Donderdag 26 mei 2022

Interview Marc Smit (tombola) over bingo, affiliates, Flutter, en meer

Marc Smit tombola via CasinoNieuws.nl

Na de wereld van film en games, staat Marc Smit nu vol in de wereld van gambling. Sinds juni van dit jaar is hij Country Manager Nederland bij tombola. Wij spreken met in Uden woonachtige Smit over het spel bingo, de tombola reclame, affiliates, de overeenkomsten met games, en nog veel meer.

Hoe gaat het nu met tombola in Nederland?

Het gaat heel goed. We hebben een vliegende start. Het is boven verwachting goed. Dat heeft ook te maken met dat we één van de elf operators zijn. Dat we behoren tot de eerste groep, daar plukken we de vruchten van.

Had je vooraf een andere verwachting?

Nou, ik had natuurlijk veel data gezien van andere landen waar tombola gelanceerd is en ik zag dat het begin gewoon heel moeilijk is. De liquiditeit halen is een uitdaging, voor bingo heb je gewoon genoeg spelers nodig. Dus we hebben wel een beetje gebruik gemaakt van wat ik de pre-order site noem.

We hadden een licentie en we mochten vanaf 1 oktober live. Maar we waren nog niet helemaal klaar en moesten nog wat finetunen. Dat gaf mij de gelegenheid om die aanloop naar 21 oktober te gebruiken om een pre-order pagina te openen waar je je e-mailadres kon achterlaten zodat je op de hoogte zou blijven. Daar hebben we best veel aan gehad.

Vanaf het moment dat we lanceerden, zat onze bingo met twintig tot dertig mensen gevuld. Dat was in het eerste weekend. En vanaf dat punt is het eigenlijk alleen maar beter gegaan.

“Heel eerlijk: we hadden eigenlijk niet gedacht dat we een licentie zouden krijgen op 1 oktober.”

Marc Smit, tombola

Toen jullie de vergunning gingen aanvragen, hadden jullie toen verwacht dat er maar tien aanvankelijk de markt zouden mogen betreden?

Heel eerlijk: we hadden eigenlijk niet gedacht dat we een licentie zouden krijgen op 1 oktober. Niet omdat we er niet klaar voor waren, of omdat we niks hadden gedaan. Maar we hadden verwacht dat de geijkte casino’s, zoals Holland Casino en TOTO, een klein voordeeltje zouden krijgen.

En dus was je verbaasd dat jullie er toch bij zaten?

We waren blij verrast. We hebben de champagne opengetrokken!

Ik vind dat de tien operators die toen een vergunning kregen, samen best wel een goede mix vormden. Er is echt wel gekeken naar welke operators er wel en niet klaar voor waren. Dat er na 1 oktober veel moest gebeuren – bij iedereen – dat was duidelijk. Maar dat was ook bij de overheid zelf.

Marc Smit

Marc Smit, geboren 26 mei 1976, studeerde Media & ICT Beeld en Geluid aan het Technova College in Ede.

Via wat omzwervingen ging hij in 2004 aan de slag als Account Manager bij Dutch Filmworks, het bekende Nederlandse filmdistributiebedrijf.

Na twee jaar verruilde hij de wereld van films voor die van games toen hij aan de slag ging bij Activision Blizzard, een van de grootste gamebedrijven ter wereld. Van de rol van account manager klom hij op naar de positie van Commercial Director.

In juni van dit jaar stapte Marc Smit over naar tombola waar hij Country Manager Nederland is.

Marc Smit (tombola)

Er waren problemen met Cruks. Maar omdat jullie pas drie weken later lanceerden, hadden jullie daar niet veel problemen mee. Een geluk bij een ongeluk.

Nou, we hebben wel bewust gekozen om nog even te wachten. Juist om te zorgen dat we de campagnes echt konden starten. We konden wel in de eerste week van oktober live, maar dat durfden we niet aan. De campagnes moesten erop gericht zijn om mensen zich te laten inschrijven. Het is belangrijk dat die campagne zo kort mogelijk op de lancering van onze website zou zitten, om die liquiditeit te laten groeien. Dus daarom zijn we die iets later begonnen, toen we wisten dat het proces soepel verliep.

Wat betekent liquiditeit en waarom is dat bij Bingo zo belangrijk?

Waar tombola ook lanceert, doen we dat alleen maar met spelers uit dat land. Dus voor ons zijn dat alleen maar Nederlandse spelers. We netwerken geen bingo-games met andere landen, dus je speelt echt alleen maar tegen Nederlanders.

Waarom is het zo belangrijk voor tombola dat er alleen Nederlanders spelen?

Het is een unique selling point dat je alleen met Nederlanders in een chat zit. Dus niet met andere mensen daarbuiten erbij. We willen graag een community opbouwen. We weten door ervaring bij tombola dat als je de communities kunt binden, dan gaat de rest eigenlijk vanzelf. Dat is het plan dan ook voor 2022 in onze campagnes.

Bingospelers zijn heel loyaal. Zo staan ze in elk geval bekend.

Ja, bingospelers zijn loyaal. Natuurlijk wil iedereen de jackpot winnen, maar ze weten dat een avond bingoën sowieso gezellig is. Je hebt plezier doordat je met anderen kan chatten, de chatmoderators zijn er altijd, en je gunt elkaar de prijsjes. Dat is voor onze spelers super belangrijk.

Kun je uitleggen waarom je bij een bingo liquiditeit nodig hebt, terwijl het bij een slot niet uitmaakt of je één of duizend spelers hebt zitten.

Bingo speel je niet tegen het huis, je speelt tegen andere spelers. Dus je hebt een groep spelers nodig die tegelijkertijd speelt, anders is er geen spel.

tombola is een bedrijf wat twintig jaar bestaat. Twintig jaar in Engeland, tien jaar in Italië, acht jaar in Spanje, en vier jaar in Denemarken en Zweden. In alle landen zien we dat er een bepaalde sweetspot is van het aantal bingospelers in een bingospel.

Met bingo – in tegenstelling tot slots en arcadegames – zijn je winstpieken wat langer uit elkaar gestrekt. Je kunt dus best wel lang geen prijs hebben met bingo. Dan moet je zorgen dat als je wél wint, dat je ook een hele leuke uitbetaling krijgt. Je kunt ook twee keer achter elkaar bingo hebben, dat is wat het spelletje is. Maar dat is dus super belangrijk. We willen niet te weinig mensen in het bingo spel hebben, maar ook zeker niet teveel.

(video opent in een nieuw scherm)

Een meerderheid van de kamer is voor een verbod op gokreclames. Hoe kijk je op jullie reclame terug? Hoe effectief is dat?

De doelstelling van onze reclame was heel simpel: zorgen dat mensen weten dat tombola veilig is. Het is een reclame die zeker niet negatief in het nieuws kan komen, omdat er weinig excessen zijn. We willen de introductie hebben van tombola, we willen laten zien dat het een professioneel bedrijf is. Het moest een triple-a-commercial zijn; professioneel opgezet en eentje die duidelijk maakt wat tombola is.

De eerste fase – waar we nu nog steeds in zitten – is de introductiefase. Volgend jaar is de strategie om puur op de community te focussen.

“Het moest een triple-a-commercial zijn; professioneel opgezet en eentje die duidelijk maakt wat tombola is.”

Marc Smit, tombola

Ik was wel een beetje verbaasd dat de eerste vraag in de reclame “Weet je wat tombola is?” is en dat al die mensen “nee” zeggen. Het is ook logisch, want het was er nog niet. Maar dat vond ik een opvallende eerste kennismaking met een merk.

Ja, het eerste openingsshot is ook “Wij zijn tombola!” Meteen ga je je dan afvragen wat dat is. Er zijn natuurlijk ook maar weinig mensen die tombola al echt kennen. De echte liefhebber van bingo zal er weleens van gehoord hebben misschien, maar daar blijft het ook bij.

We hebben ook heel veel creatieve antwoorden op gehad, dus daar gaan we volgend jaar in februari of maart wat leuks mee doen. Een klein tipje van de sluier is dat er mensen reageren met “tombola? Is dat een dansje?” en die gaan dan ook echt dansen. Of die antwoorden “Is dat een roterende ton?”. Er zijn veel leuke, creatieve antwoorden op geweest, die laten we nu al een beetje in de digitale campagne naar voren komen. Maar die gaan we ook naar tv brengen.

Dat klinkt als reacties uit een schrijversroom.

We hebben ook mensen die we op straat geïnterviewd hebben.

Maar als ik jou interview en ik zeg daarna “Kun je hier tekenen voor een gokreclame?”… Het is heel moeilijk om mensen dat te laten doen.

Dus we hadden ook een tweede groep. Dat waren geen professionele acteurs maar ze wisten wel dat ze in een reclame zouden komen. Dat waren mensen die we hebben laten komen zonder iets te zeggen, die wisten dus ook niet waarvoor ze er waren. Ze moesten alleen op een bepaalde tijd en dag ergens zijn. Daarna gingen we ze interviewen. Dus de reacties die je ziet zijn heel uniek en echt.

lees verder onder de foto

Marc Smit van tombola

Er zijn heel veel regels voor reclames, en dat gaat binnenkort ook nog eens veranderen. Als tombola, aanbieder van vooral bingo wat ik zelf toch zie als een onschuldiger spel, moeten jullie ook voldoen aan al die regels. Jullie vallen ook onder dat strikte toezicht. Vind je die situatie lastig?

Nee, helemaal niet. Wij zijn een gokbedrijf. We hebben een vergunning van de Kansspelautoriteit, dus zo moeten we onszelf ook behandelen. Ik heb er geen problemen mee dat we moeten voldoen aan alle voorwaarden die gesteld zijn.

Bingo is geclassificeerd als ‘moderate risk’ en onze slots die we hebben, onze arcade games, zijn ‘high risk’. En we gaan ook volgend jaar flip and stratch games doen. Dat zijn ook ‘moderate tot high risk’ games. Spelers die binnenkomen, die hebben toegang tot alle games. We kunnen niet alleen maar richten op bingo, wat ‘moderate risk’ is.

Als je kijkt naar alle andere landen waar tombola gelanceerd is, zijn ze altijd eerst begonnen met alleen maar bingo. Pas later voegen ze dan arcade games toe. Wij hebben ervoor gekozen om niet alleen met bingo te lanceren. Dus we zien onszelf ook als een casino.

En dus geen kwade blikken als andere partijen op bepaalde vlakken dingen een beetje verpesten. Zoals reclames, waar jullie ook onder vallen.

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We zijn nog maar met elf. Iedereen pakt dan zijn verantwoordelijkheid. En de reclamecode die gepubliceerd is, die onderstreept dat.

Daar sluiten jullie je ook bij aan?

Nou de regels die daarin staan, daar moeten we ons bij aansluiten, want het grootste stuk staat al in de wetgeving. Daar heeft VNLOK nog een schepje bovenop gedaan, waar we zeker niet op tegen zijn.

“Ik heb vijftien jaar in de gameindustrie gewerkt, daarvoor vier jaar in de filmindustrie. Dus dat stukje entertainment ligt mij heel erg.”

Marc Smit, tombola

Hoe is deze eerste periode voor jou persoonlijk? Want jij komt niet uit de wereld van gambling, die is ook nieuw voor jou.

Ik kom niet uit de wereld van gambling, maar uit die van gaming. Dat heeft enorm veel raakvlakken. Het gaat erom dat spelers plezier hebben, dat ze iedere keer bij jou terug willen komen omdat bij jou de game-ervaring zo leuk is. In dat opzicht is het hetzelfde.

Ik heb vijftien jaar in de gameindustrie gewerkt, daarvoor vier jaar in de filmindustrie. Dus dat stukje entertainment ligt mij heel erg. Muziek en gambling had ik nog niet op mijn cv staan, dus misschien zal in de toekomst de muziekbranche interessant zijn.

Hoe ben je bij tombola terechtgekomen?

Dat is via een headhunter gegaan, wat meestal het geval is. Die klik was er. Ik twijfelde wel, want de gokindustrie moet uit het donkere stukje komen. Als ik vijf jaar geleden was gevraagd, had ik het denk ik niet gedaan.

Het is het moment van legalisering, de duidelijke strategie die tombola heeft, responsible gaming, en het SafePlay programma wat mij heeft overgehaald. Dat was voor mij belangrijk. Én, het stukje low stakes vind ik ook belangrijk, bij tombola speel je voor kleine bedragen. We moeten niet onderschatten dat er heel veel mensen die voor de lol en gezelligheid willen spelen. Als zij plezier kunnen hebben bij ons en kunnen chatten of met vrienden bingo kunnen spelen, dat is ons doel. We hebben ze liever over vijf jaar nog steeds, dan dat zij één keer in de maand komen als het salaris gestort is, wat binnen een dag of avond op is. Zo zitten we niet in elkaar, dat willen we niet.

Dus dat soort dingen, en een nieuwe reset van de markt, dat gaf enorm veel mogelijkheden.

“Ik twijfelde wel, want de gokindustrie moet uit het donkere stukje komen. Als ik vijf jaar geleden was gevraagd, had ik het denk ik niet gedaan.”

Marc Smit, tombola

Hoe is je eerste ervaring na het opengaan van de markt daadwerkelijk?

Je moet eigenlijk een duizendpoot zijn in het begin. Er komen zoveel dingen op je af. Ik heb heel veel geleerd, met name op het technische en juridische vlak. Alles moest ontdekt worden. tombola is al in meerdere landen gelanceerd en toch was Nederland een lastig land om te lanceren. Je systeem – je back-end – zodanig inregelen dat het voldoet aan alle eisen, dat is niet zomaar gedaan. En nog steeds zijn we die aan het verbeteren en optimaliseren, want het houdt niet op bij de start. Het is juist het begin. En dan komt die verbetering.

Het moment dat we kunnen zeggen van “Nu staat het 100% goed, nu is het naar onze zin en alles is top en in orde” is nog ver weg. Dit zal bij alle operators het geval zijn, allemaal hebben we uitdagingen. Elke slot die je lanceert moet apart getoetst worden, gelicenseerd worden. Er zijn hele processen die eraan voorafgaan.

Je zei dat er heel veel gelijkenissen waren tussen gambling en gaming, maar het toezicht zal heel anders zijn.

Onderschat dat niet hoor.

In gaming heb je de discussie over lootboxes bijvoorbeeld. De bedrijven waarvoor ik gewerkt heb zijn Activision Blizzard en King. Die laatste is bekend van Candy Crush en wordt door miljoenen mensen gespeeld. Het is een free-to-play-game, maar in-game kun je gewoon geld uitgeven.

De grenzen tussen gaming en gambling vervagen. Met games als FIFA en Call of Duty waar je in-game currency hebt, worden de grenzen tussen de twee steeds kleiner. Ook in die industrie moest de wetgeving duidelijk aangepast worden.

“Nou betrap ik me zelf erop dat we arcade games ook gaming noemen, dus ik doe er ook aan mee.”

Marc Smit, tombola

Dat proces kende ik dus. Maar het klopt wat je zegt, dat is niet zo extreem als dat het in de gamblingindustrie is. Bij gaming was dat maar een klein onderdeel. Verreweg de meeste games die uitkomen op allerlei consoles, zoals PlayStation en Nintendo, zijn allemaal fun games. Maar er zijn een hoop die free to play zijn en dus allemaal in-game currencies hebben.

Game je zelf nog een beetje?

Als ik tijd heb, speel ik Call of Duty Vanguard op mijn PlayStation 5.

De wereld van gokken noemt zich vaak gaming of iGaming. Hoe vonden ze dat in de wereld van games?

In de gamingindustrie werd dat nooit leuk gevonden. Er is namelijk een verschil tussen gaming en gambling. Maar net wat ik zeg: die grenzen worden steeds kleiner.

Elke publisher zal er alles aan doen om die speler binnen te halen en te houden: de ‘gamification’.

Ik heb een voorbeeld voor je: ik heb een paar tools uit de gamingindustrie gebruikt voor de gambling industrie. Het presenteren van een roadmap en een teaser van de games die gaan komen, is daar het beste voorbeeld van. Dat hebben wij ook gedaan en dat is heel simpel. Je kan de gamification niet 1-op-1 kopiëren van gaming naar gambling, maar die roadmap – wat kunnen spelers verwachten, wat gaat eraan komen – om ze enthousiast te maken, dat werkt gewoon. Op de dagen dat wij een nieuwe arcade game lanceren, dan zien we 50% meer spelers die dag binnenkomen. Want ze willen allemaal die nieuwe game, die wij al teasen, spelen. Dat is één manier en er gaan nog veel meer dingen komen, maar dat is voor volgend jaar.

Nou betrap ik me zelf erop dat we arcade games ook gaming noemen, dus ik doe er ook aan mee.

Keurmerk Verantwoorde Affiliates (KVA)

Wat misschien ook nieuw voor je was, is de wereld van affiliates. Jij maakte de beslissing om het Keurmerk Verantwoorde Affiliates verplicht te stellen, en dat zorgde voor boze reacties.

We krijgen heel veel aanmeldingen om affiliate te worden. Ik heb er zeker meer dan honderd gehad. Dat verschilde van “Waar kan ik het affiliate-programma van jullie volgen?” tot “Stuur mij eens een link die ik ergens onder kan plakken”. Dat is een groot contrast.

Bij tombola hebben we geen affiliate compliance team. We hebben wel een compliance team, maar die laten we geen honderd websites toetsen. Daar hebben we geen resources voor. Dus wij willen werken met een paar partners hierin die het heel serieus nemen.

Voor mij was de eerste stap dat er een rapport ligt waaruit blijkt dat je getoetst bent en dat je doet wat je zegt dat je doet. KVA zorgt daarvoor, dus dat leek me een goed begin. Ik kan iedereen vertrouwen op hun blauwe ogen, maar ik kan onmogelijk honderd sites managen en bijhouden en kijken of ze allemaal aan de regels voldoen.

Dan heb je nog de login. Je hebt ook websites waar je eerst moet registreren en aangeven hoe oud je bent en allerlei andere informatie moet delen, voordat ze toegang kunnen krijgen. Daarmee is een groot deel al afgevangen.

“Simpelweg niet goed controleren omdat je de resources niet hebt, dat kan niet. Dan ben je, denk ik, heel fout bezig.”

Marc Smit, tombola

Maar als het om die leeftijd van 24 daait, het verschil tussen jongvolwassenen en volwassenen voor de wet, dan biedt het KVA zegel geen garanties.

Nee, en daarom is het ook belangrijk dat we daarin gaan herevalueren. Het is voor mij geen optie om het maar toe te laten. Simpelweg niet goed controleren omdat je de resources niet hebt, dat kan niet. Dan ben je, denk ik, heel fout bezig. Als blijkt dat die poule van affiliate-partners bewezen heeft dat ze alles kunnen doen wat wij vereisen, wie weet kan het voor volgend jaar dan aangepast worden.

We staan ook open voor andere opties. Wat die opties zijn, weet ik nog niet. Maar het is niet set in stone dat het over een jaar nog zo zou moeten zijn. We willen gewoon in die eerste fase veilig en beschermd zijn en dat we in ieder geval iemand hebben, zoals het KVA-keurmerk, die kan zorgen dat er ook updates doorgezet worden naar al die affiliates.

De discussie over verantwoord gamen blijft doorgaan, ook vandaag weer. En dat gaat ook niet veranderen. Dus ik wil ook dat jij weer voldoet aan alle aanpassingen. Fouten maken is in deze markt gewoon niet handig.

Je zegt dat je niet de resources hebt, maar kon je niet vooraf inschatten dat je dat nodig zou hebben? Je kreeg wel de resources voor die gigantische reclamecampagne. Wil je dat gedeelte altijd uitbesteed houden en niet in-house doen?

Misschien moeten we volgend jaar wel een affiliatemanager aannemen voor dit hele gedeelte. Nu zijn we een beginnend bedrijf in Nederland. We proberen voet aan de grond te krijgen en te groeien. En als die spelers tevreden zijn en ze blijven bij ons terugkomen, dan biedt dat weer andere mogelijkheden. We hebben een heel jong, klein team en daar moeten we het mee doen. We groeien langzaam mee met onze spelers. En we leren elke keer weer.

Kun je qua roadmap nog zeggen wat mensen kunnen verwachten?

Ik ga natuurlijk niet hier de 2022 strategie neerleggen. Maar je kan in ieder geval nieuwe arcade games verwachten, die gaan we al in Q1 van volgend jaar lanceren. En ja, er komt een nieuwe bingo game. Ik laat nog niet weten welke of wanneer, maar het duurt niet lang meer.

Een nieuwe bingogame lanceren kan pas als je genoeg spelers hebt.

Precies.

Dus wij kunnen aan het aantal aangeboden bingo games bij jou zien hoe goed het gaat.

Exact! We hebben twee nieuwe bingogames sowieso klaar. Die kunnen zo live gezet worden, die zijn gelicenseerd en getest.

Als je naar de UK website kijkt, daar hebben we volgens mij wel vijftien bingovarianten. Ik zou ze het liefst allemaal hebben, maar dat kost tijd.

“Zelfs als je bij ons om 2 uur ’s nachts inlogt, zitten er 30 man te bingoën. Er is altijd iemand die antwoordt als je even wilt kletsen.”

Marc Smit, tombola

Hoe gaat het met de chatmoderators?

Wij willen de Nederlandse speler een gezellige tijd geven, en onze 24/7 chatmoderators zorgen daarvoor.

Dat is ook een unique selling point van tombola.

Ja, dat is super uniek. Iedere keer als je bij ons inlogt en je gaat een spel spelen – of het nou arcade is of bingo – er is altijd een chat. Er is altijd iemand aanspreekbaar. Zelfs als je bij ons om 2 uur ’s nachts inlogt, zitten er 30 man te bingoën. Er is altijd iemand die antwoordt als je even wilt kletsen.

Tijdens de feestdagen zie je dat er een enorme piek is. Niet iedereen is met vrienden en familie, maar wij zijn er gewoon.

Hoe heb je die chatmoderators gevonden? Die kun je niet van de straat plukken en vragen of ze een beetje willen typen.

Ik heb inmiddels 30 mensen in de wachtrij die het willen worden.

Betaalt het zo goed, of is het zo leuk?

We hebben bij tombola gewoon een gemiddeld – ik wil niet zeggen goed of slecht – salaris. Gewoon oké. Maar wij bieden ook dat je healthcare van ons krijgt. Het is een Engels bedrijf, dat is daar redelijk normaal. Dus bij tombola krijg je je basisverzekering gewoon vergoed. Bovendien doen we allemaal mee met een bonus elk kwartaal; van de receptioniste tot de grote baas zelf. Dus alle 750 mensen – volgens mij nu zelfs 770 – krijgen een bonus.

Eén target hebben we eigenlijk en dat is een gemiddeld aantal bezoekers per dag halen. Het gaat niet om omzet. We hebben liever dat je bingospellen van één cent speelt elke dag, dan dat je één keer in de week komt en dan voor tien euro per spel speelt.

En die chat moderators zitten dus allemaal in Nederland?

Ja. We hebben er nu zes die allemaal 32 uur per week werken. Dat gaat erg goed allemaal.

Bij poker had je ook altijd een chatbox. Maar daar liep het af en toe wel uit de hand, al is dat bij poker misschien logischer omdat je tegen elkaar speelt.

We zijn nog steeds in het proces om negatieve geluiden in de chat te reguleren. We hebben regels daarover. Beledigen is niet toegestaan, net zoals negatief gedrag. We moeten heel voorzichtig zijn in het zoeken naar die balans. Als jij zegt “Goh, wat een rotspel”, dan is dat prima natuurlijk, daar gaan wij niks over zeggen. Maar zeg je dat tien keer achter elkaar, dan is het een ander verhaal.

In de chat ontstaat een beetje een community?

Ja, en die community gaan we echt koesteren. Daar gaan we in januari al mee beginnen. Dan gaan we werken met chatprijzen. Dan kunnen chatmoderators om de zoveel tijd een quizje opstarten waarbij je bijvoorbeeld tombolasokken kan winnen.

En buiten de chat? Een live bingo organiseren misschien?

Ja, dat willen we heel graag. We moeten kijken wat er mogelijk is in deze tijd van corona en lockdown. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar we willen heel graag het stukje online naar het fysieke brengen. We moeten er nog goed over nadenken, maar we willen een paar keer per jaar een live bingo opzetten. Speciaal en alleen voor onze tombola spelers die dan een feestje komen bouwen, met een fysiek, live bingofeest.

De overname van tombola door Flutter. Dat is vast niet van de ene op de andere dag gebeurd. Wist jij dat al toen je aan het avontuur begon?

Nee.

Phil Cronin, de eigenaar van tombola, was al wel vaak benaderd. Er waren genoeg partijen met interesse. Phil heeft altijd wel in het achterhoofd gehad om het te verkopen, maar dan moest wel de juiste partner gevonden worden. Phil heeft dit bedrijf met hart en ziel opgezet en hij wilde zeker zijn dat het tombola-gevoel en onze identiteit gewaarborgd zou blijven. De juiste partner heeft hij gevonden in Flutter. Als het goed is wordt ergens deze weken – hopelijk dit jaar nog – het allemaal approved. Dus het is allemaal nog niet officieel.

“We zitten iets te lang op hetzelfde niveau als je kijkt naar de internationale markt.”

Marc Smit, tombola

Flutter is wel van een andere orde. Ik heb zelf gewerkt voor PokerNews, wat in die tijd samen was met OddsChecker, wat weer van Sky Gaming was, wat weer onderdeel van Flutter was. Het is een mega bedrijf.

Absoluut, ze hebben meer dan 13.000 werknemers geloof ik. Wat ik verwacht is dat we op het vlak van het ontwikkelen van ons platform echt een stap kunnen maken.

Daar is winst te behalen?

We zitten iets te lang op hetzelfde niveau als je kijkt naar de internationale markt. Dus Zweden, Italië, Denemarken, Spanje. Het is op een heel goed niveau, maar we staan net iets te lang stil. Als tombola ergens lanceert, zoals bijvoorbeeld nu in Nederland, dan gaat 80 procent van de development resources daar naartoe. Ik hoop dat wij met de grote groep Flutter meer flexibiliteit hebben om sneller kunnen schakelen als het gaat om de user experience en user interface van onze website.

Als je fysiek bingo speelt, heb je echt een spelleider die de nummers omroept. Jullie hebben chatmoderators maar die zijn natuurlijk niet in beeld. Is een live casino variant van bingo niet iets voor jullie?

Onze chatmoderators zie ik eigenlijk als een soort gamemasters, gameshowhosts. Als je dat visueel kan maken, heeft dat natuurlijk veel meer impact.

We zijn wel van mening dat we niet moeten kopiëren. We willen onze eigen identiteit behouden. Als we bingo doen, doen we dat ook op de tombola-manier. Als we iets met video doen, gebeurt dat alleen als we dat op onze manier kunnen doen waardoor het uniek wordt. Maar het ligt zeker op tafel. Dat betekent niet dat we het gaan doen hoor, maar we onderzoeken al dat soort opties.

Meer over

Laat een reactie achter