Donderdag 11 april 2024

Speel bewust

Interview Dieter Vanlerberghe, dé bookmaker van Bingoal

Dieter Vanlerberghe Bingoal

Een echte bookmaker, daar lopen er niet al te veel meer van rond. Er zijn hele casino’s waar geen echte bookmaker meer te vinden is. De meeste partijen besteden dat uit. Bij Bingoal hebben ze wel een eigen afdeling bookmaking en Dieter Vanlerberghe zwaait daar de scepter. Ooit was hij de jongste bookmaker van België, nu is hij een van de meest ervaren in het land. Een uitgebreid interview over Bingoal, quoteringen, matchfixing, schaatsen, en de Nederlandse markt.

Toen de Nederlandse gokmarkt openging, kondigde de Kansspelautoriteit tien vergunninghouders aan. Een beperkte groep buitenlandse partijen zat daarbij, waaronder Bingoal. De Belgische bookmaker, die ook een uitgebreid online casino heeft, ging op 11 oktober uiteindelijk live in Nederland.

Bingoal is op vele vlakken anders dan de concurrentie. Zo maken ze geen reclame op de Nederlandse televisie en hebben ze quoteringen voor sporten die bij andere bookmakers niet te vinden te zijn. Bovendien kan je zelf odds aanvragen als je ergens specifiek op wilt wedden.

Dieter Vanlerberghe is dé bookmaker van Bingoal. Als je zelf een quotering aanvraagt, kijken Vanlerberghe en zijn collega’s er naar. En die quoteringen voor sporten die je nergens anders vindt, die komen ook uit de koker van Vanlerberghe.

“Al van kleins af aan wilde ik bookmaker worden, net als mijn vader.”

Dieter Vanlerberghe

Hoe ben jij bookmaker geworden?

Mijn vader ging altijd al naar de paardenkoersen, puur vanuit interesse. Hij gokte er af en toe een keer op, maar niet met grote bedragen. Dat zei hij dan althans, misschien is dat niets meer dan een mooi verhaal, maar zo ken ik het.

Op een bepaald moment zei hij “Ik zou wel bookmaker willen worden”. Dat was echter alles behalve simpel want in die tijd was het een bloeiende business. Het was legaal, maar je kwam er niet zo gemakkelijk binnen; mijn vader kreeg aanvankelijk simpelweg geen licentie.

Daar is hij toch enkele jaren mee bezig geweest. Uiteindelijk heeft Livinus Impens, de vader van Bingoal’s huidige CEO Joeri Impens, mijn vader geholpen om begin jaren ’90 bookmaker te worden.

Dieter en Fritz Vanlerberghe (foto-bron: kw.be)
Dieter en Fritz Vanlerberghe (foto-bron: kw.be)

En jij bent je vader achterna gegaan en ook bookmaker geworden.

Mijn vader is bookmaker geworden toen ik ongeveer tien jaar oud was. Ik zei vroeger op de vraag “Wat wil je later worden?” altijd al “Bookmaker”. Al van kleins af aan wilde ik bookmaker worden, net als mijn vader. Niemand van mijn leeftijd wist toen natuurlijk wat dat was. De rest wilde piloot worden of iets anders, maar ik wilde bookmaker worden.

Toen ik 21 werd, ben ik effectief bookmaker geworden. Net zoals mijn vader stond ik iedere zaterdag, zondag, maandag, en woensdag op de paardenkoers.

Dat was een hele harde, maar goede leerschool. Ik kwam daar als 21-jarige naartoe, ik weet het nog goed. Ik had alleen wat geld dat mijn vader mij had toegestopt maar verder had ik niks. Kwam ik daar te staan tegen ervaren rotten die daar al twintig à dertig jaar dat wedden deden. Daar stond ik dan als groentje tussen. Met 21 jaar was ik de jongste bookmaker in België ooit. Ik heb daar erg veel geleerd.

“Met 21 jaar was ik de jongste bookmaker in België ooit. Ik heb daar erg veel geleerd.”

Dieter Vanlerberghe

Ik studeerde in die tijd nog, maar stond dus ook een paar keer per week als bookmaker op het parcour met een houten bord.

Op een gegeven moment sprak ik een collega bookmaker die zei dat hij begonnen was met online weddenschappen. Dat was in 2001. Ik zei “Dat is echt iets voor mij, ik wil dat doen!” Ik zag die persoon iedere week en elke week stelde ik hem vragen. Ik wilde alles weten. Hij voelde natuurlijk mijn enorme interesse.

Die collega bookmaker zat bij MrBookmaker en op een gegeven moment vroeg hij aan mij of ik ook wilde werken voor MrBookmaker. Ik had al een diploma gehaald maar studeerde nog, maar ik twijfelde geen seconde en zei “Ja, tuurlijk”. Ik was de eerste werknemer bij Mr.Bookmaker, dus de vierde persoon naast de drie die het begonnen waren. Ik heb me daar kunnen inkopen en in 2005 hebben we dat kunnen verkopen aan Unibet.

Daarna ben ik zeven jaar voor Unibet in Londen gaan werken. Vervolgens ben ik teruggekeerd naar België, met mijn vrouw en mijn zoon. Ik heb daarna zes maanden voor Napoleon Games gewerkt, waar we hun sportsbook hebben gelanceerd.

Op een gegeven moment kwam ik Joeri (Impens, CEO Bingoal, red.) tegen die mij vroeg of ik het niet zag zitten om bij Bingoal de weg te helpen bouwen. De goede klik was er onmiddellijk en ik heb geen seconde getwijfeld! Zo is de cirkel dus rond, want na mijn vader en Joeri’s vader werken de zonen nu dus ook samen. Joeri’s zoon Quentin werkt ook bij Bingoal, misschien dat mijn zoon ooit weer met hem gaat samenwerken.

“Ik was de eerste werknemer bij Mr.Bookmaker, dus de vierde persoon naast de drie die het begonnen waren.”

Dieter Vanlerberghe

Je staat nog steeds af en toe op het parcour, toch?

Ik doe dat nog altijd, maar alleen maar op de hele grote evenementen.

Eén van die evenementen is Waregem Koerse, misschien dat je dat kent. Daar zijn dan 30.000 mensen op een dinsdag in augustus.

Daarnaast is er in juli en augustus iedere maandag in Oostende ook hippodroom waar ik nog als bookmaker werk.

Dat is puur een hobby hoor. Ik doe dat uit folklore. Mijn vader doet dat ook nog. We staan daar nu met acht, maar vroeger waren dat er wel twintig of dertig.

Dat ik in deze sector zit, komt allemaal door het feit dat mijn vader bookmaker was. Anders had ik waarschijnlijk een heel ander pad gekozen. Dus dat is de basis, daar is het begonnen. Het bookmaker zijn zit in mijn bloed. Ik heb het altijd gedaan. Ik denk ook dat ik het goed kan.

Ik raad trouwens iedereen aan om zeker eens een maandag langs te komen in de zomer naar de hippodroom in Oostende.  De paardenkoersen is een spektakel die zeker de moeite is om mee te maken met de nostalgie van de bookmakers, de optredens van Vlaamse artiesten, vuurwerk, enzovoorts.

artikel gaat door onder de foto

Dieter Vanlerberghe met Bingoal-ambassadrice Femke Herygers op de Waregem Koerse

Is dat een Unique Selling Point van Bingoal, dat jullie echt zelf de kennis in huis hebben wat betreft bookmaken?

Ja, dat is in in ieder geval wat we proberen te doen.

“Het bookmaker zijn zit in mijn bloed. Ik heb het altijd gedaan. Ik denk ook dat ik het goed kan.”

Dieter Vanlerberghe

Toen ik voor Unibet werkte, werd op een gegeven moment hun sportdivisie afgesplitst. Dat werd Kambi, een bedrijf die quoteringen verkoopt aan heel veel verschillende aanbieders. Ik was bij die splitsing en werd het hoofd van de Odds Group bij Kambi. Ik voelde relatief snel aan dat veel operatoren, die gebruik maakten van onze diensten, de basis niet meer kenden. Ze kochten het product “Bookmaker,” net zoals dat ze een nieuwe gokkast opnamen in hun assortiment of een nieuw betalingssysteem integreerden. De kennis van het bookmaking is bij veel partijen dan ook volledig verdwenen.

Ik heb dat ook bij Napoleon Games meegemaakt. Ik heb Kambi bij Napoleon Games geïntroduceerd en ik voelde dat de interesse in sport er minder was. Maar ik ben er van overtuigd dat je als bookmaker er goed aan doet iets van die kennis te behouden. De basiskennis moet er gewoon zijn, vind ik.

Als een product als Kambi alles kan leveren, waarom moet je dan toch die basiskennis zelf in huis hebben?

Als je bij customer support aankomt en antwoord krijgt van medewerkers die weinig van de bookmaking kennen, dan geeft dat geen goede ervaring, vind ik. Als die je niet kunnen vertellen waarom een quotering zo staat en waarom iets is veranderd, dan denk ik dat de kwaliteit op de support een stukje lager is.

Joeri (Impens, CEO Bingoal, red.) is daar direct in mee gegaan. Wij werken met Betradar, maar houden onze eigen platform en onze eigen compiling zodat we altijd alles wat de klant vraagt, kunnen aanbieden. Als je bijvoorbeeld bij Kambi een weddenschap aanvraagt, dan zullen ze dat waarschijnlijk wel doen. Maar dan duurt dat lang en dan wordt dat aan iedereen aangeboden. Je hebt dus nooit iets unieks.

Wij hebben geprobeerd om met eigenlijk relatief lage kosten en een paar mensen, die kennis bij onszelf te houden. Daardoor kunnen we ons onderscheiden met bepaalde producten. Wij hebben dat in België gedaan voor cyclocross enwat in Nederland niet mag – de actualiteiten weddenschappen zoals het wedden op het Songfestival. In Nederland gaan we dat bijvoorbeeld proberen te doen met schaatsen. Zo willen we op die Nederlandse markt inspelen.

Brengt het zelf plaatsen en als enige aanbieden van bepaalde weddenschappen niet ook grote financiële risico’s met zich mee?

Wij hebben zelf het bookmaking gedeelte; het maken van een notering. Maar we hebben ook de trading, het aanpassen van de noteringen en het managen van de risico’s, in eigen beheer. Die kennis hebben we allemaal zelf in huis.

“Wij proberen onze klant een echt faire bet te geven. We gaan ook niet heel onnozel doen.”

Dieter Vanlerberghe

We zouden dat ook kunnen uitbesteden, maar wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen. Dat is momenteel juist een van de grootste voordelen die we hebben ten opzichte van grotere partijen.

Doordat je als online casino moet voldoen aan de KYC (Know Your Customer, red.)-politiek, gaan grote bedrijven veel sneller over tot het cutten van klanten. Iedere klant is een nummer. Na een paar bets wordt er een beslissing genomen, en dat is het dan. Ze hebben tienduizenden klanten, dus ze kunnen er onmogelijk een persoonlijke touch aan geven.

Wij zijn wat dat betreft veel flexibeler. Wij proberen onze klant een echt faire bet te geven. We gaan ook niet heel onnozel doen. Iemand die een heel grote inzet wil doen met een verkeerde notering, dan gaan wij dat niet aanvaarden. Maar het is wel de bedoeling om de klant te respecteren. Als jij een tientje wilt inzetten op een notering van vijf, en wij vinden dat het maar vier zou moeten zijn, dan gaan we je die bet toch geven meestal.

artikel gaat door onder de foto

Dieter Vanlerberghe staat aan het hoofd van de afdeling bookmaking binnen Bingoal en is lid van het managementteam

Jullie hebben wel hele grote aspiraties. Naast België zijn jullie nu ook in Nederland actief, maar ik begreep dat jullie de infrastructuur nog breder willen opzetten; als platform voor anderen. Ben je niet bang dat je die persoonlijke touch dan niet vol kunt houden?

Nee, niet echt. We nemen er ook mensen bij natuurlijk. Plus, we hebben die kennis zelf. De kunst van het bookmaken gaat bij ons niet verloren, en we schalen op volgens wat er nodig is.

Jij hebt er jaren aan gesleuteld om goed te worden. Maar als je echt een hele korte samenvatting zou moeten geven, waar worden die quoteringen op bepaald en hoe komt dat tot stand?

Dat is geëvolueerd over de tijd.

“Toen ik begon bij MrBookmaker, was het echt natte vinger werk.”

Dieter Vanlerberghe

Toen ik bij MrBookmaker begon, was het echt nattevingerwerk. Je dacht dat een bepaald team 60% kans had om te winnen, en met die quotering begon je dan. Zo ging dat vroeger bij iedereen.

De data heeft dat nu allemaal overgenomen. Ik kan wel denken dat ik de data kan kloppen, maar dit wordt héél moeilijk!

Big-data is beschikbaar voor voetbal, basketbal, en diverse andere sporten. Maar neem nou zoiets als schaatsen, daarvoor is dat niet beschikbaar. Dus dan is er meer giswerk mee gemoeid, en kijk je wat de quotering doet zodra je die online zet.

Er zijn ook zwakke punten. Wie gaat de Eredivisie winnen of de Belgische League? Daar zitten nog heel veel fouten in, want daar spenderen de bookmakers weinig tot geen tijd aan. De omzetten op iedere match zijn natuurlijk gigantisch, maar de omzet op een weddenschap als ‘Wie wordt kampioen?’ is minder groot dan algemeen verwacht. Nou ja, de laatste weken als het spannend wordt groeit die omzet. Maar er zijn weinig mensen die acht maanden voordat een competitie haar ontknoping nadert, al ergens op inzetten. Ik denk dat voor veel bookmakers de omzet van één speelronde van de Eredivisie al groter is dan de markt voor de weddenschap wie er kampioen wordt. Daarom wordt er weinig aandacht aan besteed door de bookmakers bijvoorbeeld. Datzelfde geldt voor wielrennen. Alles draait om voetbal en daarna heb je tennis, basketbal, wielrennen.

Is darten niet groot in Nederland?

Darten in Nederland is populair. Maar als je kijkt naar de omzet, dan speelt darten nog geen echte rol van betekenis. Ik moet wel toegeven dat de omzetten op het WK Darts wel onze aandacht heeft getrokken. Het is duidelijk dat deze sport een opmars aan het meemaken is.

Voor sporten waar je big-data voor hebt, wat doe je daar vervolgens mee?

Voor de sporten die we niet zelf doen, kopen we big-data in. Dat is een abonnement wat je hebt, en daarmee heb je toegang tot alle data die je maar kan bedenken. Daar komt ook een quotering uit rollen. Daar kunnen wij dan vervolgens alles mee doen. We weten dan het theoretische uitbetalingspercentage en kunnen vervolgens zoveel als we willen aan de knoppen draaien. Als we bijvoorbeeld echt teveel risico op een bepaalde weddenschap zouden lopen, dan kunnen we de notering toch een beetje lager maken.

“Ik moet wel toegeven dat de omzetten op het WK Darts wel onze aandacht heeft getrokken.”

Dieter Vanlerberghe

Maar goed, dat is alleen nog maar het trading gedeelte. Voor het maken van een notering – en dat gaat dan over fietsen, veldrijden, en wielrennen in ons geval – hebben we onze eigen Excel-files met onze eigen data.

Laatst was de wereldbeker in Namen bijvoorbeeld. Wij hebben natuurlijk een overzicht wie er vorig jaar gewonnen heeft maar ook weten we of dat een gemakkelijke overwinning was of niet. En we weten wat die mensen sindsdien hebben gedaan.

Praktisch hebben we hier een specialist per sport die we zelf doen. Die specialist doet alleen maar dat; iedere dag die sport volgen van A tot Z. Diegene heeft een backup, dus ze zijn met twee. En die persoon heeft ook iemand die hem bijstaat; een junior. Die overleggen met elkaar en die gaan dan naar mij of iemand anders binnen het bedrijf om bepaalde zaken nog eens te controleren. Uiteindelijk kijken we met twee of drie man naar een quotering voordat we die live zetten op de site.

Zodra die live staat, weten we heel snel of we goed zitten. Voor elk soort weddenschap weten we hoeveel verkeer we ongeveer kunnen verwachten. Als je in de eerste uren geen omzet hebt, of weinig, dan waren we misschien iets te conservatief. Heb je veel meer omzet op een weddenschap dan verwacht, dan heb je waarschijnlijk iets verkeerd gedaan.

Het draait niet alleen om het volume van de weddenschappen. Het gaat er ook om wie op wat inzet. Als Klant A € 100 inzet op Wout van Aert maar hij speelt dat iedere week, dan is dat geen reden om een notering aan te passen. Maar als Klant B diezelfde € 100 inzet op Van Aert, dan zou dat wel kunnen leiden tot een aanpassing, als wij denken dat die klant meer weet dan wij. We weten natuurlijk welke spelers puur recreatief inzetten, en welke spelers echt inzetten omdat ze meer weten dan wij.

“We weten natuurlijk welke spelers puur recreatief inzetten, en welke spelers echt inzetten omdat ze meer weten dan wij.”

Dieter Vanlerberghe

Ik weet dat er in Amerika grote clubs zijn die samenwerken in de hoop om de bookmakers te beïnvloeden. Zelfs tot het punt dat ze op de andere kant inzetten, om de bookies te laten geloven dat ze een fout maken, hun quoteringen aanpassen, en dan eroverheen klappen. Heb je dat soort dingen ook in België? Moet je daar ook rekening mee houden?

Je moet er zeker en vast rekening mee houden, maar het is geen heel groot probleem. Dat gaat dan altijd over lagere divisies. Maar dat heb je dan heel snel door. Het voordeel bij online wedden is dat je exact weet wie je klant is. Mensen hebben maar 1 account bij je. Als die klant dat één keer doet, dan word die daar op geflagged; dan zijn we ons daarvan bewust. Zo’n klant kan dat één keer doen. Maar in de gereguleerde markten zijn voor alles limieten ingesteld he, dus echt hard kunnen dat soort dingen ook niet gaan.

De misvatting is dat het wijdverspreid is. Iedere keer als iemand een gele kaart krijgt voor een onnodige overtreding, roept men dat er wel sprake zal zijn van matchfixing. Maar als je kijkt welke stakes je dan zou kunnen inzetten bij al die bookmakers op een gele kaart, dan kom je toch van een koude kermis thuis. Daar kan je echt niet veel geld mee verdienen.

Misschien niet in Europa, maar in Azië wel, toch?

In Azië wordt een gele kaart niet aangeboden. Dat is ook een misvatting. Ik zou niet weten waar je in Azië op een gele kaart kunt inzetten. Misschien op de Champions League-finale ofzo, maar niet op een willekeurige wedstrijd.

Op de zwarte markt weet je dat natuurlijk nooit, maar het is niet zo dat je bij de bookmakers in Azië vandaag de dag zomaar daarop kunt inzetten. Azië is ook al enkele jaren veranderd van tactiek. Dat ongelimiteerd kunnen inzetten, is daar ook al niet meer zo vanzelfsprekend!

Jullie hebben helemaal jullie eigen systeem. Zelfs voor de sporten waar jullie externe big-data voor inkopen, zijn jullie flexibel om direct een quotering aan te kunnen passen. Dat is enorm kostbaar en enorm ingewikkeld, lijkt me.

Wij zijn er bij Bingoal heel erg van overtuigd dat dit op lange termijn het verschil gaat maken ten opzichte van de rest. Op alle gebieden.

Als je nu naar een van onze concurrenten gaat en vraagt “Kunnen jullie deze weddenschap aanbieden?”, dan moeten zij naar hun provider om die weddenschap aan te vragen. Daar gaat tijd overheen en bovendien wordt die weddenschap dan aangeboden bij alle op die provider aangesloten bookmakers.

Wij vinden dat ter plaatse uit en zeggen “Oké, wij gaan dat aanbieden.” En wij doen dat dan ook. Wij hoeven dan met niemand te bellen. En dan zijn we, in ieder geval in het begin, de enige.

“We doen bijvoorbeeld geen negatieve weddenschappen, zoals weddenschappen op corona.”

Dieter Vanlerberghe

We hadden het net al kort over matchfixing. Maar als je zoals jullie iets op verzoek aanbiedt, open je dan niet de deur voor manipulatie?

We doen ook niet alles he. We doen bijvoorbeeld geen negatieve weddenschappen, zoals weddenschappen op corona. Dat gaan we niet doen. Hetzelfde geldt voor als een klant vraagt om een weddenschap dat speler X een gele kaart krijgt in minuut dertien. Dan vragen wij ons af “Ja, waarom?”. Wij zijn ook niet dom en naïef.

Heb je wel eens zulke voorbeelden gehad?

Die specifieke verzoeken niet. Wat je wel hebt is dat je een prijsuitreiking hebt, zoals in België de Sportman van het Jaar. Dan is het resultaat vaak al van tevoren bekend. Of er is een televisieshow, maar dat is dan niet live maar van te voren opgenomen. Je hebt altijd klanten die vragen of je kunt aanbieden wie er gaat winnen. Dat is dus meestal heel doorzichtig.

Het heeft geen zin om iets aan te bieden waar niemand iets aan heeft. We willen onszelf niet in de vingers snijden.

Praktisch gezien hebben we weinig problemen met het aanbieden van unieke weddenschappen. Matchfixing is natuurlijk een topic wat altijd in alle interviews en kranten voorkomt. Het is gespreksonderwerp nummer 1 als je het over bookmakers hebt. Maar je moet niet vergeten dat wij als bookmakers slachtoffer nummer 1 zijn, want wij verliezen direct geld als er daar sprake van is. Er zijn heel veel slachtoffers bij matchfixing, niet in de laatste plaats de sport. Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat matchfixing voor ons geen groot probleem is.

“ik kan met een gerust hart zeggen dat matchfixing geen groot probleem is voor ons.”

Dieter Vanlerberghe

Voor jullie als Bingoal zijnde in Nederland en België, bedoel je dan.

Precies. Voor zover ik het kan inschatten is het zó’n klein percentage van alles wat er is. Plus, bij matchfixing spreekt men vaak over een verdachte wedstrijd. Maar er is een verschil tussen een verdachte wedstrijd en een wedstrijd die definitief matchfixing was.

We hebben in Nederland onder andere de podcast Gefixt gehad. Daar ging het in eerste instantie over een basketbalwedstrijd. Eigenlijk iedereen was het erover eens dat die wedstrijd gefixt was. Maar er is uiteindelijk niet zoveel mee gebeurd, niemand is geschorst bijvoorbeeld. Wat maakt dan het verschil voor jou tussen een verdachte wedstrijd en matchfixing.

Als een speler bijvoorbeeld met opzet een set verliest met 6-3, of een wedstrijd helemaal verliest, dan is dat matchfixing. Voor ons is het pas relevant als iemand dat doet om er geld mee te verdienen dat ze bij bookmakers als wij hebben ingezet.

Er was onlangs een reportage over de invloed van makelaars op matches. Een makelaar die probeerde druk uit te oefenen op bepaalde spelers om de wedstrijd niet te spelen. Dat heeft niets met wedden te maken, dat had te maken om promotie te verzekeren. Maar ook dat soort gevallen vallen onder de term matchfixing.

Matchfixing is simpelweg voor ons niet een super gigantisch probleem. Dat komt ook omdat wij – net als alle iedere legitieme bookmaker – limieten hebben voor onze spelers. Als er iemand komt en hij wil € 500 euro inzetten op de finale van de Champions League, dan is er niemand die zal bewegen. Dat is een normale weddenschap. Maar € 500 op een tweede klasse wedstrijd in Nederland met basketbal, dan vragen wij ons af wat er gaande is. Dan wordt er onmiddellijk actie ondernomen.

Het werk wat wij hier het meest doen, is het maken van aanpassingen omdat er een notering te hoog staat. Dat hebben wij dan verkeerd ingeschat. Dan pas je die notering naar beneden aan en dan voel je dat de storm gaat liggen. Dus dat zijn de grootste aanpassingen die wij hier moeten doen en waar wij ons voornamelijk mee bezig houden. We werken ook samen met IBIA, een organisatie die strijdt tegen match-fixing en samen werkt met verschillende bookmakers om de sport integriteit te bewaren.

Dieter Vanlerberghe
legt uit hoe quoteringen werken

Dieter Vanlerberghe: Laten we tennis nemen als voorbeeld omdat je maar twee spelers hebt. De basis van een quotering is de procentuele kans dat speler A of speler B wint. De kans van speler A en B samen moet 100% zijn, want in dit voorbeeld wint er altijd iemand.

Als de spelers exact even goed zijn en dus beiden 50% kans hebben om te winnen, dan is de notering voor zowel speler A als speler B 2,00. Als wij inschatten dat speler A een stuk beter is en 75% kans heeft om te winnen, dan heeft speler B in dat geval automatisch maar 25% kans om te winnen. Dan kom je op een notering van 1,33 voor speler A die 75% kans heeft, en eentje van 4,00 voor speler B die 25% kans heeft te winnen.

Als je die wedstrijd tussen speler A en speler B 1.000 keer speelt voor € 1, dan wint speler A 750 keer. Met een quotering van 1,33 kom je dan uit op € 1.000 euro en heb je geen winst of verliest gemaakt.

“Een bookmaker zal natuurlijk niet 1,33 aanbieden want dat is werken zonder marge. In plaats daarvan bieden we dan bijvoorbeeld 1,25 aan.”

Een bookmaker zal natuurlijk niet 1,33 aanbieden want dat is werken zonder marge. In plaats daarvan bieden we dan bijvoorbeeld 1,25 aan. En in plaats van een quotering van 4,00 bieden wij dan 3,70 aan.

Als dit zo is, en onze inschatting van 75/25 was correct, dan verdienen wij geld. Of iemand nou op speler A of B speelt, op de lange termijn maken wij dan winst. Die oorspronkelijke 1,33 is voor de bookmaker winstgevend zolang dat de winstkans van speler A niet bijvoorbeeld 90% is in plaats van 75%.

Wij hebben heel veel data waarop we die 75% vaststellen. Maar bij bijvoorbeeld tennis heb je nog tal van andere factoren. Iemand kan wel of niet goed geslapen hebben. Mensen kunnen een dag vrij hebben gehad of gisteren nog een lange wedstrijd gespeeld hebben. Er zijn zoveel factoren die het percentage veranderen.

Dan kom je ook bij de vraag “Waarom is iets 75% en niet 78%?”. Dat is niet zo eenvoudig. Daar komt echt de big-data weer om de hoek kijken dan. Die grote brokken data hebben het van ons overgenomen. Alle data zit in dat systeem en alles wordt meegenomen, en daar komt dan een quotering uit. Daar kunnen wij niet tegenop. Maar dan nog zijn er factoren waar geen rekening mee wordt gehouden.  De noteringen zijn toch geen exacte wetenschap, zoals kop of munt.  Er zijn gelukkig ook zaken die niet te meten zijn, waardoor er opportuniteiten bestaan voor de wedder!

Zeker in België heb je mensen die zich echt in wielrennen of veldrijden specialiseren. Die kennen iedere renner. Die weten dat als het koud is, dat iemand niet goed fietst. Die weten welke parcours bepaalde spelers goed liggen en waarop ze het niet zo goed doen. Die weten dat iemand vandaag aanvalt en de ander morgen. Wij weten dat ook allemaal, maar soms zien we iets over het hoofd, soms overschatten of onderschatten we iets.

Er zijn dus sporten waarvoor jullie als Bingoal zijnde, unieke kennis hebben. De Excel-files waar je het over had. Die data zou je ook kunnen verkopen aan andere bookmakers.

Wij spelen wel met het idee om misschien met een subpartner te werken. Daarmee zitten we op hetzelfde idee als Kambi. Die kennis die we hebben is inderdaad geld waard.

Aan de andere kant hebben jullie ook een Unique Selling Point omdat jullie bepaalde sporten als enige aanbieden, of in ieder geval als eerste aanbieden.

Ja, dat klopt. Wij hebben een evenwicht gevonden. Wij hebben nu zeven bookmakers bij Bingoal. Als we alles zelf willen doen, moeten we ook naar 20 tot 30 bookmakers toe. Dat is niet de bedoeling. Dat willen we niet. We willen de basis houden. We willen niet vergroten, maar ook niet verkleinen. Het zit op een mooi niveau nu, zoals we nu zitten. Wij voelen ons daar goed bij. We behouden de kennis, we voelen de sport, we weten wat er leeft. Dat is voor ons op dit moment de ideale situatie.

Hebben jullie ook dat gevoel in Nederland? Want jullie zijn echt Belgisch. Cyclocross wat in België populair is bijvoorbeeld, leeft niet in Nederland. Jullie werken in Nederland met partner Hommerson. Moet die dat gat opvullen?

“Eén van de nadelen is dat je in Nederland geen actualiteiten mag doen. Daarmee verdwijnt een klein beetje van ons voordeel”

Dieter Vanlerberghe

Het is zeker en vast de bedoeling om daarop in te spelen. Wij gaan effectief proberen om dat wat ons zo succesvol heeft gemaakt in België, om dat ook op de Nederlandse markt te zetten.

Eén van de nadelen is dat je in Nederland geen actualiteiten mag doen. Daarmee verdwijnt een klein beetje van ons voordeel, omdat we daar niet op kunnen inspelen. Maar goed, er zijn sporten genoeg. Schaatsen is een heel typisch voorbeeld waar wij ons op gaan focussen.

Is daar big-data voor beschikbaar of proberen jullie dat zelf te doen?

Wij gaan dat zelf proberen te doen, ja.

Heb jij daar wel verstand van?

Nee. Ik weet er niks of heel weinig van. Dus wij moeten dan inderdaad die kennis in huis halen. Wij zijn daar voor aan het kijken.

Hoe vind je zo iemand?

In België hebben we gewoon een vacature geplaatst toen we aan het zoeken waren naar iemand die alles van wielrennen wist. Wij hadden een vacature: “Gezocht, verzot van wielrennen.” Er zijn heel veel mensen die ervan dromen om hier te werken. Die zeggen dan “De hele dag kijken naar sport, er is niets mooiers!”  Dus, mocht er iemand van de lezers gespecialiseerd zijn in schaatsen, stuur ons gerust een mailtje. Wie weet…

Je geld verdienen met iets dat je toch al doet en weet. Dat klinkt wel aantrekkelijk inderdaad.

Ja, klopt. Het ideale profiel is iemand die alle ins en outs van hun sport kent. Het nadeel van dit beroep is alleen dat het van maandag tot zondag is, en met name zaterdag en zondag. Dus je moet in het weekend willen werken en je moet ‘s avonds werken, want dan gebeurt het.

Er zijn nog altijd genoeg mensen die zeggen “Ik kijk iedere week naar het wielrennen en nu word ik er zelfs voor betaald”.

Is alles van een sport weten het belangrijkste? Of is het maken van de quoteringen en het aanpassen in den beginne het belangrijkste?

In een ideale situatie heb je beiden, maar dat is niet altijd voorhanden natuurlijk.

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik weet niets van schaatsen. Maar geef mij zes maanden en ik kan dan al een hele goede inschatting maken. Geef mij nog een jaar en ik weet het nog beter. En na drie, vier jaar ken ik alle kneepjes van het vak. Dat is de beste situatie, want een bookmaker kan dan alles.

“Moest ik het weten, dan zou ik hier niet staan. Dan zat ik ergens op het strand.”

Dieter Vanlerberghe

Meestal is het omgekeerd. Iemand kent fietsen. Journalisten bijvoorbeeld, dat zijn mensen die dikwijls heel geïnteresseerd zijn in een baan bij een bookmaker. Die kennen een bepaalde sport heel goed. Die denken dan ook dat ze er een notering voor kunnen maken, maar die slaan de plank dan soms volledig mis. Logisch, want het is iets nieuws en niemand kan dat direct.

Maar na een tijdje gaat dat al beter. Of je nou begint met kennis van de sport of met kennis van bookmaken, geef het genoeg tijd en je wordt er goed erin.

Vragen mensen in jouw omgeving waar ze op moeten inzetten?

Ja, die zijn er altijd van overtuigd dat ik het weet. En ik zeg dan altijd “Moest ik het weten, dan zou ik hier niet staan. Dan zat ik ergens op het strand.”

Maar aan de andere kant heb je er én heel veel verstand van, én je hebt zelf toegang tot heel veel data. Jij ziet het wel meteen als collega-bookmakers fouten maken.

In principe is het zo dat we het kunnen exploiteren, maar dan bots je snel op tegen limieten. Iedere bookmaker heeft een marge, dus die moet je eerst al nog goedmaken.

De bookmakers hebben allemaal geleerd. De fouten die vroeger gemaakt werden, worden minder en minder gemaakt. Vroeger, tien à vijftien jaar terug, was het relatief gemakkelijk om een fout bij een bookmaker te vinden. De industrie is ondertussen geëvolueerd. Maar, de noteringen zijn zeker en vast niet perfect!

Het Bingoal van Dieter Vanlerberghe sponsort veel teams in het fietsen

Vind je het leuker met al die big-data of minder leuk dan in die tijd dat je zelf bij de paardenraces was.

Ik vind het persoonlijk zelf minder leuk dan vroeger.

Bovendien zit ik in het management team van Bingoal, waardoor ik geen tijd meer heb om zelf noteringen te maken. En dat is eigenlijk wat ik het liefste doe.

Laatst was ik thuis en heb ik gekeken naar Val Di Sole, het cyclocross. Ik wist dat er iemand live betting ging doen voor die wedstrijd voor ons bij Bingoal. Ik had niks te doen behalve het kijken naar de cross, dus toen heb ik gebeld naar de trader en heb ik gezegd “Ik ga het doen.”

“Bij de paardenkoers is het nog leuker trouwens, want dan is het met cash geld. Dan voel je de vijf en de tien euro biljetten echt.”

Dieter Vanlerberghe

Dat is net hetzelfde als wanneer ik bij de paardenkoers sta. Dat doe ik echt graag. Bij de paardenkoers is het nog leuker trouwens, want dan is het met cash geld. Dan voel je de vijf en de tien euro biljetten echt. Dan gaat het maar over vijf of tien euro, maar op het moment dat daar een briefje op staat wordt die race helemaal anders. Dat doe ik fantastisch graag.

Niet alles was vroeger beter, maar op dat gebied was het voor een bookmaker gewoon leuker.

Ik heb drie jaar op Malta gewoond in de tijd van MrBookmaker. Alle grote internationale firma’s zaten op dat eiland. Dan zaten we soms samen met alle partijen waar iedereen zelf aan odds-compiling deed. Dan was het echt nog zo van “Het is Arsenal tegen Liverpool. Bij Arsenal spelen die en die niet, en die hebben zo en zo’n track record thuis.” Dan maakten we manueel in Excel onze noteringen. Dat was zo mooi. Dat was vijftien of twintig jaar geleden. Dan hingen wij ‘s avonds in het café en dan zeiden ze “Ik heb 55% voor deze”. En dan zei de ander “Nou, ik heb 60% hoor.”

Al die mensen die nu nog in die business zitten, die doen daar niks meer mee. Die job is eigenlijk bijna verdwenen. Alles komt uit de machine gerold. Het is daarom ook dat wij het niet willen laten verdwijnen.

Wij investeren er ook in om mensen op te leiden en bookmaken te leren.

Hoe werkt dat praktisch?

Wij hebben een dienst die wij helpdesk en operations noemen. Die afdeling bestaat uit een team helpdesk en een team bookmaking. Het is de bedoeling dat iedereen start in het helpdesk team. Ze starten daar, waardoor ze het product, de klant, en de vragen leren kennen. Dan mogen ze af en toe al trading doen. Dan zie je al snel wie het volledig aanvoelt. Naar verloop van tijd gaan ze dan meer en meer trading doen, en uiteindelijk ook de quoteringen zelf maken.

Negen van de tien mensen komen hier binnen met de boodschap “Ik wil bookmaking doen”. Dan zeggen we “Oké, maar je moet bij de helpdesk beginnen. Daar moet je starten”. Dat vind niet iedereen leuk, hoewel beide taken even belangrijk zijn.

“Die job is eigenlijk bijna verdwenen. Alles komt uit de machine gerold. Het is daarom ook dat wij het niet willen laten verdwijnen.”

Dieter Vanlerberghe

Bij alle bookmakers, en Bingoal is daar geen uitzondering op, kan je inzetten op obscure competities waar zelfs nog geen camera aanwezig is. De derde divisie van Azerbeidzjan, bij wijze van spreken. Vraag je je dan niet af waarom?

Dat klopt en dat komt de business in mijn ogen ook niet ten goede. Zo vind ik eigenlijk ook dat je niet moet kunt wedden op een gele kaart van een speler, dat is voor mij niet de basis van een gokje plaatsen. Ik ben gisterenavond ook naar een voetbalwedstrijd gegaan en heb ingezet. Puur op wie er winnen gaat. Daarover zou het moeten gaan, dat is leuk.

Ik moet zeggen dat je nog wel plezier kan beleven aan het inzetten of iemand een gele kaart gaat pakken of niet. Maar inzetten op een challenger toernooi aan de andere kant van de wereld waar geen eens beelden van te vinden zijn, dat snap ik niet goed.

Dat soort wedstrijden en competities is ooit begonnen als marketingstunt. In Azerbeidzjan hadden ze dan wat exposure over zich in de kranten, en wereldwijd kreeg het ook wat aandacht. Eigenlijk is dat zo begonnen. Ondertussen heeft iedereen dat gezien en is iedereen gaan kopiëren van elkaar en opeens is er geen weg meer terug.

Waarom is er geen weg meer terug?

Als wij zeggen dat we van honderd leagues naar twintig leagues gaan, dan zijn er klanten die iets willen inzetten maar dat niet kunnen op dat moment. Als BetCity het dan wel aanbiedt, dan gaan ze daarheen. Zo help je de concurrentie.

Als al dat soort competities niet meer aangeboden worden bij alle legale aanbieders, dan is matchfixing ook een veel minder hot topic.

De insinuaties zouden daarmee opgelost worden ja.

Maar aan de andere kant krijg je die kanalisatie in het gedrang in Nederland. Mensen die toch op die wedstrijden willen inzetten, gaan dan naar het illegale aanbod.

Klopt. Daarom is het ook een heel moeilijk evenwicht.

Hetzelfde is het geval met het wedden op kaarten. Persoonlijk ben ik tevreden dat je in Nederland niet kan wedden op kaarten. Ik zie daar weinig meerwaarde in, behalve misschien in topwedstrijden. Maar jij zegt al dat je daar nog wel iets bij kan voorstellen.

“Met elke beperking van het aanbod, open je de weg voor de illegalen. Alles wat jij niet mag aanbieden, doen zij wel.”

Dieter Vanlerberghe

Met elke beperking van het aanbod, open je de weg voor de illegalen. Alles wat jij niet mag aanbieden, doen zij wel. Daar raak je dan niet meer uit en dat gevecht kun je niet winnen. Dus dat is het evenwicht wat je moet zoeken en dat is heel moeilijk.

Zijn er grote verschillen tussen een typische Nederlandse speler en een typische Belgische speler?

Nee, er zijn weinig verschillen. Ik denk dat we bij Bingoal in België een klein beetje een ouder publiek hebben dan in Nederland. En in Nederland is voetbal nog iets populairder in vergelijking met andere sporten, dan in België. In het algemeen lijkt de Nederlander misschien toch beter geïnformeerd dan een Belg.

Nederland is wat dat betreft wel al een volwassen markt, he? Ondanks dat het hier pas net legaal is.

Dat is zeker zo. Dat voel je zeker en vast. Het is niet de markt waar de mensen elke week de vraag stellen wat 1X2 is. Totaal niet. Wij kregen dat vroeger in België wel.

Een typisch voorbeeld is dat wij altijd een vraag kregen over bekervoetbal in België. Na 90 minuten was het dan een gelijkspel en kreeg je een verlenging. Als dan na 120 minuten de thuisploeg had gewonnen, kregen we heel veel de vraag waarom we daarop niet uitkeerden. Je zou denken dat je de eerste weken na de live-gang in Nederland die vraag zou krijgen, maar wij kregen die vraag niet. Daaraan voel je dat de Nederlandse markt het product al kent.

Aan de vragen die wij krijgen voelen we dat de klanten waarschijnlijk al een keer ooit gewed hebben. Ze zijn over het algemeen goed geïnformeerd.

Dieter Vanlerberghe, bookmaker bij Bingoal
Dieter Vanlerberghe

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter