Zaterdag 18 mei 2024

Speel bewust

Novamedia levert vergunning online kansspelen in

“Strengere regulering maakt online gaming ongeschikt voor fondsenwerving”

novamedia vergunning

Novamedia, het moederbedrijf van Vriendenloterij en de Postcode Loterij, heeft haar vergunning die het recht geeft om online kansspelen aan te bieden in Nederland ingeleverd. Volgens het bedrijf maakt strengere regulering online gaming ongeschikt voor fondsenwerving.

Op 20 maart werd de ‘Kansspelwijzer online gokken’ op de website van de Kansspelautoriteit aangepast. Er werd geen nieuwe vergunninghouder aangekondigd, maar een naam verdween juist van de website. Novamedia Gaming BV, de speciale BV die Novamedia BV opzette voor haar online kansspel-vergunning, verdween uit het rijtje met legale kansspelaanbieders in Nederland.

De omissie van de website van de Kansspelautoriteit is een keuze van Novamedia Gaming BV zelf. Het moederbedrijf van de Vriendenloterij en de Nationale Postcode Loterij heeft de vergunning zelf opgegeven.

In een bericht op haar website zegt Novamedia dat online gaming ongeschikt blijkt voor het werven van fondsen voor goede doelen. Die ongeschiktheid wordt vooral ingegeven door – volgens Novamedia terechte – strengere wetgeving:

“Novamedia, als eigenaar en ontwikkelaar van het Postcode Loterij-format, heeft met Novamedia Gaming BV in 2022 in Nederland een vergunning verkregen voor online kansspelactiviteiten. Dit deel van de sector staat ter discussie en wordt vervolgens en terecht strenger gereguleerd, waardoor het ongeschikt is om fondsen te werven.”

Novamedia

Novamedia ziet door de strengere regulering geen mogelijkheid om haar ambities online verder vorm te geven. Daarom trekt het de stekker uit haar online plannen:

“Novamedia heeft daarom besloten om de mogelijkheden voor innovatie vanuit haar veilige loterijen zelf te blijven onderzoeken en voorlopig niet verder te investeren in de mogelijkheden die online kansspelen in Nederland zouden kunnen bieden.”

Novamedia

Gevraagd om een reactie geeft Novamedia’s communicatiedirecteur aan dat de vergunning inderdaad is ingeleverd:

“Het klopt dat de vergunning is ingeleverd. Zoals in het statement op de site staat, heeft Novamedia besloten om vanuit haar (veilige) loterijen verder te gaan met het verkennen van innovatiemogelijkheden en voorlopig niet verder te investeren in online gaming in Nederland.”

Martijn van Klaveren, communicatiedirecteur Novamedia

De Kansspelautoriteit bevestigt aan CasinoNieuws.nl dat Novamedia de vergunning zelf heeft ingeleverd.

Novamedia kreeg later een vergunning

De strengere regulering waar Novamedia op wijst is vooral zichtbaar op het gebied van reclames. Uiterlijk 1 juli 2023 gaat het verbod op ongerichte reclame voor hoog-risico kansspelen in. Vanaf dat moment mogen online gokbedrijven geen reclame meer maken op televisie, radio, en in de buitenlucht.

Gedurende het lange traject van de vorming van de Wet Kansspelen op afstand, leek Novamedia altijd geïnteresseerd in een vergunning. Het gaf wel al vroeg aan geen traditioneel online casino te gaan lanceren. Bij Gaming in Holland 2021 nam Sigrid van Aken, de CEO van Novamedia, nog deel aan het CEO-panel naast Niels Onkenhout (CEO Nederlandse Loterij), Erwin van Lambaart (CEO Holland Casino, en Eric Olders (CEO JVH Gaming).

Toen eind september 2021 de Kansspelautoriteit de namen van de eerste tien legale online casino’s publiceerde, was Novamedia een van de bedrijven die schitterde door afwezigheid. Een half jaar later, op 8 maart 2022, verkreeg Novamedia Gaming alsnog haar vergunning.

In haar jaarverslag over 2022 gaf het bedrijf aan de vergunning te gaan gebruiken met het merk Postcode Games. In hetzelfde jaarverslag zette het bedrijf zich nadrukkelijk af tegen de rest van de online kansspelen-markt. Het benadrukte nogmaals dat overheden een onderscheid moeten maken “tussen veilige loterijen en risicovolle kansspelen, zoals commerciële online casino’s.”

Grote adverteerder, 23 vergunninghouders over

Met haar loterijen is Novamedia een van de grootste adverteerders in Nederland op het gebied van kansspelen. Volgens cijfers van Nielsen gaf het bedrijf voor haar merk Vriendenloterij in februari € 2,6 miljoen uit, meer dan ieder online casino. Voor het merk Nationale Postcode Loterij was de bruto mediabesteding € 1,81 miljoen volgens Nielsen, na de Vriendenloterij (€ 2,6 miljoen), BetCity (€ 2,1 miljoen), Nederlandse Loterij (€ 2 miljoen), en TOTO (€ 1,83 miljoen), de partij die het meeste uitgaf die maand. Op de lijst met grootste adverteerders van 2022, nam het bedrijf plaats 18 in tegenover plaats 23 in 2021.

Novamedia is het eerste bedrijf die haar vergunning heeft ingeleverd. Drie andere bedrijven, JOI I Limited, JOI II Limited, en Tonybet OÜ, hebben wel een vergunning maar zijn (nog) niet beschikbaar. Van de 23 vergunninghouders die over zijn sinds het inleveren van de vergunning door Novamedia, zijn er 20 actief.

Novamedia exploiteert wel Postcode Loterij Spellen. Aanvankelijk kon je credits kopen voor die spellen en daar echt geld mee winnen, maar dat is niet langer mogelijk. Daarvoor in de plaats zijn de online spellen ‘Move the truck’, ‘Een tegen 50’, ‘Deal or no Deal’, en ‘Kofferjacht’ te spelen met credits die leden van de loterij dagelijks gratis krijgen.

Sinds het verkrijgen van de vergunning was het Live Casino-spel Deal or No Deal Live van provider Evolution niet meer beschikbaar bij online casino’s in Nederland. Of het spel terugkeert nu Novamedia haar online plannen voorlopig in de ijskast heeft gezet, is niet bekend.

Vorige week verlengde Novamedia’s merk Vriendenloterij nog haar contract met voetbalclub Ajax.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter