Donderdag 1 december 2022

Speel bewust

Björn Fuchs: “Maakt onbekend ook onbemind in het geval van reclame voor online gokken?”

Interview Björn Fuchs

Hoewel online kansspelen niet echt “nieuw” zijn, is er strak wel sprake van een nieuwe, legale markt. Met een nieuw, legaal aanbod, en nieuwe dynamieken. Maakt onbekend hier ook onbemind?

Hoe vaker het woord ‘tsunami’ wordt gebruikt, des te eerder wordt elke delta qua kansspelreclame straks gezien en/of gewogen als dusdanig. Natuurlijk zal er een toename zijn; er wordt immers een nieuwe markt geopend. Naast volume zijn echter factoren zoals frequentie en inhoud minstens even belangrijk. We zullen ons als branche op meerdere vlakken verantwoordelijk moeten gedragen, niet alleen met betrekking tot reclamevolume. Daar is een reclamecode die breed wordt gedragen door de branche, essentieel voor.

Als het zien van minder reclame zich vertaalt in hoogtijdagen voor illegale online aanbieders van kansspelen, dan verliezen we allemaal onderaan de streep.

Björn Fuchs

Het is minstens even belangrijk om de reclame van de toekomstige online markt in de juiste context te (gaan) zien. René Jansen stipt immers ook terecht aan dat reclame voor legale, online kansspelen noodzakelijk zijn voor de kanalisatie naar dat legale aanbod. Het mes van volume-beperking snijdt twee kanten op.

Als het zien van minder reclame zich vertaalt in hoogtijdagen voor illegale online aanbieders van kansspelen, dan verliezen we allemaal onderaan de streep. En in het bijzonder de Nederlandse online gokker. Niet alleen qua geld want het illegale circuit voorziet immers niet in dezelfde mate van consumentenbescherming en transparantie.

Het fenomeen kansspelreclame is natuurlijk niet nieuw in Nederland. Fysieke casino’s, krasloten, loterijen… het is geen niche binnen de Nederlandse reclameketen. Gelet op de geprognosticeerde verhoudingen tussen bijvoorbeeld online en loterijen, moeten we ook reëel zijn over de toekomstige verhoudingen qua reclamevolume.

Er schiet me een relevante anekdote te binnen van een goede ex-vriendin. Die stelde dat een goede relatie leek op het vasthouden van zand in je hand. Knijp te hard en het zand spuit uit je hand. Heb een slappe greep en het zand valt op de grond.

Het gaat om balans en dosering. Dit geldt straks ook voor het reclamebeleid binnen onze online branche. We moeten het intrinsiek goed (willen) doen. Het liefst zonder teveel zand op de grond.

Dit is een ingezonden stuk van Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group. Het is een reactie op het artikel ‘Kansspelautoriteit waarschuwt voor overdaad reclame online gokken‘ en verscheen oorspronkelijk als commentaar op dat artikel.

Laat een reactie achter