag. Daar kregen we geen opmerkingen over van de Kansspelautoriteit, dus ons reclamebeleid is wettelijk helemaal in orde. We blijven bij dat initiële plan. Op het moment dat het wettelijk wordt verboden gaan we ons er natuurlijk volledig aan houden.

Zoals het er nu naar uitziet, komen er inderdaad nog verdere restricties, de eerste per 1 januari 2023. Wat zijn jouw verwachtingen voor de Nederlandse markt? Ben je nog wel enthousiast?

Ja, ik ben zeker nog enthousiast.

Reclame maak je om marktaandeel te vergaren binnen de spelers die op de markt bestaan. Het is niet de bedoeling van reclame om mensen aan te zetten tot gokken. Het is bedoeld om mensen te laten merken dat je bestaat. We zeggen niet ‘Kom spelen en win! Je krijgt zoveel bonus!’ in onze outdoor reclame. We maken buitenreclame om te laten zien dat het merk er is als legale aanbieder op de markt. Dat is de insteek van de reclame die we momenteel hanteren.

We denken dat in 2023 of 2024 dat medium een beetje gaat verdwijnen. Die mogelijkheid om merkbekendheid te creëren zal er niet voor altijd zijn. Eventueel zou het een verzadiging kunnen teweeg brengen van de spelers bij de huidige casino’s, die nu al marktaandeel hebben. Ik denk dat het voor de casino’s die in 2023 op de markt komen een stuk lastiger zal worden om marktaandeel te krijgen in Nederland.

Denk je dat iedereen die wil online gokken, inmiddels bij een legaal online casino een account heeft? Of is er nog rek en zullen er nog veel spelers bijkomen?

Ik denk dat de markt grotendeels naar het legale aanbod is overgegaan sinds oktober. Dat is heel goed natuurlijk.

“Reclame maak je om marktaandeel te vergaren binnen de spelers die op de markt bestaan. Het is niet de bedoeling van reclame om mensen aan te zetten tot gokken.”

Tom de Backer over buitenreclame 711

Uiteraard zal er wel een percentage zijn dat nog geen account heeft aangemaakt. Ofwel omdat ze nog op de illegale sites spelen, of misschien omdat ze een pauze willen inlassen. Of omdat ze simpelweg nog niet bekend zijn met het legale aanbod. Er is zeker nog wel wat ruimte.

Maar zoals ik zeg; het is niet de bedoeling om iedereen aan te zetten tot gokken. Het is de bedoeling om iedereen die wil gokken, duidelijk te maken waar hij terecht kan. Bij een legale aanbieder die ervoor zorgt dat hij op een veilige manier kan gokken, zowel qua gokgedrag als qua financiën. We willen laten zien dat wij een propere site zijn.

Buitenreclame 711
buitenreclame 711 (mock-up)

Toen we de laatste keer spraken, zei je dat affiliatie zeker onderdeel van jullie opzet was. Maar jullie doen momenteel nog niet aan affiliatie. Hoe staat het met de plannen?

Affiliatie is zeker iets wat we binnenkort willen toevoegen. We zijn enkel nog aan het kijken onder welke condities we dat moeten doen. ORYX is ook stilaan klaar met het optimaliseren van het platform dat we gaan gebruiken.

We zijn zeker geïnteresseerd om aan affiliatie te gaan doen en dat zal in de komende maanden worden uitgewerkt. We geloven zeker in affiliatie, en ik denk dat het belang nog veel groter zal worden wanneer de verboden op massareclame er komen. Dus ik denk dat het voor jou in de toekomst er nog beter eruit ziet dan voor ons.

Vorige keer hadden we het ook over het wedden op sport, en dat 711 misschien ook wel een bookmaker-product wilde gaan aanbieden. Hoe staat het daarmee?

We zijn nog steeds in bespreking. Wij zijn een aanbieder die zowel de best mogelijke spellen en de best mogelijke sportsbook op de markt wil aanbieden. We zijn aan het vergelijken en opzoek naar het product dat goed bij ons past. We zijn nog steeds in gesprek met verschillende partijen. Er is nog geen definitief besluit genomen.

Als we het product hebben gekozen, dan moet er nog een integratie met ons platform komen. Bovendien moeten we nog de licentieaanvraag doen. Dus ik denk niet dat sportsbook de eerstkomende maanden zal worden toegevoegd.

Je zei al dat je nog enthousiast bent over de Nederlandse markt. Maar hoe gaat het nu? Ben je tevreden met hoe het nu gaat met 711?

Naar onze prognose en standaarden doen we het zeker niet slecht. We zien nog steeds een redelijke stijging iedere maand, dus daar zijn we heel blij om.

Wij hebben niet de budgetten zoals de grote partijen om massareclame in te zetten op tv en om met ons logo op voetbalploegen te gaan staan. We proberen ons reclamebudget zo goed mogelijk op te splitsen over de verschillende kanalen; een deel naar bonussen, een deel naar outdoor.

Ik denk dat we binnenkort ook wel íets op tv zullen doen. Dat is nog niet volledig uitgewerkt, maar hopelijk kunnen we dat ook nog meenemen. Ik denk dat dat het meeste is wat wij kunnen doen tegen de grote concurrenten.

Ik hoorde dat Unibet in de eerste twee weken 30.000 accounts had. Dat is puur de naam Unibet die dat doet. Wij zijn jammer genoeg niet Unibet, maar we doen ons best om een goed product aan de spelers te geven.

Buitenreclame 711

Alle foto’s van 711 buitenreclame op deze pagina zijn mock-ups door CasinoNieuws.nl.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat het voelt alsof de eerste batch bewust zoveel reclame heeft gemaakt om dat reclameverbod er door te krijgen, zodat de aanbieders van de nieuwe batch geen kansen meer krijgen. Zo voelt het.

    —> Ik denk dat hij hier gelijk heeft. Opgezet spel!

Laat een reactie achter