Zondag 26 juni 2022

TOTO: “Wij vinden het belangrijk om als legale aanbieder beschikbaar te zijn voor Nederlandse spelers”

Sander van der Vooren TOTO Nederlandse Loterij

Toen de TOTO op zaterdagmiddag haar virtuele deuren opende, was het het eerste legale online casino van Nederland. Een grootse reclamecampagne werd gestart, maar het inschrijven verliep door problemen met Cruks nog niet erg soepel. Over die drukke eerste paar dagen spreken we met Sander van de Vooren, de Head of Corporate Communications voor TOTO’s moederbedrijf Nederlandse Loterij.

Op vrijdag 1 oktober had de Nederlandse kansspelmarkt moeten openen. Problemen met zelfuitsluitingsregister Cruks gooide echter roet in het eten. Op zaterdag besloot de Kansspelautoriteit dat de online casino’s met een vergunning al live konden, terwijl spelers zich pas vanaf maandag konden inschrijven voor Cruks. Die gang van zaken zou, volgens bronnen van CasinoNieuws.nl, gaan leiden tot kamervragen.

TOTO was het eerste online casino dat haar deuren opende. En hoewel het inschrijven niet altijd even vlotjes verliep, was de animo voor TOTO Sport en TOTO Casino ongekend.

Wij spreken met Sander van de Vooren (lead-foto), de Head of Corporate Communications & Events voor TOTO’s moederbedrijf Nederlandse Loterij, over die turbulente eerste paar dagen.

Het waren drukke tijden dit weekend. Hoe is het geweest om open te gaan?

Drukke dagen. We hebben er lang naar uitgekeken en hard voor gewerkt.

“Het is goed nieuws dat Nederlandse spelers de weg naar het legale, online aanbod hebben weten te vinden.”

Na het krijgen van een vergunning, woensdag de 29e, waren we natuurlijk al een stap dichterbij. Afgelopen zaterdag zijn we live gegaan met TOTO Sport en TOTO Casino.

We zien dat het online aanbod van TOTO duidelijk in de behoefte voorziet van de Nederlandse spelers. Het is goed nieuws dat Nederlandse spelers de weg naar het legale, online aanbod hebben weten te vinden. Dat is iets waar we ons jarenlang voor hebben ingespannen; die markt reguleren. Nu is het zover én hebben wij een aanbod met een bekend en betrouwbaar merk: TOTO. Dus we zijn heel blij om te zien dat zowel bestaande klanten als nieuwe klanten ons hebben weten te vinden de afgelopen dagen.

Er waren natuurlijk wel wat opstartproblemen. Niet aan jullie kant, maar wel aan de kant van Cruks.

Ja, het is natuurlijk een technisch complex project, dus dat dat gebeurde is jammer. Maar wij waren er klaar voor om live te gaan en toen dat kon en mocht, hebben we dat ook gedaan.

We zitten in een opstartfase; het is feitelijk een hele nieuwe markt met regels die gelden voor alle aanbieders. Dus dat je in de opstartfase dingen ziet die je niet had verwacht, dat gebeurt. Dat hoort erbij.

De weg naar TOTO weten mensen goed te vinden. En voor ons is het belangrijk om er met name voor te zorgen dat mensen veilig kunnen meespelen. Dat betekent concreet dat als je een account aan het aanmaken bent bij TOTO, dat je een altijd verplichte limieten móet instellen. Meespelen is leuk, maar het moet ook een spelletje blijven.

“Wij hebben de afweging gemaakt om live te gaan, omdat wij het belangrijk vinden om als legale aanbieder beschikbaar te zijn voor Nederlandse spelers.”

Het registratieproces, dat kost wat tijd. Je hebt misschien ook gezien dat mensen daarover hebben getwitterd. Voor het grootste gedeelte lopen de registraties ook automatisch en die worden ook automatisch goedgekeurd. En waar dat niet lukt – dan moet je bijvoorbeeld denken aan een foto van een ID-bewijs die niet goed gelezen wordt – dan controleren we de registratie handmatig. En dat kost tijd.

Jullie hebben daar een heel groot team voor zitten begreep ik, toch?

Ja, we hebben een groot team. En iedereen die een account wil en aan de voorwaarden voldoet, krijgt ook een account. Er wordt hard gewerkt om alle aanvragen te verwerken. Dus daar ligt nu de nadruk op, om ervoor te zorgen dat de registraties worden gecontroleerd en accounts worden aangemaakt.

Maar we zagen bijvoorbeeld zaterdag dat het live casino van TOTO al vol zat. En bij de slotmachines zien we ook dat die populair zijn. En dat geldt eigenlijk ook voor TOTO Sport. Dat heeft ook te maken met het sportweekend; de competities die werden gespeeld. Ja, dan zie je dat dat ook populair is. Dat wisten we bij TOTO natuurlijk al langer, dat sportweddenschappen populair zijn. Dat groeit nog steeds.

Sommigen hebben een andere beslissing gemaakt, om nog even te wachten. Hebben jullie dat ook overwogen, toen die problemen zichtbaar werden?

“Liever dat, met de mogelijkheid tot zelfuitsluiting bij TOTO én de limieten, dan dat Nederlanders gedwongen waren om toch hun heil te zoeken bij illegale aanbieders waar geen toezicht op is.”

Nederlandse Loterij

We hadden de vergunning om vanaf 1 oktober online kansspelen aan te bieden en we waren er technisch helemaal klaar voor. Zaterdag 2 oktober zijn we live gegaan. Je refereert, vermoed ik, aan het Cruks wat nog niet werkte toen. Voor spelers is het pas vandaag mogelijk om je te registreren in Cruks. Het is belangrijk om te vermelden dat bij TOTO – en dat was altijd al zo en dat is nog steeds zo – wij, als je dat wilt, je account kunnen blokkeren. Dus er is altijd een mogelijkheid tot zelfuitsluiting. En er is altijd de verplichting om je limieten in te stellen.

Wij hebben de afweging gemaakt om live te gaan, omdat wij het belangrijk vinden om als legale aanbieder beschikbaar te zijn voor Nederlandse spelers. Liever dat, met de mogelijkheid tot zelfuitsluiting bij TOTO én de limieten, dan dat Nederlanders gedwongen waren om toch hun heil te zoeken bij illegale aanbieders waar geen toezicht op is. Daar zat onze afweging.

Lead-foto via RTLNieuws.

Laat een reactie achter