Donderdag 26 mei 2022

Interview Peter-Paul de Goeij (NOGA) tijdens ICE London

Tijdens vakbeurs ICE in Londen spraken we met Peter-Paul de Goeij van branchevereniging NOGA. Met De Goeij hebben we het over gokreclames, de reclamecode, kanalisering, en nog veel meer.

Bij zijn aantreden in juli 2019, begon Peter-Paul de Goeij met een rondgang langs alle prospectieve aanbieders. Die inventarisering van hoe partijen in de wedstrijd stonden, heeft uiteindelijk niet geleid tot de reclamevolume-beperking waar naar gezocht werd, zegt De Goeij tijdens ICE. Hoewel hij niet met de vinger wil wijzen, is het hem wel duidelijk welke partijen daar een groot aandeel in hadden:

“En wat je gezien hebt is dat per 1 oktober van nul reclame voor online kansspelen er naar best wel veel reclame voor online kansspelen [gegaan werd] en dat met name de twee staatsdeelnemingen daar een hoofdrol in hebben gespeeld.”

Peter-Paul de Goeij, NOGA

De Goeij vindt het jammer dat zijn branchevereniging NOGA niet vanaf het begin werd uitgenodigd mee te schrijven aan de Reclamecode Online Kansspelen, al wilde hij sowieso geen aparte code voor online kansspelen maar eentje voor alle kansspelen.

Nu de minister de opdracht heeft gekregen om een reclameverbod in te stellen, zijn NOGA en VNLOK wel aan de gesprekstafel gekomen om samen eendrachtig zelfregulerende maatregelen te treffen. Het doel daarvan is volgens De Goeij duidelijk:

“We proberen er eigenlijk voor te zorgen dat een verbod er niet hoeft te komen door zelf nog verder een matiging in te luiden. […] we hebben afgesproken een aantal beperkingen toe te gaan passen en hopelijk haalt dat een beetje de druk van de ketel.”

Peter-Paul de Goeij, NOGA

Over kanalisatie is al veel gesproken. In verschillende kamerdebatten spraken Kamerleden uit dat de beoogde kanalisatie van 80% zelfs al gehaald zou zijn. Maar, zegt De Goeij in gesprek met CasinoNieuws.nl, “kanaliseren is een werkwoord.” Kanaliseren is nooit klaar, het is een doorgaand proces waarbij iedere dag spelers 18 worden en nieuwe spelers kunnen kiezen voor onvergund aanbod.

De Goeij wijst erop dat de mogelijkheid om reclame te kunnen maken, altijd nodig blijft. Er zijn tienduizenden online casino’s en als de Hydra van Lerna kan er voor iedere die verdwijnt, een veelvoud terugkomen. Vaak zelfs de zelfde partij, maar dan onder een andere naam met een andere “vergunning.”

Onlangs werd BetCity lid van NOGA, iets dat Peter-Paul de Goeij ziet als een absolute win. De NOGA-directeur ziet BetCity als een van de leidende partijen in Nederland en is trots dat die voor NOGA heeft gekozen. Bovendien is De Goeij blij dat nu een echt Nederlandse partij zich heeft aangesloten.

Van de NOGA leden hebben naast BetCity ook bet365 en tombola een vergunning. Van de andere leden die een online casino uitbaten, verwacht De Goeij dat ze voor oktober hun vergunning bemachtigen:

“Ik verwacht dat alle NOGA-leden die nog geen vergunning hadden, dat die die inmiddels hebben aangevraagd. […] Ik verwacht dat alle operators die lid zijn bij ons […] zo’n beetje oktober uiterlijk hun vergunning zullen ontvangen.”

Peter-Paul de Goeij, NOGA
BedrijfBekend van
BaytonJackpotCityJackpotCity
bet365 logo groen en geel via CasinoNieuws.nlbet365bet365 logo groen en geel via CasinoNieuws.nlbet365
BetCity logo via CasinoNieuws.nlBetent B.V.BetCity logo via CasinoNieuws.nlBetCity
betssonOranje CasinoOranje Casino
betwaybetway
Entain logo klein CasinoNieuws.nlEntainbwin logobwin
Flutter logoFlutterPokerStars logoPokerStars
Kindred LogokindredUnibet
LeoVegasLeoVegas
nuveinuveinuveiNuvei
Tombola logotombolaTombola logotombola
NOGA leden

Laat een reactie achter