In Nederland zien we steeds meer voetbalclubs met reclame van Toto op hun shirt spelen. Ook in Spanje staan er gokbedrijven op de voetbalshirts, maar dat zal spoedig veranderen. De Spaanse voetbalclubs hebben van de regering te horen gekregen dat ze hun sponsorcontracten moeten beëindigen.
De voetbalclubs ontvingen eerder deze week een brief met de vervelende mededeling, zo meldt Reuters. Contracten met gokbedrijven worden verboden als het nieuwe koninklijk besluit is goedgekeurd door een kabinetsvergadering en in de wet is vastgelegd. Met de brief wil de verantwoordelijke minister de clubs alvast voorbereiden op het nieuws.
Er is wel een overgangsperiode in de nieuwe wet opgenomen. Clubs hebben tot het einde van het seizoen om het beëindigen van de contracten te regelen.
Voorzitter van de Spaanse voetbalcompetitie La Liga, Javier Tebas, heeft geprobeerd de periode te verlengen tot maximaal drie jaar. Hij vertelde ook dat de gesponsorde voetbalclubs maar liefst 90 miljoen zouden mislopen.
Sponsoring zorgt voor flinke stijging
Volgens Reuters meldt de brief dat de gokbedrijven met hun sponsoring
“bijgedragen hebben aan het normaliseren van een praktijk met ernstige gezondheids- en sociale risico’s die op het gebied van reclame tot een minimum moeten worden beperkt.”
In de groep jongeren van 18 tot 25 jaar was er in de afgelopen vier jaar een stijging van 29% naar 40%. Het bedrag dat door de jongeren werd uitgegeven steeg ook jaarlijks met 13%, volgens de door Reuters gequote brief.
Welke clubs worden gesponsord?
In totaal worden acht van de twintig clubs in La Liga gesponsord door gokbedrijven.
Real Madrid werd van 2007 tot 2013 gesponsord door bwin maar heeft tegenwoordig Fly Emirates op de borst prijken. Europa League-winnaar Sevilla en meervoudig kampioen Valencia behoren wel tot de door gokbedrijven gesponsorde clubs, zoals te zien in de onderstaande tabel (gesorteerd op huidige stand in de competitie).
Club | Shirtsponsor | Gokbedrijf ja/nee |
---|---|---|
Real Sociedad | Iqoniq | Nee |
Real Madrid | Fly Emirates | Nee |
Granada | Winamax | Ja |
Villarreal | Pamesa | Nee |
Atlético Madrid | Plus500 | Nee |
Cádiz | Dafabet | Ja |
Osasuna | Kirolbet | Ja |
Elche | TM Real Estate Group | Nee |
Getafe | Tecnocasa Group | Nee |
Real Betis | Betway | Ja |
Eibar | Avia | Nee |
Barcelona | Rakuten | Nee |
Sevilla | Marathon Bet | Ja |
Valencia | Bwin | Ja |
Alavés | Betway | Ja |
Athletic Bilbao | Kutxabank | Nee |
Celta de Vigo | Estrella Galicia | Nee |
Huesca | Huesca La Magia | Nee |
Levante | Betway | Ja |
Real Valladolid | Estrella Galicia | Nee |
De situatie in Nederland
In Nederland is de Toto hard bezig om zoveel mogelijk voetbalclubs aan zich te verbinden. Momenteel heeft het een sponsorcontract met tien van de achttien clubs in de Nederlandse eredivisie.
Online casino’s mogen zich nog niet richten op de Nederlandse speler en mogen dus nog geen sponsorcontracten sluiten met voetbalclubs. Doen ze dit wel dan, overtreden ze de prioriteringscriteria en kan de Kansspelautoriteit een boete opleggen. Dat zou ten gevolg kunnen hebben dat een bedrijf de cooling off periode later ingaat en dus later pas de gereguleerde markt mag betreden.
De Kansspelautoriteit heeft extra eisen aan reclame bekendgemaakt en ter consultatie aangeboden. In de tussentijd pleit de EGBA voor zelfregulering op dit vlak om een situatie als nu in Spanje juist te voorkomen.
De Toto heeft onlangs een nieuwe reclamecampagne gelanceerd met tips hoe verantwoord te spelen. De reclame met voormalig profvoetballer Nathan Rutjes in de hoofdrol kon rekenen op positieve kritiek van CasinoNieuws hoofdredacteur Frank Op de Woerd. Björn Fuchs van Fair Play Casino deelde ook zijn mening over de situatie.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.