Dinsdag 26 maart 2024

Speel bewust

Interview Willem van Oort: “Het komt toch wel heel dicht in de buurt van een ban”

Willem van Oort Gaming in Holland 2023

In gesprek met Willem van Oort over de recente ontwikkelingen in de Nederlandse gokmarkt. De gokindustrie-expert en consultant deelt zijn kijk op de verrassingen en uitdagingen sinds de marktopenstelling, met bijzondere aandacht voor de implicaties van de beperkingen op marketing en de impact daarvan op zowel gevestigde als potentiële marktdeelnemers.

Hoe kijk jij terug op de ontwikkelingen sinds het opengaan van de markt, met name op het gebied van marketing en de indamming daarvan?

Vooraf had ik gedacht dat de grote internationale aanbieders de markt zouden komen bestormen. Misschien niet vanaf dag 1 – vanwege de afkoelingsperiode – maar toch wel in tweede instantie. Zoals we allemaal hebben kunnen zien, liep het in de praktijk anders. Er zijn heel wat grote namen die vooralsnog schitteren door afwezigheid. Gaan die überhaupt nog komen? In veel gevallen waag ik het te betwijfelen.

Wat betreft de reclamebeperkingen, ik had wel verwacht dat er iets dergelijks zou komen. De Minister hintte daar ook al op. Eerst even behoorlijk wat reclame toestaan om de markt te kanaliseren en de spelers naar het legale aanbod te krijgen. Daarna zouden we wel zien of dat ook voor de langere termijn een wenselijke situatie zou blijven. Ik denk echter dat de Minister en zijn ambtenaren nog best verrast zijn geweest door de hevige reacties in de Tweede Kamer. Eerder en harder ingrijpen werd zo onvermijdelijk. Ook dankzij het gebrek aan terughoudendheid vanuit de industrie, natuurlijk. Maar ja, ga jij je inhouden als je niet weet of je concurrenten dat ook gaan doen? Leg dat maar eens uit aan je aandeelhouders.

“In bredere zin is het reclamefiasco natuurlijk ook een gevolg van het hele wetgevingstraject.”

Willem van Oort

In bredere zin is het reclamefiasco natuurlijk ook een gevolg van het hele wetgevingstraject. Het oorspronkelijke wetsvoorstel dateert uit 2014 en kwam toen al uit een liberale koker. Maar de wereld is niet stil blijven staan en je ziet ook in andere markten die toen al – of nog eerder – reguleerden dat veel regels zijn aangescherpt. Men is er sindsdien in heel Europa wat strakker op gaan zitten. Als Nederland eerder had gereguleerd, had je geleidelijk in die organische verandering mee kunnen gaan. Maar nu is het in veel opzichten opeens van nul tot honderd de andere kant op.

Op welke vlakken heeft het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand jou verbaasd?

Laat ik vooropstellen dat ik vind dat er betere maatregelen denkbaar waren om de reclamedruk te beperken. Het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit orka) gaat wel héél ver, vind ik.

Maar als je kijkt naar de tekst van het Besluit dat er nu ligt, ben ik vooral verrast door het gebrek aan detail. Wat zijn de ‘best beschikbare maatregelen’ en ‘best beschikbare technieken’? Op dit moment hebben we nog net iets meer dan een maand te gaan en weten we nog steeds niet echt waar we aan toe zijn. Ik hoop dat de Kansspelautoriteit snel met meer specifieke beleidsregels komt.

Tot slot, als legale aanbieders voortaan alleen nog maar reclame via internet mogen maken, zou het me geen verkeerd idee lijken als er wat harder gehandhaafd gaat worden op de online reclame die illegale aanbieders nog steeds maken. Wat je niet wilt, is dat het onderscheid legaal – illegaal nog verder vervaagt.

“Het komt toch wel heel dicht in de buurt van een ban.”

Willem van Oort

Het Ministerie sprak nadrukkelijk uit dat het niet als een de facto ban gezien moet worden. Hoe zie jij dit?

Het komt toch wel heel dicht in de buurt van een ban.

Verwacht jij dat het besluit een impact op de kanalisatie zal kennen?

Dat verwacht ik wel, ja. Kanalisatie is geen statisch gegeven. Dat we nu boven de 85 procent zitten, geeft geen enkele garantie dat dit zo blijft. Kanalisatie moet je bijhouden. Gaat dat lukken zonder reclame? Dat vind ik nog maar zeer de vraag.

Dat gezegd hebbende, moet je je natuurlijk ook weet niet blindstaren op kanalisatiepercentages. Stel: je kan 100 procent kanalisatie bereiken, maar alleen ten koste van nul procent spelersbescherming. Is dat dan een goede ruil? Realistisch gesproken, zullen er altijd mensen zijn die tóch de illegale markt op willen. Als je afdoende bescherming wil bieden op de legale markt, is dat onvermijdelijk.

Maar deze afweging heeft ook een keerzijde. Welk percentage spelers ben je bereid los te laten om de rest nóg beter te kunnen beschermen? Daar kun je gemakkelijk te ver in gaan. Want die spelers die je loslaat, die zie je niet meer – en dan is het ook politiek al snel geen probleem meer.

“Welk percentage spelers ben je bereid los te laten om de rest nóg beter te kunnen beschermen? Daar kun je gemakkelijk te ver in gaan.”

Willem van Oort

Ter illustratie: een paar jaar geleden was online gokken een groot maatschappelijk probleem in Italië. Dus er moest en zou een reclameverbod komen. Dat verbod kwam er inderdaad en nu heeft niemand het meer over gokken. Want dankzij het reclameverbod is het probleem nu onzichtbaar voor de gemiddelde consument. Maar wordt er nu ook minder gegokt? Wat we weten, is dat de illegale markt relatief groter is geworden ten opzichte van de legale markt. Heb je dan per se de juiste keuze gemaakt?

Hoe zijn de ontwikkelingen in Duitsland en Spanje, twee andere landen die jij nadrukkelijk volgt met Gaming in Germany en Gaming in Spain.

Wat betreft Duitsland is het eigenlijk nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Wat het ook niet gemakkelijker maakt, is dat gokken vrijwel volledig een competentie van de deelstaten is. Dus die moeten er met zijn zestienen iets van gaan vinden. Dus zo snel als in Nederland zal het wel niet gaan.

In Spanje zijn al in 2019 stevige reclamebeperkingen ingevoerd. Officieel mag het geen verbod heten, maar heel veel scheelt het niet. Om een voorbeeld te geven: televisiereclame mag, maar alleen tussen één en vijf uur ’s nachts. Daar heb je als aanbieder natuurlijk niet bijster veel aan als je jezelf in de markt wil zetten.

“Ik zie dit jaar met name waarde voor affiliates. Vanwege de komende reclamebeperkingen wordt hun rol belangrijker in de markt.”

Willem van Oort

Wat natuurlijk wel een groot verschil is tussen Nederland en Spanje is dat de Spaanse markt op het moment van de reclamebeperkingen al bijna tien jaar was gereguleerd. Aanbieders hebben dus ruim de tijd gehad om naamsbekendheid en marktaandeel te verwerven. In Nederland ligt dat natuurlijk anders.

Wat kunnen mensen verwachten tijdens Gaming in Holland en waar kijk je zelf naar uit op 8 juni?

Het is altijd goed om te zien als je bezoekers een goede dag hebben. Bij Gaming in Holland staat uiteraard de inhoud voorop. Maar daarnaast creëren we natuurlijk ook altijd ruimte voor onze bezoekers om te netwerken en persoonlijk kennis met elkaar te maken. Wat dat betreft, zie ik dit jaar met name waarde voor affiliates. Vanwege de komende reclamebeperkingen wordt hun rol belangrijker in de markt. Het is daarom goed om kennis uit te wisselen over de manier waarop deze nieuwe situatie het beste kan worden ingevuld – natuurlijk ook in samenspraak met alle operators die dit jaar bij Gaming in Holland aanwezig zullen zijn.

Programma Gaming in Holland (8 juni 2023)

TijdstipOnderwerpSprekerFunctieBedrijf
09:30Opening RemarksWillem van OortoprichterGaming in Holland
Regulatory Update
09:40Keynote SpeechRené JansenvoorzitterKansspelautoriteit
10:00Keynote SpeechFedor MeertsMT-lid Integriteit en KansspelenMinisterie van Justitie en Veiligheid
10:20The Dutch iGaming market as seen from abroadPontus LindwallCEOBetsson
10:40Koffiepauze
Protecting players in a sustainable and profitable market
11:10Dialogue between care providers & industry Floor van BakkumPreventiemanagerJellinek (Arkin)
Björn FuchsCDOJanshen-Hahnraths Group
Karel Ornsteinmoderator
Responsible Gaming: Challenges & Practical Solutions
11:40How to detect and address problematic gambling behavior in a practical settingMalinda MienerChief Compliance OfficerHolland Casino
Nathalie SmitCEOLoket Kansspel, HANDS 24/7
Karel Ornsteinmoderator
12:10Lunch en netwerken
ChatGPT and AI in online gaming
13:10Possibilities & limitations of a new technologyRemy Gielingtechwatcher en presentator
AI & player protection
13:40Technological innovation & sustainabilityRasmus KjærgaardCEOMindway AI
Maarten Haijersecretaris-generaalEGBA
Local heroes & foreign giants: Surviving the Dutch regulated market
14:10Market & staffing data, operations, affiliate marketing & more!Ed BirkinSenior AnalystH2 Gambling Capital
14:30Chris GyereHead of Tech RecruitmentPentasia & Headcount
14:45Lennart KesselsGeneral Manager NederlandKindred Group
Robert SchoutenManaging DirectorBetnation
Marc SmitCountry ManagerTombola
15:10Dinos StranomitisCOOAltenar
15:30Koffiepauze
The future of the Dutch land-based market
16:00Technological innovation & and the need for regulatory reform in the land-based sectorHenry MeijdamVoorzitterVAN Kansspelen
16:10Frank KastelijnsCEOCircus Casino NL
Henry MeijdamVoorzitterVAN Kansspelen
Einar WaegemaekersManaging PartnerReac
Arjan Korstjensmoderator
Thriving in a post-marketing iGaming landscape
16:35Advertising restrictions, industry impact & affiliate marketingAlan LittlerAdvocaatKalff Katz & Franssen
Peter-Paul de GoeijManaging DirectorNOGA
Feite HofmanEigenaarPas op gamen & gokken
17:00Peter-Paul de GoeijManaging DirectorNOGA
Justin FranssenManaging PartnerKalff Katz & Franssen
Björn FuchsBestuurslidVNLOK
Karel Ornsteinmoderator
17:20Steven VrolijkOprichterKVA
Frank Op de WoerdMede-oprichterCasinoNieuws
WNM
17:40Masterminds of iGamingAnne-Jaap SnijdersCCOKindred Group
WNM
18:10Closing Remarks

Afbeeldingen via Gaming in Holland.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter