Nederlandse vergunninghouders hebben een e-mail ontvangen van de Kansspelautoriteit waarin enkele nieuwe eisen worden gesteld aan de rapportages naar aanleiding van het besluit Orka. Zo moeten de aanbieders in vervolg het bereik per affiliate delen en hoeven bepaalde afbeeldingen en beschrijvingen niet meer dan eens gedeeld worden.
Vrijdagochtend heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) de vergunninghouders benaderd over de rapportages die zijn ingeleverd naar aanleiding van het besluit Ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit Orka), zo heeft CasinoNieuws.nl geleerd. Sinds de invoering van dat besluit moeten online kansspelaanbieders rapporteren waar zij (online) reclame hebben gemaakt. Daarbij moeten zij ook informatie delen over de personen die bereikt zijn met deze reclame-uitingen.
Met de e-mail van vandaag lost de Kansspelautoriteit de belofte in om meer guidance te geven op dit gebied als de situatie daar om vraagt.
De eerste rapportages, over de maand juli 2023, moesten ingeleverd worden voor 25 augustus 2023. De cijfers over de maand augustus moeten uiterlijk vrijdag 15 september worden aangeleverd bij de Kansspelautoriteit. Een week voor deze volgende deadline hebben de aanbieders feedback gekregen over de inhoud van de rapportages.
Kansspelautoriteit komt terug op eerdere eisen
Nadat de Kansspelautoriteit de eerste rapportages heeft ontvangen is het teruggekomen op enkele eisen die het eerder stelde aan de rapportages. Eerder vroeg de toezichthouder onder andere om afbeeldingen van de reclame-uitingen en de datum van iedere dag waarop de reclame-uiting zichtbaar was. Dit is in vervolg niet langer nodig, zo schrijft de Ksa. Wel wil de toezichthouder nog een korte beschrijving van de reclame-uiting ontvangen.
Daarnaast hoeft er niet meer per online medium te worden gerapporteerd wat er is gedaan om te voorkomen dat kwetsbare groepen worden bereikt. Dit is eenmalig per medium voldoende. Dus alleen wanneer een aanbieder kiest voor een nieuw online medium om diens reclame-uitingen te vertonen, dan zal het opnieuw moeten aanleveren wat het op dit vlak heeft gedaan. Dit geldt ook voor de vereiste om per online medium te beschrijven welke mogelijkheden personen hebben gehad om zich uit te schrijven van de getoonde reclame.
Voor reclame via direct mail heeft de Kansspelautoriteit ook meer duidelijkheid gegeven. Aanbieders hoeven alleen bereikrapportages te overhandigen indien direct mailing is gebruikt om personen buiten het eigen klantenbestand van de aanbieder te bereiken.
Aanbieders moeten het bereik per affiliate rapporteren
Een andere vorm van reclame die veelvuldig besproken werd toen het besluit Orka werd gepubliceerd was affiliatie. Online casino’s maken veelvuldig gebruiken van zogenaamde affiliates die reclame voor de gokbedrijven maken. Ook deze websites kregen te maken met de strenge eisen uit het besluit en versturen maandelijks rapportages naar de aanbieders.
Het lijkt erop dat er aanbieders zijn geweest die in de eerste rapportage alle gebruikte affiliates hebben samengevoegd in een rapportage en daarover het percentage hebben berekend. De Kansspelautoriteit heeft nu duidelijk gemaakt dat dit niet is toegestaan. De vergunninghouder moet per affiliate afzonderlijk het bereik onder jongvolwassenen rapporteren.
Tot slot laat de toezichthouder weten dat het bereik (ook) gerapporteerd moet worden per leeftijdscategorie. Hierbij moet het bereik worden uitgedrukt in percentages. Daarnaast moet het percentage worden gedeeld van de groep bezoekers waarvan de leeftijd onbekend is.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.