Vrijdag 30 september 2022

Speel bewust

Reclame Code Commissie wijst klacht tegen BetCity af

gokreclames bushokjes Outreach

De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen BetCity afgewezen. Deze indiener van de klacht maakte bezwaar tegen een poster in een bushokje waarop ex-voetballer Andy van der Meijde stond afgebeeld. Volgens de commissie heeft BetCity hiermee geen regels overtreden.

BetCity heeft geen regels overtreden met een poster in een bushokje waarop Andy van der Meijde te zien was, zo heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld. De desbetreffende reclame van BetCity, waarover de klacht was ingediend, was te zien op een poster in een bushalte in Asten. Bij deze bushalte zouden iedere dag jongeren wachten op de bus naar school in de omringende steden Eindhoven en Helmond. Op de poster stond naast Van der Meijde ook de tekst: “Transfertje maken Kom dan! BetCity.nl (Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.”)

De klaagster schatte in dat 95% van de wachtenden personen bij de bushalte jonger dan 24 jaar was. Deze groep mag niet tot de doelgroep behoren van gokreclames. BetCity zou hiermee de mazen van de wet opzoeken.

Het verweer van online casino BetCity bestond uit het feit dat de reclameposter op de openbare weg stond en daardoor niet specifiek gericht was op jongeren. Ook het gebruik van Andy van der Meijde als rolmodel was toen nog in lijn met de regels en richtlijnen. Uit onderzoek bleek dat hij als rolmodel geen substantieel bereik had onder risicogroepen zoals jongeren. Dat onderzoek is gedeeld met de Kansspelautoriteit (Ksa).

Ook had BetCity de locatie zo uitgekozen zodat het niet in de buurt stond van een verslavingscentrum, school, of pretpark. Het online casino gaf wel aan dat de reclame door verschillende publiek kan worden zien vanwege de openbare positie. Daarom werd de poster ook met zorg ontworpen, aldus het Amsterdamse online casino. Zo was er een verantwoord wedden-boodschap aanwezig op het pamflet.

BetCity kwam zelf nog met aanvullende demografische informatie over de plek. Zo bleek uit onderzoek dat het bereik van de leeftijdsgroep tussen 25 en 75 jaar op die locatie op 77,1% ligt. Het bereik in de leeftijdsgroep tot 25 jaar is 22,9%.

Reclame BetCity voldoet aan de normen van de Reclamecode Online Kansspelen

De Reclame Code Commissie ging mee in het verweer van BetCity en stelde de bookmaker in het gelijk.

Er kon volgens de commissie niet gesteld worden dat de poster kwalificeerde als een reclame die zich richt op een kwetsbare groep, in dit geval de jongeren. Daarnaast was de reclame, zoals BetCity al betoogde, niet in de buurt geplaatst van een instelling gericht op onderwijs aan minderjarigen en jongvolwassenen. Als laatste argument gaf de commissie aan dat het bereik van de abri voor minder dan 25% bestaat uit jongeren en jongvolwassenen. Hiermee voldoet het aan de normen van de Reclamecode Online Kansspelen.

De klacht werd gedaan in de tijd dat rolmodellen nog waren toegestaan in reclames van kansspelaanbieders. Rolmodellen zijn verboden sinds eind juni 2022. Ongerichte gokreclames worden per 1 januari 2023 verboden, al is het laatste woord daar nog niet over gesproken want volgens de twee brancheverenigingen is dat verbod juridisch onhoudbaar. Ondertussen heeft de gokbranche zelf ook al maatregelen genomen, waaronder zelfregulering die buitenreclame in de ban doet. Niet ieder online casino houdt zich echter aan die zelfregulering.

Eerder werden klachten tegen Holland Casino Online, TOTO, Batavia Casino, en Ajax Showtime afgewezen. Brancheverenigingen VNLOK en NOGA zijn beide verbonden aan de Stichting Reclame Code die de klachten behandeld.

Laat een reactie achter